Syklister bes om å bruke fortau: – Flaks at det ikke har skjedd en ulykke

Hovedsykkelvei inn til Bergen har vært stengt én måned.

Syklist Martin Christensen og leder i Syklistforbundet i Bergen og omegn, Reidar Thorstensen.
Publisert: Publisert:

– Dette er klassisk for sykkeltrafikken i Bergen, sier Reidar Thorstensen, styreleder i Syklistforeningen Bergen og omegn.

Sammen med syklist Martin Christensen står han ved lyskrysset i Lars Hilles gate utenfor Grieghallen. Der har sykkelfeltet vært stengt av siden september på grunn av arbeid på Festplassen.

– Det kommer veldig brått på, sier Christensen.

På et skilt bes syklister bruke overgangsfeltet. Det reagerer begge på.

– Dette er en del av hovedsykkelruten, likevel stenger man rett av. Det er ikke ideelt for gående at de syklende blir henvist opp på fortauet, sier Thorstensen.

– Sykkelveier blir som regel avsluttet slik sykkelveien er avsluttet i dette tilfellet, med skilt som viser omkjøring, sier teknisk saksbehandler i Statens vegvesen, Olav B. Aga

– Ikke fulgt opp

Når BT er på stedet kommer et titalls personer på to hjul sørfra. Ved sperringen stopper flere syklister i gangfeltet og venter på grønn mann, før de sykler ut i hovedveien eller opp fortauet.

Andre tar sjansen og lar være å stoppe. De sykler direkte ut i bilveien uten å vente på klarsignal.

– Flere ganger har bilister fløytet eller ropt fra vinduet. Det er bare flaks at det ikke har skjedd en ulykke her, sier Christensen.

I strid med sykkelstrategien

Både Christensen og Thorstensen lurer på hvorfor sykkelveien er stengt akkurat her, og ikke lenger oppe.

Thorstensen påpeker at farlige situasjoner ville vært unngått, dersom veimyndighetene hadde fulgt sykkelstrategien for Bergen.

Der står det at alternative tilbud skal etableres ved anleggsarbeid. Strategien ble vedtatt i 2020.

– Det er vedtatt av politikerne våre, men blir ikke fulgt opp. Det er synd, sier styrelederen i Sykkelforeningen.

Sykkelkrysset i Lars Hilles gate og Rasmus Meyers allé. – Det er ikke alle steder vi får det til av trafikkmessige forhold. I bysenter så er det ofte begrenset med plass, og ofte vil vi få en løsning hvor vi kombinerer gående og syklende, sier seksjonssjef Frode Moen Aarland i Statens vegvesen.

Dette svarer Vegvesenet

Sykkelveien er stengt der hvor det er merket rødt på kartet, altså i Lars Hilles gate langs Grieghallen og på motsatt side av veien, i Rasmus Meyers allé.

Veistrekningen langs bilveien driftes av Statens vegvesen, mens sykkelveien på Smålungeren-siden, er Bergen kommune sitt ansvar. Det er kun i Rasmus Meyers allé og litt på fortauet i Lars Hilles gate det graves.

Sykkelveien ble stengt før det kom en søknad om det. I dette tilfellet kom søknaden fra én avdeling i Statens vegvesen og ble behandlet av en annen.

– Søknaden kom inn i dag tidlig (tirsdag) etter at jeg inspiserte arbeidsstedet og så at varsling og sikring ikke samsvarte med godkjent vedtak, sier Olav B. Aga, som er teknisk saksbehandler i Statens vegvesen.

Reidar Thorstensen, styreleder i Syklistforeningen Bergen og omegn, mener Statens vegvesen gjorde en god jobb med sykkelveien da det var arbeid på Mindemyrene.

Søknaden er under behandling.

På spørsmål om sykkelveien kunne vært holdt åpen, og syklister kunne blitt henvist til å bruke bilveien utenfor Rasmus Meyers allé, sier Aga følgende:

– Det vi har sett er at syklister er lite oppmerksomme på forvarsler med skilt, og da ville vi møtt på samme problemstilling lenger oppe.

Nå kan syklistene stoppe i overgangsfeltet og ikke midt i bilveien. Aga har ikke test-syklet veien selv, men mener det er den tryggeste stengingen.

– Jeg har ikke syklet mye i sentrum, men jeg går en del og ser hvordan syklister oppfører seg, sier Aga.

Ifølge ham vil sykkelveien åpne i løpet av et par uker.

Martin Christensen irriterer seg over at sykkelveier i Bergen stenges – uten at det kommer alternative traseer.

– Vanskelig å oppfylle Miljøløftet

Seksjonssjef Frode Moen Aarland i Vegvesenet innrømmer at de ikke har fulgt sykkelstrategien for Bergen, som er en del av Miljøløftet.

– I noen tilfeller kan det være vanskelig å oppfylle alle de forhold i Miljøløftet som vi skal ta hensyn til. Det kan godt hende vi kunne gjort ting annerledes i denne saken, sier Aarland.

– Hadde det vært aktuelt å slippe syklistene til i veibanen her?

– Det har ikke vært vurdert i denne saken. På denne strekningen er det bare ett kjørefelt for bil, det andre er for kollektivtrafikk, sier Aarland.

I dette tilfellet blir det gjort et kompromiss, som både er trafikksikkert og som fungerer, sier han.

Publisert: