Hvor mange tror du stopper?

Resultatet vil få deg til å tenke deg om en ekstra gang neste gang du kjører forbi et fotgjengerfelt.

Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ni år gammel

BT har sjekket hvor mange bilister som stopper for fotgjengere i et overgangsfelt på Kronstad. Resultatet på vår uhøytidlige test får du i neste avsnitt. (Se video først)

Slik utførte vi testen:

  • 78 ganger var vi i en situasjon hvor bilene måtte vurdere å stoppe eller kjøre videre.
  • Testen ble utført fra klokken 09.15 på en hverdag.
  • Overgangsfeltet ligger i Ibsens gate og er skoleveien til mange av barna og ungdommene som går på Kronstad og Gimle skole. Fartsgrensen er 40 kilometer i timen.
  • Vi talte både de gangene vår journalist gikk over veien, men også passeringene til andre fotgjengere som kom forbi.
  • Filmingen skjedde fra fortauet.

— Skremmende

Audun Heggestad, distriktsleder for Trygg Trafikk i Sogn og Fjordane har sett gjennom situasjonene og vært med på å vurdere tilfellene. Han har tidligere jobbet som både kjørelærer og sensor i Biltilsynet.

Han er overrasket over resultatet. I 30 av 78 situasjoner stoppet ikke bilistene for BTs journalist og andre fotgjengere. Det vil si at over en av tre vurderte situasjonen feil.

— Problemet her er at svært mange holder så høy fart, at de ikke har sjanse til å stoppe og overholde vikeplikten. Allerede tjue meter før overgangsfeltet bør man sakke ned farten. Dette er skremmende resultater. Folk burde skjerpe seg, sier Audun Heggestad, distriksleder for Trygg Trafikk i Sogn og Fjordane.

Les også

Kjørte på fotgjenger og stakk av

Mest bekymret er Heggestad for barna som bor eller går på skole i området.

— Barn har ikke samme vurderingsevne som voksne. Derfor ser de ikke like godt hvorvidt bilistene kommer til å stoppe. Derfor er det særlig viktig at sjåførene signaliserer i god tid at de ser fotgjengerne ved å sette ned farten. Det er også lurt å prøve å få blikkontakt, sier Heggestad.

Han understreker også at dersom du som bilist er usikker på hvorvidt personen i området skal over eller ikke, bør du kjøre saktere, slik at du kan reagere raskt.

- Har hjertet i halsen

En av dem som bruker veien hver dag er Julie Wick. Hun forteller at hun aldri våger å ta et skritt ut i veien før hun er hundre prosent sikker på at bilen har stoppet helt opp.

— Folk kjører generelt for fort her. Her stopper jeg helt opp, eventuelt slenger jeg ut en arm for å vise at jeg skal krysse. Det er førti i fartsgrense her, men jeg tror ikke alle som kommer opp bakken her holder den, sier hun.

Magni Nævdal bor i Camilla Collets gate og har utsikt mot fotgjengerfeltet. Hun blir ofte redd når hun ser hvor fort bilene kjører.

— Om morgenen har jeg hjertet i halsen. Da skal små skolebarn krysse veien her. De blir ofte stående og vente, mens bilene bare kjører forbi, sier hun.

Har du tips til andre eksperimenter BT bør gjøre? Tips vår journalist her.

- Uheldig kjørekultur

Heggestad beskriver området som godt oppmerket. Her er det både veilys, tydelige hvite striper i veien og skilt på begge sider.

— Hvorfor er det så mange som ikke overholder vikeplikten?

— Selv jeg som arbeider med dette kan bomme en gang i blant, men det er ikke naturlig at det skal skje så mange feil som vi ser i denne testen. Det er rett og slett en svært uheldig kjørekultur i området. Det er veldig dumt og jeg håper at folk tar lærdom av dette, sier han.

- Få blikkontakt

— Hva er det viktig at fotgjengerne tenker på?

— Det er viktig å vise at du har tenkt å krysse veien. Bruk god tid, slik at du er sikker på at bilen stopper før du går over. Det kan være lurt for både fotgjenger og bilist å få blikkontakt. Vær særlig forsiktig hvis du har barnevogn foran deg. Ikke kjør den ut i veien før du er helt sikker på at banen er klar, sier han.

I Norge har bilister absolutt vikeplikt i fotgjengerfelt for gående. Slik er det derimot ikke i blant annet Sverige, Danmark og Tyskland.

— I flere andre land kan du ikke regne med at bilistene stopper. Her har man også et ansvar selv som fotgjenger. At det er mange utenlanske biler på norske veier, kan nok også føre til en litt annen kultur på veiene. Derfor er det særlig viktig å være skråsikker på at bilene stopperfør man går, sier Heggestad.

Publisert: