Utlendinger sliter med skjulte regler i norsk arbeidsliv

Mange blir overrasket over hvor mye de må finne ut av selv, uten veiledning fra sjefen.

Karin Ellis lever av å holde kurs og foredrag i kulturforståelse.
  • Karin Ellis
    Daglig leder, Ellis Culture
Publisert: Publisert:
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Tenk deg første dag i ny jobb, og din nye sjef sier: «Her er pulten din, her er PC-en din og her er telefonen din. Lykke til! Bare spør om du har noen spørsmål.» Så går sjefen tilbake til arbeidet sitt, og du er overlatt til deg selv. Velkommen til en norsk arbeidsplass!

At nyansatte blir tatt imot på en så tilfeldig og lite gjennomtenkt måte, er vanlig i Norge. For norske nyansatte kan forventningen til selvstendig arbeid være krevende.

Det er lett å begynne å tvile på seg selv og egen kompetanse. For nyansatte fra andre kulturer kan mangel på veiledning og tydelighet føre til handlingslammelse, forvirring, frustrasjon og konflikter.

Arbeidstakere i Norge forventes å kunne jobbe svært selvstendig, ifølge innsenderen.

Word Values Survey viser at Norge er det landet i verden hvor foreldre synes det er mest ønskelig at barna lærer å bli selvstendige. Da jeg holdt kurset «Working with Norwegians» for utenlandske nyansatte ved et norsk universitet, var det en professor blant deltakerne som sa: «Jeg har vært vant til selvstendig arbeid over hele verden. Men da jeg kom til Norge, følte jeg at det ble helt ekstremt!»

Les også

Dette fikk tre familier fra andre land til å stusse da de kom til Bergen

I Norge har vi en tendens til å fokusere på hva som skal gjøres, og mindre fokus på hvordan oppgavene skal løses. Hvordan jobben gjøres, blir opp til hver enkelt å finne ut av. Nyansatte får som oftest ikke detaljert beskrivelse av oppgavene, og de får lite veiledning.

Hva som blir forventet, blir i liten grad diskutert og avklart, og de ansatte har sjelden et klart mandat. Norske ledere stoler på at de ansatte leverer det de forventer, uten å forklare i detalj, og har tillit til at de ansatte leverer uten at de må følges opp underveis.

I tillegg gir lederne ofte lite tilbakemelding, og spesielt negativ tilbakemelding vegrer man seg gjerne for. Kanskje håper man på at den ansatte selv vil se hva som kan gjøres bedre.

Les også

Undersøkelsen sier Norge er lite vennlig og dyrt: – For å finne venner må man være bestemt og litt sta.

En professor ved et norsk universitet observerte gjennom flere år at mange utenlandske talenter som hadde toppkarakterer før de kom, opplevde at karrieren stagnerte i Norge.

Ved sammenlikning med talenter fra de samme landene, men som kom til USA, oppdaget han at i USA utviklet de seg til å få en stjernekarriere. Men ikke i Norge.

Da han spurte disse talentene som ikke hadde hatt en så lovende karriere i Norge som forventet, fortalte de alle den samme historien: «Da vi kom til Norge, hadde vi alle muligheter. Men ingen fortalte oss det. Der vi kommer fra, hvis vi gjorde en feil eller noe som sjefen ikke hadde bedt oss om å gjøre, kunne vi miste jobben.

Så vi våget ikke gjøre noe på eget initiativ i Norge heller. Nå skjønner vi at skulle ha vist initiativ og jobbet mer selvstendig. Men det skjønte vi ikke den gangen, og nå er det for sent for oss å få en god karriere i Norge.»

Les også

– Å, er det mannen din? Jeg trodde det var en polakk dere hadde funnet.

Jeg jobber med å tilrettelegge for utenlandske nyansatte i Norge, og jeg ser at mange sliter med å forstå alle de skjulte reglene på norske arbeidsplasser. Hvis du som leser dette, er leder eller kollega på en norsk arbeidsplass, ta deg tid til å forklare både oppgaver og forventninger til nyansatte på jobben din.

Forklar at dere forventer at de viser initiativ ved å innhente informasjon og at de må spørre når noe er uklart. Forklar dem at dere regner med at de vil gjøre noen feil, og hvordan dere forventer at de skal håndtere sine egne feil. Skap trygghet og felles forståelse. Forklar hvor viktig det er at alle bidrar til et godt arbeidsmiljø og hva dette innebærer. Inkluder dem i kaffepraten og i lunsjen.

På den måten kan vi alle bidra til å skape et mer inkluderende arbeidsmiljø hvor alle nyansatte, også de fra andre kulturer, kan finne seg til rette og føle seg ivaretatt. Ved å gjøre dette vil vi også kunne ta ut mer av potensialet av den flerkulturelle arbeidsstokken vi har her i landet.

Publisert: