- Kan det være nødvendig å strø salt på tørre veier når det er ti grader ute?

– Jeg har bodd i Bergen i 65 år, men har ikke tidligere opplevd å se strøbilen salte veiene når det er ti grader ute, sier bilist Ståle Gangstø.

KRITIKK: En del bilister er forarget over at strøbilene er i aktivitet når lufttemperaturen er rundt ti grader.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Søndag kveld observerte han en strøbil som blant annet spredte salt over Danmarks plass.

– Knusktørre veier

– Klokken var 22.30 søndag kveld. Det var knusktørre veier og ti plussgrader. Jeg forstår ikke at dette er nødvendig. Vi har hatt veldig stabilt vær i det siste. I mitt hode skal man spare denne strøingen til det blir kaldere.

Gangstø sier at han skjønner at salting kan være nødvendig på utsatte steder der man vet at det kan være både kaldt og glatt.

– Uforståelig

– Men for meg er det komplett uforståelig at man strør der det ikke er antydning til verken fuktighet eller rim, sier bilisten.

BT har fått henvendelse fra flere bilister som irriterer seg over det samme.

Les også

Miljødirektoratet: - Veisalting kan være ulovlig

SIKKERHET: - Sikkerheten kommer først, sier prosjektleder i Statens vegvesen Gunnar Kråkenes.

– Ansvaret fordelt

Gunnar Kråkenes er prosjektleder for drift og vedlikehold hos Statens vegvesen. Han har ansvar for kontrakter som er inngått med entreprenører og underentreprenører i bergensområdet.

– Den største kontrakten jeg har ansvaret for er på en halv milliard kroner og gjelder fra 2015 til 2020. Ansvaret for strøingen ligger på den enkelte entreprenør. Det er de som vurderer når forholdene krever salting av veiene, sier han.

Fylkes- og riksveier er Statens vegvesens ansvar, mens Bergen kommune har med strøing av kommunale veier å gjøre.

Les også

Kjedekollisjon med 60 biler på E39

Vegbane-temperatur

– Det ville være en komplisert greie om jeg skulle gjøre vurderinger av når strøing er nødvendig eller ei. Her er mange forhold som spiller inn. Entreprenørene har ulike varslingssystemer. Det er mange bilister som tror at det kun er lufttemperatur alene som bestemmer. Entreprenørene forholder seg også til temperaturen på veibanen, sier Kråkenes.

Han sier til at det ligger værstasjoner ulike steder som for eksempel i Vågsbotn og på Sotra.

– I tillegg kommer varslinger fra meteorologene, værradare osv. Ofte er det små marginer, men vi har lært oss at det kan være lurt å være på den sikre siden når været er skiftende og temperaturen går ned. Vi vet jo at det er kjeft å få om veibanen ikke er saltet og strekninger er glatte, sier Kråkenes.

Han sier at det er kommet noen reaksjoner på strøing de siste dagene, men ikke mange.

– Sikkerheten først

– Det er de som ser rødt fordi de får salt på lakk og ruter. Vi må for vår del tenke på sikkerheten først. Husk bare på hva som skjedde ved Eidsvågstunnelen i februar, sier prosjektlederen.

Han sier at entreprenørene også har fått beskjed fra politiet om at de ikke skal bruke magnesiumklorid når de strør under de rådende forhold.

– Dette stoffet gir glatt veibane for dem som kjører med sommerdekk. Inntil videre er det salt vi bruker, sier Kråkenes.

Publisert: