Vil du redde Bybanen, må du bruke bilen oftere

Skråblikk: Finansieringen av Bybanen har gitt oss et absurd paradoks, skriver Erik Hanøy.

LUFT: Erik Hanøy har forkastet sin barndoms moralske kompass.
  • Erik Hanøy
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Det var en helt vanlig skoledag på begynnelsen av 80-tallet, flere tiår før Bergen hadde bestemt seg for å bygge Bybanen. Den myndige lærerinnen ga meg en velfortjent skjennepreken. Hun hadde nettopp grepet meg på fersk gjerning i å knabbe rosiner fra skapet på skolekjøkkenet, og nå så hun meg dypt inn i øynene.

«Erik, hvordan ville det blitt hvis alle gjorde som deg?»

Lærerinnen hadde et meget godt poeng, for hvis alle i klassen hadde forsynt seg med rosiner, ville det ikke vært noen igjen til de rosinbollene vi skulle bake. Disse ordene gjorde inntrykk, og siden den gang har jeg prøvd å se mine egne handlinger i et større perspektiv. Jeg prøver å tenke på hvordan konsekvensene vil bli dersom alle gjør som meg.

Et eksempel: Det betyr lite for luftkvaliteten i Bergen om jeg velger å benytte Bybanen i stedet for min bensindrevne bil. Det er jo ikke akkurat slik at én bil mindre på veien utgjør store forskjellen. Men hvis alle gjorde det samme som meg, kjørte kollektivt, så ville jo luften blitt mye renere.

Eller la oss tenke oss motsatt situasjon, hva dersom hver eneste bergenser konsekvent valgte bil fremfor buss? Resultatet ville selvsagt blitt kaos på veiene og Bergen hadde blitt mer kjent for gassmasker enn for regnvær.

Jeg mener at luftkvalitet er viktig, og har derfor endret litt på min atferd. Det siste året har jeg valgt å la bilen stå, og heller ta bussen når jeg skal inn til sentrum. Det tar jo litt lengre tid, er litt upraktisk og man må planlegge dagen bedre, men det har gitt meg en veldig god samvittighet.

Men for et par uker siden fikk jeg høre noe som gjør at jeg ikke er like sikker lenger.

Da ble vi bergensere fortalt at det er for få av oss som kjører bil. Etter at rushtidsavgiften ble innført, har nedgangen i bilbruken vært så stor at kommunen ikke lenger får inn nok penger fra bomringen. Dermed har ikke Bergen lenger råd til å fullføre utbyggingen av Bybanen!

Les også

Beklager, men A-mennesker er nok smartere enn oss B-mennesker

Ja, der kan du se, i min stupide naivitet har jeg trodd at redusert biltrafikk ville være bra for Bergen, men så viser det seg at sannheten er den stikk motsatte. Skal vi redde Bybanen må vi faktisk bruke bilen oftere, og aller helst i rushtiden.

Finansieringen av Bybanen har gitt oss et absurd paradoks: Vi bergensere må åpenbart ta oss sammen og forurense mer, dersom vi skal få råd til å bygge et miljøvennlig transportmiddel. Uten bompenger stopper nemlig Bybanen.

Jo da, jeg vet at det snakkes om at Staten må bidra med mer penger, og at politikerne vurderer å øke inntektene ved å sette opp flere bomstasjoner, men dette er avgjørelser som er utenfor min kontroll. Jeg må fremdeles ta mitt eget valg og er fanget i et nesten uvirkelig dilemma, kjører jeg bil vil luftkvaliteten bli dårligere, tar jeg bussen kommer Bybanen sannsynligvis ikke til å bli bygget ferdig.

Jeg har grublet en stund på dette, og har nå kommet frem til en slags løsning. Jeg har bestemt meg for å bytte leveregel, den opprinnelige «hva hvis alle gjør som meg» må vike for den langt mer behagelige «den gylne middelvei».

Når jeg skal inn til sentrum vil jeg fra nå av bruke bil og buss annenhver gang. Ved hjelp av den gylne middelvei bidrar jeg da litt til miljøet, og litt til finansieringen av Bybanen.

Det er kanskje ikke en optimal løsning, men det er det beste jeg får til. Heia Bergen!

Publisert: