Nå er det klart: Bybanen og Hordfast settes på vent

Her er åtte hovedpunkter om innholdet i nasjonal transportplan for folk i Vestland.

Regjeringen setter Bybanen til Åsane på vent i forslaget til ny transportplan.
Publisert: Publisert:

I ukevis har ministre i Støre-regjeringen reist rundt i landet og servert lekkasjer fra sin nye nasjonal transportplan (NTP).

Nå er hele planen offentliggjort, og viser hvilke samferdselsprosjekter regjeringen prioritere å få bygget de neste årene.

Her er status for noen av de store prosjektene i Vestland fylke. Noen er lovet oppstart de første seks årene, andre er skjøvet frem i tid eller henger i en tynn tråd.

Stortinget skal til slutt skal vedta planen, og det skjer trolig før sommeren.

1

Setter Bybanen til Åsane på vent

I regjeringens forslag til transportplan setter de av 3,6 milliarder til å oppgradere og forlenge Fløyfjelltunnelen.

Dette henger sammen med bybaneprosjektet. Tunnelene må nemlig være ferdige før man kan flytte bilene bort fra bilveien gjennom Ytre Sandviken, hvor bybanetraseen skal gå.

Regjeringen setter ikke av noen konkrete pengesummer til Bybanen. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) skylder på byrådet, og har sagt til BT at staten ikke kan gi penger til Bybanen fordi det fremdeles ikke er bestemt hvilken trasé som skal bygges.

Byrådet i Bergen har nemlig åpnet opp for å gjennomføre en ny utredning for en mulig tunnel gjennom sentrum.

Først når politikerne i Bergen er blitt enige om hvor Bybanen skal gå, vil regjeringen bruke penger på disse prosjektene.

«Samferdselsdepartementet vil vurdere videre arbeid med riksveiutbyggingen og statlig bidrag til Bybanen til Åsane når den lokale utredningen for bybanen er ferdig og behandlet i bystyret i Bergen», skriver regjeringen i forslaget sitt.

2

Grønt lys for Arna-Stanghelle

Slik presenterer Statens vegvesen K5-prosjektet.

I årevis har trafikanter og lokalbefolkning kjempet for ny vei og bane mellom Arna og Voss. Like lenge har forskjellige ministre gitt løfter om penger til den ulykkes- og skredutsatte strekningen – uten at noe har skjedd.

Nå er det imidlertid klart at regjeringen vil bruke 39 milliarder kroner på det såkalte K5-prosjektet mellom Arna og Stanghelle. Planen er oppstart så snart som mulig, lovet regjeringen da lekkasjen ble presentert på Arna stasjon nylig. Det skal bety 2025 eller 2026, lovet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård da lekkasjen kom. Og i planen står det svart på hvitt at prosjektet er prioritert.

Ny vei og bane mellom Arna og Stanghelle er Norges hittil største tunnelprosjekt.

Kun i Vaksdal og på Stanghelle vil bilister og passasjerer få se dagslys når prosjektet står ferdig. Til sammen er det nesten 80 km tunnel som skal lages.

3

Hordfast blir nedprioritert

En gigantbro på 5,5 kilometer over Bjørnafjorden er blant tiltakene i Hordfast.

Hordfast skal gjøre strekningen mellom Bergen og Stavanger fergefri og redusere reisetiden dramatisk.

I regjeringens forslag til ny transportplanen er Hordfast nedprioritert, som BT meldte for halvannen uke siden.

Prosjektet ligger ikke inne i den første seksårsperioden, og vil derfor tidligst kunne få byggestart før en gang etter 2030, hvis planen blir vedtatt i Stortinget.

Regjeringen skriver i planen at den vil vurdere prosjektet «ved en senere rullering av porteføljen når handlingsrommet tillater det».

4

Nordhordlandstunnelen kommer kanskje

I 30 år har striler og åsabuer ventet på ny tunnel fra Nordhordlandsbrua til de mer sentrale delene av Åsane.

Nå er Nordhordlandstunnelen – også kalt Vågsbotn-Klauvaneset – lagt inn, men ikke som et prioritert de første seks årene. Byggestart kan dermed bli tidligst i 2031.

Prosjektet krever investeringer på 6,9 milliarder kroner. Av dem skal 1,6 milliarder betales med bompenger.

5

Ny tunnel mot Haukelifjell

Prosjektet som skal sikre veien over Haukelifjell.

Det planlegges ny veitrasé på E134 mellom Vågsli og Seljestad.

Strekningen mellom Røldal og Seljestad mot Haukelifjell er første trinn i prosjektet. Der skal det komme ny Røldalstunnel, og en rekke skredpunkter langs veien skal sikres.

Dette skal føre til mindre stengte veier og kolonner på vinteren, ifølge Statens vegvesen. I tillegg vil 11 kilometer kortere kjørelengde og nær 1000 mindre høydemeter redusere reisetiden.

Prosjektet er prioritert i den første seksårsperioden av transportplanen.

6

Tunnel skal erstatte E39-svinger ved Førde

Den svingete europaveien ned mot Førde er fryktet av mange vogntog-sjåfører.

Regjeringen vil bygge ny tunnel gjennom Hafstadfjellet ved Førde. Den skal erstatte den svingete E39-strekningen.

I serien av lekkasjer fra regjeringen ble det kjent at prosjektet kommer med i den i den nasjonale transportplanen.

Den 7,5 km lange tunnelen Storehaugen-Førde er beregnet å koste rundt fire milliarder kroner. Bilistene skal betale 0,9 milliarder i bompenger.

– Prosjektet kan være aktuelt for oppstart i første seksårsperiode, skriver Samferdselsdepartementet.

Regjeringen vil dessuten bruke nær seks milliarder kroner til Strynefjellstunnelene på riksvei 15 i løpet av planperioden.
Den lenge planlagte tunnelen på E16 forbi Stalheimskleivane, mellom Hylland i Gudvangen og Slæen i Voss, kan bli påbeynt i første seksårs-periode. Her tas det imidlertid et forbehold, og det er at rammene for nye investeringer er store nok.

7

Prioriterer Stad skipstunnel

Stad skipstunnel – tunellområdet i Moldefjorden.

Tunnelen som skal ta skipstrafikken forbi det utsatte havområdet utenfor Stad er prioritert i regjeringens forslag til transportplan. Over perioden 2022–2024 er det satt av 240 mill. kr til Stad skipstunnel. I planperioden er det prioritert ytterligere 3,2 milliarder kroner til prosjektet. Anbudskonkurransen for prosjektet er planlagt med oppstart i 2024 og ferdigstilling i 2025.

– Dette var forventet etter regjeringens vedtak i høst om å lyse skipstunnelen ut på anbud. Jeg ble likevel veldig glad for å se det svart på hvitt, sier prosjektleder Randi Paulsen Humborstad.

8

Ringeriksbanen blir utsatt igjen

Ringeriksbanen har vært diskutert i over 100 år. I 2015 lover de borgerlige partilederne at den skulle stå ferdig i 2024.

Rgjeringen har heller ikke denne gangen funnet penger til Ringeriksbanen som ville kuttet kjøretiden på Bergensbanen med nesten en time. I transportplanen varsler regjeringen at de vil skille byggingen av vei og bane mellom Oslo og Hønefoss.

– Regjeringen legger opp til at fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 deles opp, og at veiprosjektet E16 Skaret–Hønefoss overføres til Nye Veiers ordinære portefølje, står det i planen.

Videre skriver regjeringen at Ringeriksbanen tilbakeføres til Bane NOR «og vurderes nærmere i lys av ny fjerntogstrategi».

I den opprinnelige versjonen av denne saken sto det under punkt 4 om Nordhordlandstunnelen at denne veistrekningen var prioritert i transportplanen. Dette er ikke korrekt. Tunnelen er med i planen, men er ikke prioritert i de viktige første seks årene. Denne endringen skjedde fredag 22. mars kl. 13:15.

Publisert: