Mann kuttet av seg tommel med vinkelsliper for å få forsikringspenger.

Svindlerne blir stadig mer utspekulerte.

Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over 11 år gammel

Kreativiteten for å snike til seg forsikringskroner er stadig større. Å skaffe seg utbetalinger innen personskade— og uføreforsikringer er noe av det som øker mest. Forsikringsselskapet Tryg avdekket i fjor det høyeste antallet svindelforsøk på ti år.

— Vi opplever utrolig mange rare svindelforsøk. For eksempel avslørte vi 42 prosent mer svindel med reiseforsikringer i fjor enn i 2011, sier utredningssjef Svein-Arne Kausland i Tryg. Totalt avdekket forsikringsselskapene svindel for en halv milliard kroner i 2011.

Skader seg selv

Det er nesten ikke grenser for hva kundene finne på for å svindle til seg forsikringspenger.

En mann ble avslørt etter å ha fått utbetalt yrkesskadeerstatning for en mistet tommelfinger. Han forklarte at en tollekniv på jobben var skyld i uhellet. De medisinske undersøkelsene indikerte imidlertid at han hadde kappet av seg fingeren selv ved hjelp av en vinkelsliper.

Mannen innrømmet etter hvert det groteske forholdet, og forsikringsutbetalingen ble avslått.

— Hva ville han hatt utsikt til av erstatning?

— I dette tilfellet ble ikke erstatningen beregnet. Det vil normalt avhenge av såkalt restarbeidsevne. Som beregnes ut fra hvor lenge man har igjen i yrkeslivet, muligheter for annen type arbeid og så videre.

— Hva skjer når slik svindel avdekkes?

— For det første mister kunden retten til erstatning. I tillegg mister han muligheten til å være kunde. Deretter vurderer vi ut fra alvorlighetsgrad om vi skal politianmelde saken. Strafferammene for forsikringssvindel er høye. De varierer fra tre til seks års fengsel alt etter bedragets alvorlighetsgrad, opplyser utredningssjefen.

Millionerstatning

I landets største forsikringsselskap, Gjensidige, avslører de stadig flere som svindler med personskadeforsikringer.

— Det skyldes også at vi i større grad retter innsatsen mot disse sakene, fordi vi konsentrerer oss om sakene med høyest verdi, sier utredningsleder Ole Hermansen i Gjensidige.

De avslørte i fjor 256 svindelforsøk, og snitterstatningen i sakene lå på over en halv million kroner.

— Vi har avdekket en del saker som gjelder erstatning for tap av fremtidig inntekt. Da blir det fort mye penger, sier han.

Fra hjem til jobb

Når det gjelder yrkesskader er det mange som blir avslørt fordi de forsøker å gjøre en skade som har skjedd i hjemmet om til en yrkesskade. Fordi de ikke har en forsikring som dekker skaden hjemme.

— Det kan for eksempel være fallulykker der man har skadet rygg eller andre kroppsdeler hjemme.

Dette er en stor utfordring både for oss og det offentlige. Fordi sakene også utløser betydelige beløp fra Nav. Mitt inntrykk er at Nav er blitt langt bedre til å avsløre de som jukser, sier Kausland.

I fjor anmeldte Tryg femten saker til politiet.

IF Forsikring forteller at svindelforsøkene blir stadig mer finurlige.

— Vi ser at blant annet i innbruddssaker arrangeres det i større grad spor for å få hendelsen til å se ekte ut. Det er en utfordring for åstedsgranskerne. VI prioriterer arbeidet høyt, og ser at vi avdekker svik i 75 prosent av alle saker vi velger å gå inn i. For øvrig er det svindel med brannskader og motorvogn som ligger høyt på vår statistikk, sier assisterende kommunikasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If.

Bedre til å avsløre

Den kraftige økningen i antall svindelsaker skyldes ikke nødvendigvis at det er flere som forsøker å lure forsikringsselskapene. Utrederne jobber også mer effektivt.

— Vi har ikke økt ressursene når det gjelder personell som jobber med forsikringssvindel. Men vi analyserer bedre, og blir flinkere til å blinke ut de tilfellene som er verdt å undersøke nærmere. I tillegg gir teknologien oss ekstra muligheter. Det gjelder datatrafikk, sosiale medier og andre elektroniske spor, forklarer Svein-Arne Kausland.

Ufør på feil grunnlag

Det er også flere forsikringskunder som forsøker å få tak i livs- og uføreforsikringspenger på feil grunnlag.

Når man tegner slike forsikringer er egenerklæringen i starten avgjørende for å finne hvilken dekning kunden skal ha. Her skal det vurderes hvilken tilstand man er i før forsikringen begynner å gjelde. Ikke alle er like ærlige.

— I ett tilfelle ble kunden innvilget 50 prosent uføregrad. Helseerklæringen fra vedkommende hadde vært såkalt "ren" i utgangspunktet. Ved nærmere undersøkelse av legejournaler viste det seg at vedkommende hadde hatt langvarige sykmeldingsperioder, regelmessig medikamentbruk, depresjoner og generelle plager i en periode på 20 år, forteller utredningssjefen. Resultatet ble avslag og at alle forsikringsavtaler ble oppsagt.

I tillegg til forsikringsselskapene avdekket Nav i fjor rekordhøyt beløp når det gjelder trygdemisbruk. Nav fant saker der totalt 211 millioner trygdekroner var svindlet.

BLODIG SVINDEL: Det endte dårlig for mannen som kappet tommelen med vinkelsliper i et forsøk på å svindle til seg yrkesskadeerstatning. Han ble stående uten både penger og tommel. ILLUSTRASJON: MARVIN HALLERAKER
Publisert: