• 6000 nordmenn har bestilt den. Vi har tatt en sniktitt på Teslas Cybertruck.

    Publisert 10. mai, kl. 07:00

  • Fem år etter at Tesla trakk sløret av og gikk løs på sin futuristiske og gigantiske monstertruck med slegge for å vise hvor robust den er, må norske og europeiske kunder fortsatt se langt etter den 5,7 meter lange og over tre tonn tunge doningen.

  • Det handler om fotgjengersikkerhet. Det harde stålet og de skarpe kantene gjør at Cybertruck neppe vil få typegodkjenning i Norge og Europa uten at det foretas endringer.

    Bilen kan utgjøre en potensiell fare for myke trafikanter. Tesla Bot-ene er trolig bedre rustet for et sammenstøt.

  • Elon Musk har snakket om å lage en versjon tilpasset det europeiske markedet, men Tesla Norge har ingen informasjon om når dette eventuelt vil skje.

    Her er det bare å smøre seg med tålmodighetskrem.

  • Tesla har ikke spart på det «ultra-Hard 30X» kaldvalsede stålet som skal beskytte mot bulker og skrammer. Bilen har også panserglass.

    Den raskeste versjonen med tre elmotorer gjør likevel 0–100 km/t på 2,7 sekunder.

  • Designkunst eller mindre pen? Jeg får Terminator-vibber.

    Her er luftfjærene senket i såkalt innstigningsmodus. I kjøremodus økes bakkeklaringen på opptil rause 40 centimeter.

  • På innsiden er det god plass til fem personer. Setene gir et godt inntrykk, og plassen i baksetet er god. Legg merke til det spesielle rattet og hovedskjermen på 18,5 tommer.

  • Baksetepassasjerene har fått sin egen 9,4-tommer underholdnings- og betjeningsskjerm.

  • Bagasjerommet foran, «frunken», er på hele 200 liter og skal kunne laste 200 kg.

  • Her er det god plass til en golfbag eller to. Personer bør fortrinnsvis inviteres inn i kupeen.

  • Lasteplanet kan låses med et elektrisk dekke som kan åpnes helt eller delvis. Under dekket er det plass til 1700 liter bagasje.

    Egenvekten er på 3104 kg/2995 kg for utgavene med hhv. tre og to motorer. Nyttelasten er ikke oppgitt, men maks tillatt totalvekt med førerkort klasse B er uansett 3500 kg. Tilhengerfestet kan trekke opptil 4989 kg.

  • For campere har Tesla laget et eget telt tilpasset lasteplanet. Cybertent skal kunne pumpes opp på få minutter. Prisen ligger på rundt 33.000 kroner.

  • Det rustfrie stålet er en magnet på fingeravtrykk, men Tesla tilbyr også foliering i flere ulike farger.

  • Sjekk det gigantiske pusserbladet som måler 120 cm, eller 150 cm når hele pusserarmen måles med. En enorm frontrute krever en enorm vindusvisker.

  • Tesla gjør et poeng ut av at Cybertruck har såkalt «steer-by-wire» – en helelektronisk styring som gjør det mulig med variabel styrevinkel med det samme rattutslaget.

  • Cybertruck har en såkalt strukturell batteripakke, hvor batteriet er en del av gulvet.

    Det skal forbedre sikkerheten og gi karosseriet økt stivhet.

  • Tesla startet utlevering av Cybertruck i Nord-Amerika før jul. Det har kommet rapporter om at gasspedalen skal ha løsnet på enkelte biler, og Tesla har tilbakekalt biler for utbedring av feilen.

  • Obs! Hvis du ikke har tålmodighet til å vente på at en godkjent Cybertruck kanskje kommer, er Fords elektriske pickup F-150 Lightning allerede å få med norske skilter.

    Den 591 cm lange femseteteren akselererer fra 0 til 100 km/t på under fem sekunder, har en rekkevidde på opptil 429 km og kan trekke inntil 3490 kg. Startpris er 1.060.000 kroner.

  • Spesifikasjoner testbil (Cyberbeast/firehjulstrekk):

    • Pris: Ikke tilgjengelig i Norge p.t.
    • Rekkevidde: Opptil 515 km/547 km
    • Ladehastighet: maks 250 kW
    • 0–100 km/t: 2,7 sek/4,1 sek
    • Toppfart: 209/180 km/t
    • Hengervekt: 4998 kg
    • Egenvekt/u fører: 3104 kg/2995 kg
    • Lasteplan: 1700 liter under deksel
    • Bagasjerom foran: 200 liter
    • Størrelse: 568,2 x 220 x 179 (L x B x H) cm
    • Bakkeklaring: 20 – 40,5 cm

Tesla Cybertruck sniktitt: Teslas monstertruck på plass i Norge

Publisert: Publisert:
Publisert: