Trodde du reiseforsikringen sikret deg mot SAS-streiken? Tro om igjen.

Godt over 150.000 reisende er allerede rammet av SAS-streiken. Men hva har du krav på?

Fredag gikk rundt 1500 danske, norske og svenske piloter ut i streik. Over 100.000 reisende er allerede rammet.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Lørdag meldte SAS at de avviser alle krav om erstatning fra reisende.

Det er mye usikkerhet rundt hva du har krav på, hvis du er rammet av SAS-streiken. Her er fem spørsmål og svar om hva du kan forvente deg, skriver Aftenposten.

1. Hva kan SAS tilby deg som er streikerammet?

Blir flygingen din kansellert, vil arbeidet med å endre billetten din starte umiddelbart, opplyser SAS.

Er flyet forsinket og du trenger overnatting, skal bakkemannskapet på flyplassen bistå deg. Bestiller du selv overnatting, vil flyselskapet kompensere deg for overnatting på opptil 250 euro pr. natt, pr. rom.

De kompenserer også utgifter for mat, drikke og transport mellom flyplassen og overnattingsstedet.

Får ikke SAS endret billetten din til en flyging med avgang innen 24 timer etter opprinnelig avgang, har du mulighet til å selv bestille billett hos et annet selskap, ta tog/buss eller leie en bil. SAS kompenserer da differansen.

Blir du derimot tilbudt en alternativ flyging innen 24 timer etter opprinnelig avgang, men du velger selv å arrangere egen reise, har du fortsatt krav på full refusjon. Men du vil ikke bli kompensert for eventuell alternativ transport.

Svar: Du har krav på å få dekket overnatting, mat og drikke og transport mellom flyplassen og overnattingsstedet.

Les også

33 avganger fra Flesland kansellert. SAS avviser alle krav om erstatning fra reisende.

SAS har satt mange av sine fly på bakken etter at pilotene har gått ut i streik.

2. Har du krav på kompensasjon av SAS?

Hvis et fly blir innstilt på grunn av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått har du ikke krav på standardkompensasjon, ifølge Forbrukerrådet. Dette gjelder selv om alle «rimelige tiltak» er blitt truffet.

Eksempler på ekstraordinære omstendigheter kan være dårlig vær som forhindrer flytrafikken, streik eller uforutsette sikkerhetstiltak.

Blir flyet innstilt, har du som reisende valget mellom å få pengene refundert for billetten, ombooking, eller å reise på et annet tidspunkt.

På sine egne nettsider skriver SAS følgende: «Siden streik er en ekstraordinær omstendighet, og SAS tar alle rimelige tiltak for å unngå potensielle skader, dekkes ikke slike kostnader av SAS, i henhold til artikkel 19 i Montreal-konvensjonen».

Svar: Nei, du har ikke krav på kompensasjon fra SAS.

587 SAS-avganger innstilles i Skandinavia søndag. Dermed rammes 64.000 passasjerer.
Les også

Rammet av flystreiken? Dette har du krav på.

3. Gjelder reiseforsikringen for SAS-streiken?

Reiseforsikringen dekker ikke streik, ettersom det er en arbeidskonflikt. Reiseforsikringen dekker heller ikke økonomisk tap eller skade som skyldes streik.

– Det er et standard vilkår for alle selskap at arbeidskonflikter er unntatt. Hvis det skjer en kansellering på grunn av tekniske feil, kan det føre til en kompensasjon, men en arbeidskonflikt er på siden av dette, sier informasjonsdirektør Jon Berge i Europeiske Reiseforsikring.

– Jeg ser at SAS ber folk ta kontakt med forsikringsselskapet sitt. Det trenger de ikke å gjøre. En arbeidskonflikt er ikke gjeldende for forsikringsselskapene, legger han til.

Svar: Nei, reiseforsikringen dekker ikke arbeidskonflikter.

Opptil 80.000 reisende ble rammet av SAS-streiken fredag. På Oslo Lufthavn Gardermoen var det satt frem stoler foran SAS-skranken og mange hadde møtt opp for å få mer informasjon om situasjonen.

4. Får du dekket flybillett hos et annet selskap?

Sitter du strandet et eller annet sted i verden og velger å kjøpe billett hos et annet flyselskap, kan du ikke regne med å få det dekket av forsikringen.

– Nei, dessverre, sier Berge ved Europeiske Reiseforsikring.

– Det kan du ikke regne med å få dekket. Anbefalingen er å kontakte flyselskapet, de er nærmest til å hjelpe deg. Hvis det kommer ekstra utgifter, så må du ikke bruke penger først. Ring forsikringsselskapet først. Men i utgangspunktet gir ikke streik grunn til forsikring, sier kommunikasjonssjef Christian Haraldsen i Gjensidige.

Derimot kan flyselskapet ordne med en tilsvarende reise med et annet selskap.

Svar: Nei, reiseforsikringen dekker ikke en ny flybillett hos et annet flyselskap.

5. Kan du få hjelp av kortselskapet?

Første prioritet for kundene må være å forsøke å løse saken med flyselskapet selv, sier rådgiver Andreas Nyheim i DNB.

– Når en tjeneste ikke blir levert, gir Visa, MasterCard og American Express samme rett til tilbakeførsel uansett hvorfor et fly er kansellert – det være seg konkurs, uvær eller streik. Dette gir en ekstra trygghet for dem som kjøper tjenester eller produkter med kredittkort, sier Nyheim.

Skulle flyselskapet ordne med en tilsvarende reise med et annet selskap, har man ikke krav på å få refundert penger siden tjenesten likevel leveres.

– Flyselskapet vil som oftest ordne med tilsvarende reise med et annet flyselskap og da har man ikke tilbakeførselsrett. Reklamasjonsmuligheten foreligger kun dersom kunden har tapt sin flybillett på grunn av kanselleringen.

– Derfor er det viktig å presisere at kunden først må forsøke å løse saken med flyselskapet selv, legger han til.

Svar: Ja, men forsøk å løs saken med flyselskapet først.

Publisert: