Noen sekunder seinere blir denne bilen knust av vogntog på speilglatt is

Føreren av denne bilen så i bakspeilet at et vogntog kom seilende på glatten. Han klarte å løpe ut av bilen og komme seg i sikkerhet.

KOM SEILENDE: Et vogntog klarte ikke å stoppe på glatten. Noen sekunder etter at bildet er tatt blir denne bilen påkjørt. Føreren klarer å løpe ut og komme seg i sikkerhet.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

– Deretter knuste vogntoget inn i personbilen. Det gikk heldigvis bra med sjåføren, sier vogntogsjåfør Arne Kaland.

– Ingen strøbil å se

Han ble vitne til den svært kaotiske situasjonen som oppsto ved 04-tiden natt til onsdag da flere vogntog var involvert i en kjedekollisjon ved Bolstadtunnelen på E16 i retning Bergen.

– Det var klink is på veien, og ikke en strøbil å se. Den første dukket opp ved 06-tiden, sier Kaland, som ble vitne til dramatikken ved innkjørselen til Bolstadtunnelen.

Les også

- Kan det være nødvendig å strø salt på tørre veier når det er ti grader ute?

Bekrefter forløpet

– Det var så glatt at det var vanskelig å holde seg på beina da den første semitraileren smalt i autovernet og sakset i tunnelmunningen. Dette vogntoget unngikk såvidt personbilen, men den neste semitraileren kom seilende. Da var sammenstøtet ikke til å unngå. Heldigvis hadde føreren berget seg ut av bilen, sier Kaland.

Politibetjent Marius Kristiansen ved Voss lensmannkontor bekrefter at en personbil ble knust etter å ha blitt påkjørt av et vogntog.

– Jeg har ikke opplysninger om hvor store skader det var på bilen, men det er ikke meldt om personskader etter hendelsen i natt, så her har man nok tross alt vært heldige.

KAOS: Vogntog i begge felt og fullt kaos i Bolstadtunnelen i natt.

Med livet som innsats

Vogntogsjåføren BT har snakket med forteller om uholdbare forhold på veiene.

– Ved Bolstadtunnelen vet vi erfaringsmessig at det er glatt dersom det er manglende strøing og salting. Det er med livet som innsats at mange sjåfører beveger seg på denne strekningen. Press for å nå frem med lasten i tide gjør at mange kjører grisestygt. Jeg er sikker på at halvparten av tungstransporten på E16 nattestid hadde blitt bøtelagt om politiet hadde tatt oppstilling.

Les også

Bystyret ba om redusert veisalting. Resultatet ble dobling av saltbruk.

– Tar på nervene

Kaland hevder at det foregår forbikjøringer på uoversiktlige steder.

– Vi er vitne til forbikjøringer på idiotplasser. Det er rett og slett hasardiøst å bevege seg på disse veiene, men det må åpenbart skje alvorlige ulykker før noen prøver å sette en stopper for galskapen.

Selv har Kaland vært yrkessjåfør i 20 år, men har nå bestemt seg for ikke lenger å være med på dødsleken.

– Jeg skulle gjerne hatt med meg Erna Solberg på en slik nattrute for å vise henne hvor galt dette er. Når legger sammen høy fart, farlige forbikjøringer, ofte dårlig utrustning og nå speilglatte veier, så skjønner de fleste at dette tar på nervene for oss sjåfører, sier Kaland, som ikke ønsker å fronte saken med bilde.

Vegvesenet: - Tragisk

Siste gang det ble strødd før ulykken ved Bolstadtunnelen var klokken 19.45 tirsdag kveld, ifølge byggleder Bente Bergstø i Statens vegvesen.

Hun er ansvarlig for driftskontrakten på veistrekningen, og mener entreprenøren vanskelig kunne gjort en bedre jobb i dette tilfellet.

– Årsaken til den glatte veistrekningen var sannsynligvis underkjølt regn. Regnet vasket først bort saltet som ble påført kvelden i forveien, for så å fryse, sier Bergstø.

– Dette skjedde i et mindre område på E16, da temperaturen her var litt lavere enn ellers. Når det er så vekslende værforhold er det utrolig vanskelig å «treffe» helt med saltingen. Men det er naturligvis tragisk når slike ulykker skjer.

Strøbilen sto fast i køen

Ifølge politipatruljen som var på ulykkesstedet ble strøbilen stående fast i køen bak traileren og personbilen som kolliderte. Det sier operasjonsleder Lars Geitle i Vest politidistrikt.

Vegvesenet har vært i kontakt med entreprenøren og gått gjennom hendelsen.

– De har vist meg målingene de baserte vurderingene sine på, som blant annet er lufttemperatur, doggpunkt og veibanetemperatur. Ut i fra disse ser jeg ikke at de kunne ha oppdaget det glatte føret noe særlig tidligere, sier Bergstø.

Publisert: