National Geographic satser på lokale veiulykker

Bilberging på vestlandske fjelloverganger blir gjenstand for en ny storserie på National Geographic Channel.

I OPPTAK: Her er ITV i opptak under litt roligere forhold.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

— Det har vært utrolig lærerikt og inspirerende å jobbe med så profesjonelle folk, sier Eldar Nakken i ITV Studios Norway.

31. august har National Geographic Channel premiere på «Ice Road Rescue» («Vinterveiens helter«) i de nordiske landene. 10 episoder er allerede ferdigstilt. Dette er den første fullstendige dokumentarserien fra Norge som er produsert for verdenslansering på National Geographic Channel.

Globale ambisjoner

Globalt er National Geographic Channel tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.

Les også:

Les også

Måtte stenge Hardangervidda etter flere uhell

— I første omgang kjøres serien ut i Norden, så i Europa. Men planen er å sende i hele verden.

— Hvordan ble serien en realitet?

— Vi pratet med National Geographic Channel og pekte på Norge som et utpreget eksotisk land med muligheter for mye spennende stoff for kanalens seere, blant annet norske vinterveier. Amerikanerne er vant til flotte, tørre åttefelts-asfaltveier. Det er en enorm kontrast til veiene trailersjåførene må kjøre i den norske fjellheimen om vinteren. De tente veldig på ideen. Vi ble enige om et budsjett som er stort i norsk målestokk, sier Nakken.

Streng kontroll

Serien ble spilt inn i vinter. Det er filmet mye med utgangspunkt i Odda og Eidfjord. Hardangervidda og veien over Haukeli er et naturlig fokus, sammen med andre fjelloverganger. Der følger man redningsarbeidere i oppdrag.

BILBERGING: Bilbergerne på Vestlandet må være parat, uansett vær og føreforhold. Her er Thord Paulsen i Odda i sving.

— Vi hadde en stor stab på ca. 40 med i produksjonen. Vi er avhengig av det som skjer og ingen kan diktere været, sier Nakken.Den store utfordringen å ha fotografene på rett sted til rett tid.

Les også:

Les også

- Køyrde utfor 20 meter høgt stup

— De skal jo filme redningsoperasjonene, ofte i dårlig vær. Det var det jo mye av i vinter, og det bød på nye utfordringer. For stenges veiene, skjer det ingenting. Men det ble nok dramatikk og heftige situasjoner, hovedsakelig med utenlandske sjåfører involvert.

— Er det mange etiske og juridiske problemstillinger å forholde seg til?

— Ja. Vi er jo på plass rett etter at trailere har kjørt av veien eller kollidert. Det kan fort være fare for liv. Så vi må blant annet ikke gå i veien for det dramaet som skjer i virkeligheten, sier Nakken.

Kan blir TV-stjerne

Thord Paulsen i Odda er en av dem som vil bli profilert på National Geographic Channel i høst.

— Jeg sa først nei, for vi er jo ikke vant til å eksponere oss på TV. Men jeg ombestemte meg. Vi skal jo ikke helt undervurdere reklameverdien, sier Paulsen med et smil.

Les også:

Les også

Flere fjelloverganger stengt

Han driver firmaet Thord Paulsen AS i Odda, som blant annet jobber med bilberging. Han har bare positivt å si om innspillingsperioden.

— Det var veldig kjekt, selv om jeg var nervøs i starten. Vi ble jo godt kjent med filmarbeiderne. Av og til var de faktisk til god hjelp. Det var litt leit da de reiste.- Veiene var mye stengt i vinter. Var det optimalt?

— Nei. Det var mye snø i fjellet, så de store ulykkene ble det ikke. Vi hadde mer action før og etter innspillingsperioden. Blir det en oppfølger, bør filmteamet være med oss fra høsten av, sier Paulsen – som likevel lover nok dramatikk.

Skriver autografer

Han har begynt å tenke på at mange millioner av mennesker over hele verden kan komme til å se serien.

— Vi skrev under en avtale på at alt som ble filmet, kunne sendes. Av og til glemte jeg nesten at kameraet var der, så jeg er spent på om jeg sier eller gjør noe dumt. Det morsomme er at jeg allerede har skrevet autografer. En mor og en sønn fra Stavanger hadde sett opptak på internett og stakk innom, sier Paulsen.

Les også:

Les også

E134 stengt i timevis etter ulykke

Han bekrefter at det er mange vogntog med utenlandske sjåfører som sliter på fjellovergangene.

— På en god dag i vinter, med masse snø, hadde vi hele 28 oppdrag. Det var heftig. Blodpumpen fikk kjørt seg, sier Paulsen.

Amerikansk innpakning

Serien har fått en amerikansk og kraftfull innpakning, med dramatiske innganger og tøff fortellerstemme - for dette skal sendes verden over.

— Vi har hatt tøffe krav å forholde oss til. Noen ganger har vi vært svette i pannen. Men alle har hatt et felles mål - å lage best mulig kvalitet. De er fornøyd. Hele serien er godkjent.

— Dette kan bety mye industrielt for selskapet?

— Absolutt. Når serien sitt publikum, er det store sjanser for mer samarbeid. Norge har en eksotisk klang, så vi er i dialog om andre konsepter også, sier Nakken.

Publisert: