Slik begynte vogntog-brannen
Lekkasje i hydraulikkslange var trolig årsak til at vogntog begynte å brenne i Måbødalen i mai 2016.
Det to år gamle vogntoget var på vei oppover Måbødalen på Rv 13 i Eidfjord den 19. mai 2016 da det plutselig begynte å brenne.
Brannen førte til at deler av Måbøtunnelen fikk store skader og måtte stenges i en periode. Ingen personer ble alvorlig skadd i denne hendelsen.
Brannen oppsto rundt 200 meter inne i tunnelen fra vestsiden. Brannen røykla hele tunnelen ut til åpningen på østsiden.
Kjørte på dispensasjon
Nå har Statens havarikommisjon for transport (SHT) undersøkt brannen i vogntoget som besto av trekkvogn og en semitilhenger spesialbygget for maskintransport.
Ulykkesdagen fraktet vogntoget en stor gravemaskin på semitilhengeren. Totalvekten var om lag 70 tonn, og vogntoget kjørte på dispensasjon fra vektbestemmelsene.
Havarikommisjonen konkluderer med at brannen sannsynligvis startet da det oppsto lekkasje i en hydraulikkslange som betjente styring av tilhengeren og som var utsatt for gnissing over tid.
Ble ikke oppdaget
«Hydraulikkolje under høyt trykk sprutet på varme flater på eksosanlegget og dette antente oljen», fremgår det av granskingen til SHT.
Hydraulikksystemet var montert av et påbyggerfirma. Havarikommisjonen påpeker at systemet ikke var beregnet brukt til å betjene styringssystem under kjøring.
«Dette ble ikke påvist i forbindelse med godkjenning og registrering av bilen. Vedlikeholdet av hydraulikksystemet var heller ikke tatt inn i serviceavtaler som kjøretøy-leverandøren hadde med bileier. Slitasjen på slangene ble heller ikke oppdaget i offentlige kontroller», skriver Havarikommisjonen.
Havarikommisjonen beskriver selve hendelsesforløpet slik:
25 år siden dødsulykken i Måbødalen
Dramatisk
«Etter å ha kjørt i stigningen opp Måbødalen og ca. 410 meter inn i Måbøtunnelen observerte føreren røykutvikling og brann på høyre side av førerhytten. Han stoppet vogntoget og gikk ut, men det ikke var mulig for føreren å slukke brannen med tilgjengelige midler. En følgebil som kjørte foran transporten plukket opp føreren, og de kjørte videre og ut av tunnelen samtidig som de varslet om hendelsen».