Mange reisende etterspurte mer informasjon. – Vi beklager problemene, sier Skyss.

Atter en gang ble det forvirring blant passasjerene etter driftsstans på Bybanens linje 1.

Jayden og Cole Schiller-Bauman fra USA fant ved en tilfeldighet ut at Flybussen gikk. De skulle egentlig ta Bybanen til Flesland.
Publisert: Publisert:

Det ble en ekstra stressende mandag for en del reisende da Bybanes linje 1 plutselig var ute av spill mandag morgen.

Mange av de reisende visste ikke hvordan de skulle komme seg videre.

Skyss hadde satt opp buss for bane, men mange reisende som BT observerte, fant ikke perrongen.

Forvirring på Bystasjonen

Jarle Nautnes var blant mange på vei til jobb. Han ønsket seg mer informasjon.

Jarle Nautnes leste i avisen at Bybanen sto, og beregnet derfor god tid til jobb.

– Nå tenkte jeg å finne denne bussen som de påstår går, sa Nautnes.

Han fikk etter hvert bistand av BTs fotograf, som hadde smarttelefon og appen Skyss Reise, for å finne hvilken buss han kunne ta. Skyss har også appen «Skyss billett», der man kjøper billetter.

Nautnes var ikke alene blant dem som ikke fant noen informasjon på stasjonen.

Jayden og Cole Schiller-Bauman fra USA fant ved en tilfeldighet ut at Flybussen gikk. De skulle egentlig ta Bybanen til Flesland.

– Det er mange «lost people» her. Mange får nok panikk når man ikke vet om alternativene, sa Jayden. De skulle rekke et fly videre til Stockholm.

Kundeservice-kontakt

Øyvind Strømmen er pressekontakt i Skyss. Han skriver i en e-post at Skyss informerer publikum når det er driftsstans, eller i situasjoner hvor Bybanen ikke kan kjøre som normalt.

– Før vi vet omfanget, består det i informasjon om holdeplasser som ikke blir betjent og om alternative reisemuligheter med buss. Når vi vet omfanget, vurderer vi om det er behov for buss for bane. Vi jobber fortløpende med å forbedre informasjonen ut i takt med informasjonen vi selv får inn.

– Hvilke hensyn tas det til reisende uten smarttelefon eller Skyss-appen?

– Vi har informasjon på skjermer på bybaneholdeplassene. Det er også mulig å ta kontakt med vår kundeservice for å få oppdatert informasjon.

For dyrt med personell

– Har dere vurdert å ha personell til stede på noen knutepunkter for å hjelpe reisende uten tilgang til digital informasjon? Eller vurdert andre fysiske tiltak?

– Det vil være ressurskrevende og dyrt å sende ut personell for å gi informasjon i slike situasjoner. Vi søker derfor å nå flest mulig gjennom de kanalene vi har tilgjengelige.

Strømmen sier at Skyss ikke har gjennomført noen intern evaluering.

– Vi beklager imidlertid problemene våre passasjerer opplevde mandag morgen, og ser alltid etter måter vi kan forbedre oss på, inklusive hvordan vi kan nå bedre ut med informasjon om driftsproblemer.

Det var fullt på bussene som var satt opp for Bybanen.

Ruter i Oslo: Personell til stede

I Oslo har det i vinter vært store problemer med bussene, på grunn av vinterværet. Det førte i januar og februar til store forsinkelser og innstilte busser.

Kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myren-Haugen, forteller at Ruter, i motsetning til Skyss, har personell på kollektive knutepunkter på spesielt utfordrende dager.

– Dette er for å veilede passasjerene.

Men også for reisende i Oslo er det Ruter-appen som det mest effektive å bruke.

– Vi oppdaterer både nettsiden og appen i sanntid, og opplever at de aller fleste reisende har den, sier Myren-Haugen.

I tillegg er det digitale holdeplasskilt med informasjon, som også oppdateres i sanntid.

Publisert: