– Vi kom oss rett og slett ikke over veien før det ble rød mann

Lyskrysset ved Media City Familien Urhaug Brurås kommer seg så vidt over overgangsfeltet før det lyser rødt, etter cirka elleve sekunder.

Biler suser forbi. Familien venter på midtrabatten.

Det blir grønn mann. Noen løper, mens familien går så fort de klarer.

Sammen med Bergens Tidende har de testet overgangsfelt i Bergen sentrum.

Publisert: Publisert:

Kortversjonen

  • Hvilke overgangsfelt har du en mening om? Merk av i kartet lenger nede i saken.
  • Familien Urhaug Brurås fra Bergen klarer ikke å krysse veien i løpet av grønn mann ved flere fotgjengeroverganger i byen.
  • Statens vegvesen har ansvar for disse overgangene og sier det er flere hensyn å ta, da det også må være god trafikkavvikling for bilistene.
  • Grønn mann-tiden ved overganger skal være tilstrekkelig for at «gående eldre» skal klare å krysse veien.
  • Ved en av fotgjengerovergangene familien testet, ble grønn mann-tiden økt med fire sekunder etter en henvendelse fra Bergens Tidende.

– Vi hadde ikke en sjanse. Vi kom oss rett og slett ikke over veien før det ble rød mann, sier mamma Lene Brurås.

Bilene kommer kjørende i 50 kilometer i timen på Fjøsangerveien. Familien har ADO Arena og busstasjonen bak seg. Foran dem ligger fylkesbygget, nå Vestlandshuset.

Overgangsfeltet som de holder på å krysse, er delt med en midtrabatt. Der blir familien Urhaug Brurås stående i halvannet minutt å vente på grønn mann. Morfar Terje Urhaug holder i rullestolen til barnebarnet Even Brurås (10), mens mamma Brurås holder datteren Ella (5) i hånden.

Mange kjenner seg igjen, enten man er dårlig til beins eller på tur med barnevogn.

  • Hvilke overgangsfelt sliter du med å komme over? Gi din tilbakemelding lenger nede i saken!
Morfar Terje Urhaug står bak barnebarnet Even Brurås (10), mens Lene Brurås holder sønnen og datteren Ella (5) i hånden.

– Må ha god trafikkavvikling for kjørende også

I sentrum er det Bergen kommune, Vestland fylkeskommune eller Statens vegvesen som har ansvar for driften av lyskryss.

Sistnevnte drifter de to overgangsfeltene familien testet, merket i kartet under.

Mamma Brurås synes det er stressende og ekkelt å bli stående på midtrabatten.

Hvis de skulle unngått å vente der, måtte de gått på under femten sekunder. BTs måling på testdagen viste 14,78 sekunder. Familien brukte like over tolv sekunder til midtrabatten.

– Det var spesielt ekkelt med Ella. Jeg måtte holde henne hardt i hånden mens vi ventet på grønn mann, sier hun.

Øyvind Rolvsvåg i Vegvesenets avdeling for drift og vedlikehold sier han også ville holdt ungene godt i hånden. Han forstår at det kan føles ubehagelig å vente i midtrabatten, men understreker at det er flere hensyn å ta.

Veieier skal sørge for at lyskryss er tilpasset alle brukere.

– Det er det beste vi får til akkurat her. Det er fordi man skal krysse seks kjørefelt og samtidig må vi ha god trafikkavvikling for kjørende, sier han.

Det er driftsentreprenør Swarco som ser til at det tekniske fungerer i lyskryss Vegvesenet har ansvar for, opplyser Vegvesenet. Fra v. Tomislav Jajcinovic, Øyvind Rolvsvåg og Bjørnar Bodvin i Statens vegvesen.

Vegvesenet: «Gående eldre» skal kunne krysse veien

Rolvsvåg viser til flere lover og reglerlover og reglerSe faktaboks for flere detaljer. Vegvesenet må følge. Grønntid blir bestemt når signalanlegget settes opp og må oppfylle minimumskrav.

