Totalt uakseptabelt
Jeg er lei av meningsløse uttalelser fra de ansvarlige geologene.
- Erlend Hugaas MyrdalBergen
Onsdag morgen ble et vogntog truffet av steinmasser på E16, ikke langt fra Bolstadøyri. Det har til alt hell ikke gått menneskeliv ved tidligere ras på veien Bergen — Voss. Men onsdag var det nærmere enn noen gang. Med tanke på trafikkmengden på strekningen, er det kun et spørsmål om tid før liv går tapt.
Jeg tør nesten ikke tenke på hvor galt dette ville gått dersom raset hadde gått fredag ettermiddag. Med 10.000 barn og foreldre på vei til Voss Cup — i tillegg til den vanlige helgeutfarten ville et slikt ras fått katastrofale følger. Etter å ha sett nyhetene onsdag på NRK Dagsrevyen, ble jeg lettere rystet over dekningen av raset. Med tusenvis av barn og foreldre på vei til Voss Cup noen dager senere, valgte NRKå fokusere mer på mertiden omkjøringsveien vil medføre. Vi er helt avhengige av en kritisk presse for å kunne løfte saken opp hvor den hører hjemme – nemlig på det øverste politiske nivået i Norge. Jeg synes derfor det er trist at nyhetsformidlingen ble så svak i beste sendetid.
Les også:
Kom kjørende gjennom tunnelen og så raset komme
Trafikken øker betydelig i de månedene vi har framfor oss, og den skisserte mertiden på en og en halv time er dermed totalt uoppnåelig. På toppen av det hele presterte NRK å unnlate å si noe om kvaliteten på omkjøringsveien Fylkesvei 7 i Hardanger. Vi snakker her om en vei som er enda mer rasfarlig og hvor to vogntog vil ha store problemer med å møtes pga. bredden på veien – noe som igjen fører til tidenes trafikkaos hver gang denne veien anvendes som en omkjøringsvei.
Geologer fra Statens Vegvesen har flere ganger uttalt at strekningen Bergen-Voss er trygg. Det er klart – de kan ikke si annet så lenge de holder veien åpen. At geolog Harald Hauso ikke får flere kritiske spørsmål knyttet til dette fra mediene, er ubegripelig. Veien vil så snart den er ryddet bli åpnet igjen og vi kjørende vil nok en gang måtte høre meningsløse uttalelser fra de ansvarlige geologene, hvor de stadfester at veien verken er tryggere eller mindre trygg enn før raset gikk.
Øyevitne til raset
- Trodde det var et jagerfly i fjorden
Slik jeg ser det, burde nå hver ledige anleggsarbeider i det ganske land arbeide med denne veistrekningen. Det er ikke godt å si om manglende utbedringer av veien skyldes vilje, kompetanse eller penger. Uansett årsak er tilstanden nå totalt uakseptabel og vi kan ikke lenger finne oss i at det må skje en nasjonal katastrofe før noen av de ansvarlige forstår alvoret i situasjonen. Nå må Statens Vegvesen og politikerne i fellesskap også finne gode og kortsiktige tiltak – uansett kostnad.