Usynlig beskyttelse skal verne Dolk
Fire av Dolks gatekunstverk i Bergen har fått lignende beskyttelse som Operaen i Oslo.
— Faglig sett er dette både en interessant og god form for bevaring av kunst.
Det sier Vilde Andrea Brun, rådgiver for visuell kunst i Bergen kommune, med ansvar graffiti og gatekunst.
I september i fjor gikk Byrådet i Bergen inn for å verne deler av gatekunsten til Dolk. De bevilget 50.000 kroner til oppgaven, og kommunen gikk i dialog med huseiere for å avklare hvilke verk som kunne tas vare på.
— Noen var såpass ødelagte at det ikke var ønskelig eller mulig å bevare dem, sier Brun.
Til sist sto kommunen igjen med følgende liste:
- «Bleeding heart» i Neumannsgate
- «Phone love» i bakgården til Garage, Nygårsgaten
- «Love crash» i Skottegaten
- «Spray» ved Bergen storsenter i Strømgaten
Kom kommunen i forkjøpet
Et annet verk kommunen fant var bevaringsverdig, var Buekorpsgutten i Nye Sandviksvei.
Bergen kommune kontaktet huseieren for å få tillatelse til å ramme inn Buekorpsgutten rett på veggen.
Det likte han ikke. IfølgeBergensavisenvar det huseier selv, Robert Aakre i EFA Holding AS, som i januar i år beordret verket skåret ned av veggen.
Til BA sa Aakre at han skar den ned for å ta den inn og bevare den, uten at han ønsket å redegjøre for hvorfor.
Organisk hinne
Å finne ut hvilke verk som kunne bevares, var en ting. Hvordan de skulle bevares, var ikke noen mindre utfordring. Forslag om ramme og glass satte sinnene i kok, da det stred mot gatekunstens natur.
Etter en vurdering av ulike muligheter for bevaring tok kommunen kontakt med firmaet All remove i Trondheim. De har tidligere blant annet laget en beskyttende hinne på 28.000 kvadratmeter overflate på Operaen i Oslo, for å hindre skitt fra forurensning å sette seg.
Samme prinsippet kunne benyttes for å verne Dolk-verkene, fant kommunen ut.
— De legger en organisk hinne over bildet, som gir en helt usynlig form for bevaring, sier Brun.
Sliter i regn
Det innebærer at man kan vaske av eventuell maling som måtte legges oppå verket.
Arbeidene ble gjort i månedsskiftet mellom mai og juni i år.
— Denne måten å bevare verkene på er etter vårt skjønn i tråd med gatekunstens vesen, da den ikke endrer noe vesentlig ved konteksten verket leses i, sier Brun.
Så vidt henne bekjent, har det ikke vært gjort noe lignende for å bevare gatekunst i Norge.
— Det er også en utprøving. Man bevarer det og beskytter mot ødeleggelse i en periode.
Hinnen skal vare i mellom tre og ti år, avhengig av hvor mye direkte regn, vær og vind den utsettes for. Kostnaden var innenfor de 50.000 kronene kommunen bevilget.
To av huseierne kommunen var i kontakt med, sa at de ikke ønsket at verkene som var plassert på veggene deres skulle bevares.