Formelen for å regne ut tiden for grønn mann, legger til grunn en gangfart på minst 1,2 meter i sekundet. Det betyr at dersom man går i like under 5 kilometer i timen, vil man rekke over veien. Tempoet vil for de fleste oppleves som «rusletur».

For eksempel skal det ifølge dagens regler være grønn mann lenge nok til at «gående eldre» skal kunne krysse veien, ifølge Vegvesenet.

Vegvesenet-kollega Bjørnar Bodvin jobber i avdeling for drift og vedlikehold.

– Hvis du følger designet i lyskryss, vil du alltid komme over på grønntid, eller til nærmeste trafikkøy, sier han.

Rolvsvåg sier videre:

– Dersom det kommer henvendelser fra publikum når det gjelder grønntid for gående, drar vi gjerne ut for å gjennomgå det selv, sier Rolvsvåg.

– Jeg ser mange folk som går på rødt

Familien Brurås Urhaug testet også et av overgangsfeltene i krysset mellom Grieghallen og Kode 4, Lysverket.

Her viser BTs målinger at det er grønn mann i like over åtte sekunder – for kort tid her også til at de rekker å krysse veien.

– Her kommer det også biler fra flere kanter, som oppleves som ekkelt, sier Lene Brurås.

Statens vegvesen svarer ikke på når tiden for overgangsfeltene der sist ble justert, men opplyser at det i 2014 ble lagt til «styring av syklister».

– Hva kan gjøres for at det skal bli bedre å krysse overgangsfelt?

– Lengre intervaller slik at vi kommer oss over. Jeg ser mange folk som går på rødt for å rekke over, det er jo veldig dumt, sier Brurås.

Økte med fire sekunder etter BT henvendelse

I slutten av september observerte BTs journalist Vegvesenet med stoppeklokke ved overgangsfeltet mellom busstasjonen og fylkesbygget. Det var etter at BT hadde testet overgangsfelt med familien og henvendt seg til Vegvesenet med spørsmål.

Ifølge Vegvesenet sjekket de krysset etter en publikumshenvendelse som gjaldt sykkelveien i tilknytning til overgangsfeltet.

Da BT henvendte seg på nytt, svarte Vegvesenet i en e-post at de har justert grønntiden for gående opp med fire sekunder.

– Fire sekunder er ikke all verden, men det kan godt være at det er nok, sier Lene Brurås.

Hun synes det er synd at det må en avishenvendelse til for at det skal bli bedre.

 Midtrabatten i overgangsfeltet mellom busstasjonen og ADO, er designet i henhold til reglene, sier Vegvesenet. De sier videre at de ikke tall på hvor mange som bruker overgangsfeltet.

– Må være tydelig nok hvor man henvender seg

Brurås sier det er fint at Vegvesenet har observert lyskrysset selv. Den metoden kan de med fordel bruke langt oftere, mener hun.

Hvor ofte bergenserne henvender seg med innspill om overgangsfelt, finnes ikke noe oversikt over, ifølge Vegvesenet.

– Ved henvendelse fra publikum om grønntid, tar vi en gjennomgang av trafikksignalanlegget. Deretter vurderer vi i henhold til regelverket om vi skal gjøre endringer basert på henvendelsen og det generelle trafikkbildet i krysset, sier Bodvin.

– Vi må ta hensyn til alle trafikantene, bilene også, sier han videre.

– Hvordan kan bergenserne melde fra om overgangsfelt hvor det er grønn mann for kort tid?

– Det kan sendes henvendelse. Hvis det er usikkert hvem de bør henvende seg til på grunn av forskjellige veieiere, kan de sende til en av etatene som da videresender henvendelsen til rett etat, sier Tomislav Jajcinovic i avdeling for transportforvaltning.

Det mener Brurås hørtes mer komplisert ut enn det trenger å være.

– Det må i det minste være tydelig nok hvor man henvender seg, sier tobarnsmoren.

Publisert: