Nå skal Dokkeveien stenges for biler

Arbeidet med å lage sykkelvei over Sydneshaugen starter tirsdag.

Dokkeveien går fra Møhlenpris-krysset og opp til Sydneshaugen, men er ikke lenger en gjennomfartsvei. Her sees den mellom blokkene i Bredalsmarken og HF-fakultetet.
Publisert: Publisert:

Tirsdag 28. november er det byggestart på prosjektet som skal gi syklister og fotgjengere bedre forhold over Sydneshaugen, melder Bergen kommune.

I første omgang skal det lages 175 meter sykkelvei i Dokkeveien. Sykkelveien får en bredde på tre meter og fortauet får en bredde på to meter.

I tillegg vil en tredel av arealet bli erstattet med trær og blomster. Det skal plantes 23 gatetrær.

Slik illustrerer Bymiljøetaten tverrsnittet av den nye Dokkeveien. Her er det ikke plass til biler.

«Tiltaket i Dokkeveien er ment å gjøre det bedre for alle når sykkel- og gangtrafikken øker i framtiden, og for å tydeliggjøre at det er her en skal sykle og er prioritert som syklist i nærområdet», skriver bymiljøetaten.

Parkering forbudt

Fra tirsdag blir det dermed ikke lenger mulig å parkere i Dokkeveien, og de plassene vil ikke komme tilbake igjen.

– Gåstrategien for Bergen slår fast at gående skal prioriteres som trafikantgruppe. På grunn av smalt gatesnitt i Dokkeveien, er det ikke mulig å opprettholde parkering langs gaten og samtidig etablere fortau. For å redusere konflikt mellom gående og syklende, har vi derfor valgt å etablere sykkelvei med fortau, sier Marie Bell, fagleder for sykkel i bymiljøetaten.

– Slik ønsker vi at gående og syklende skal oppleve seg prioritert i Dokkeveien, legger hun til.

Sydnesplassen er allerede opparbeidet.

Olaf Ryes vei neste ut

Prosjektet skal etter planen være ferdig våren 2024. Veien holder åpent for gående og syklende i hele anleggsperioden. På toppen ligger Sydnesplassen, som allerede er opparbeidet som en plass for myke trafikanter. Derfra er det tanken at man kan følge Øysteins gate ned mot sentrum.

Til våren blir det også oppstart på den neste delen av prosjektet. Da skal Olaf Ryes vei også bli bedre for syklende og gående.

Publisert: