Milliardtap for Hurtigruten

Resultat før skatt endte på minus 1,25 milliarder kroner. Nå justerer selskapet strategien.

Til sammen tapte Hurtigruten 2,7 milliarder kroner i 2023.
Publisert: Publisert:

Hurtigruten gikk med et stort underskudd i fjerde kvartal 2023.

Resultatet før skatt endte på minus 109 millioner euro. Det tilsvarer rundt 1,25 milliarder kroner. Det er svakere sammenlignet med fjoråret hvor resultatet før skatt endte på rundt 1 milliard kroner.

Driftsresultatet for fjerde kvartal endte på minus 54 millioner euro. Det tilsvarer rundt 630 millioner kroner.

Til sammen tapte selskapet 243,3 millioner euro totalt i 2023. Det tilsvarer rundt 2,8 milliarder kroner.

Totalt omsatte Hurtigruten for 7,5 milliarder kroner i 2023. Det er en økning på rundt 14 prosent sammenlignet med året før.

Økning i forhåndsbestillinger

Selskapets administrerende direktør Daniel Skjeldam skriver i rapporten at inntjeningen har vært svakere på grunn av flere ting.

Han viser til høye engangskostnader, utfordringer knyttet til skipet Maud som ble utsatt for kraftig uvær og høyere kostnader generelt på grunn av inflasjon.

Selskapet frykter at inflasjonen kan føre til mindre reising og lavere etterspørsel.

– Hurtigruten Group justerer strategien for å prøve å motvirke eventuelle svakheter når det gjelder pris og konkurranse, skriver selskapet i rapporten.

Hurtigruten skriver videre at gjestene nå i større grad booker flere år i forveien. Det er en trend man ikke har sett siden før coronapandemien.

Selskapet skriver i en børsmelding at de har forhåndsbestillinger for dette året på totalt 461 millioner euro. Det tilsvarer rundt 5 milliarder kroner.

Det er en økning på seks prosent sammenlignet med året før.

Omfattende refinansiering

Før jul i fjor varslet Hurtigruten omfattende refinansiering og oppsplitting, som innebar at virksomheten splittes i to ulike juridiske og driftsmessige enheter:

«HX» vil drive ekspedisjonsvirksomheten, med en flåte på seks skip, mens «HRN» inklusiv Hurtigruten vil omfatte cruisevirksomheten langs norskekysten med en flåte på ti skip, ifølge presentasjonsmaterialet som selskapet delte da.

Hurtigruten begynte allerede i 2020 å dele rutetrafikk og ekspedisjonscruise i to enheter med separate organisasjoner.

Sliter etter pandemien

Hurtigruten har slitt økonomisk i flere år som følge av coronapandemien og restriksjonene som fulgte.

Selskapet fortsatte å tape penger gjennom de tre første kvartalene av 2023, til tross for økte inntekter.

I tredje kvartal meldte selskapet om «god fart i hovedsalgsvinduene» i tredje og fjerde kvartal. Med rekapitaliseringen og markedsutsiktene tatt i betraktning, sa selskapet da at det var «rimelig å forvente» at konsernet ville være tilstrekkelig finansiert ut 2024.

Publisert: