Mens byråden lover legitimitet, feirer tunnel­gjengen med dynamitt og skillingsboller

De seks samarbeidspartiene leverte «skillingsbollestemning», og enkelte erklærte bybanesaken som avgjort onsdag morgen.

Bybaneutredningen blir uansett aldri mer enn et politisk bestillingsverk.

Publisert: Publisert:

Byrådet har endelig lagt frem skissene til den varslede tunnelutredningen. Kort oppsummert mangler de både folk, finansiering og fart.

«Grunnen til at vi står i denne situasjonen, er at vi tidligere ikke har hatt nødvendig legitimitet til prosessen i befolkningen», sa byutviklingsbyråd Christine Kahrs (H) i bystyremøtet onsdag.

«Men det er vi heldigvis i ferd med å løse!», avsluttet hun.

Det var nok ikke ironisk ment.

Men kort tid før holdt en gjeng tunnelmenn pressekonferanse. De virket klare til å dytte boret inn i Peter Motzfeldts gate.

Tom-Ove Koteng Monsen (Pp), Kjartan Moi Andreassen (Sp), Didrik Lexau (INP), Martin Josterhaug (Frp), Chris Jørgen Rødland (H) og Trond Tystad (B) holdt pressekonferanse for å snakke om tunnel.

– Har noen med seg dynamitt? spøkte Tom-Ove Koteng Monsen fra Pensjonistpartiet.

Han mener saken om bybanetrasé er avgjort, selv om utredningen ikke er klar før tidligst 2025.

– Vi legger nå ballen død når det gjelder Bryggen, erklærte han.

Bergenslistens Trond Tystad spår at hele bybanekampen går samme veien.

Høyres Chris Jørgen Rødland var litt mer tilbakeholden, men ikke mer enn at han leverte skillingsbollestemning til tunnelfesten.

I saken som gir retningslinjer for tunnelutredningen skriver byrådet at formålet er å «skape ytterligere trygghet» for valget av trasé gjennom sentrum.

Samtidig skal de «tydeliggjøre en sterkere politisk styring» av tunnelprosjektet.

Kan vi da stole på at konklusjonene er objektive og nøytrale, og ikke et rent politisk bestillingsverk?

Bergenslistens Trond Tystad har fått diktere hvem som skal foreta tunnelutredningen.

Den første politiske bestillingen er iallfall allerede på plass.

I fjor høst krevde Bergenslistens Trond Tystad at sentrale folk i bygningsetaten ble fjernet fra utredningen. Nå har han fått viljen sin.

«Det er fordi prosjektleder Solveig Mathiesen og plandirektør Terje Wanvik har hatt et veldig tydelig syn, formidlet både i sosiale medier og på informasjonsmøter, om at Bybanen skal gå over Bryggen», sa han den gangen.

Les hele saken med abonnement