Frykter konsekvensene av nye ras og ulykker

Minst 17 år vil det går før en ny vei mellom Bergen og Voss står klar. De siste 17 årene har strekningen opplevd 30 dødsulykker og 338 skred.

 RYDDET OPP: Jordraset i Vaksdal i 2015 ryddes opp. Raset gikk over E16 og jernbanelinjen.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Forventningene var store før tirsdagens pressekonferanse på Arna stasjon. Statsminister Erna Solberg var flankert av toppolitikerne fra Venstre, KrF og Frp, og skulle annonsere hvilke prosjekter samarbeidspartiene ville prioritere i Nasjonal transportplan.

Med valget av togperrongen i Arna som scene, virket budskapet å være klart. Her skulle det komme gode nyheter for E16 og toglinjen mellom Arna og Voss.

Flere utsettelser

Overraskelsen var derfor like stor som forventningene da det ble kjent at regjeringen sammen med Venstre og KrF ikke vil starte bygging på strekningen de førstkommende årene. Først i andre NTP-periode ligger det inne statlige midler til prosjektet, som skal rassikre hovedveien mellom Norges to største byer.

I tillegg til det kommer samarbeidspartienes beslutning om å forlenge NTP-periodene fra fire til seks år, noe som fører til en ytterligere utsettelse. Først en gang etter 2024 vil det settes en prosjektspade i jorden.

En sannsynlig ferdigstillelse av tog- veistrekningen mellom Arna og Voss vil dermed være om 17 år.

– Jeg er redd for at det kommer flere ras og at det vil bli flere møteulykker. Til nå har ikke rasene tatt liv, men det har vært nære på flere ganger, sier Vaksdal-ordfører Eirik Haga (Ap).

Les også

Frykter konsekvensene av nye ras og ulykker

 RASTE: Et stort ras den 8.juni ved Hyvingstunnelen. Steinraset sperret E16. Et vogntog ble truffet av steinmassene.

Mange ulykker

BT har hentet ut data fra Vegvesenet som viser oversikten over personskader, dødsulykker og skred de siste 17 årene på denne strekningen. Tallene er som følger:

  • 584 personskadeulykker
  • 30 dødsulykker
  • 338 skred

Roy Strand Skaga er blant dem som står bak Facebook-gruppen «Ny E16 Bergen-Voss umiddelbart». Gruppen fikk stor oppmerksomhet og hadde opp mot 50.000 følgere da det gikk to ras på kort tid på strekningen i 2015.

Skaga er ikke ukjent med tallene som BT presenterer i denne artikkelen.

– Det er helt hinsides all fornuft at en politisk tautrekking skal trumfe verning og sikkerheten for folk som må bruke veinettet vårt, sier han.

– Ingen tror på dem lenger

Han legger ikke skjul på hva han mener om tirsdagens pressekonferanse i Arna.

– Mange føler det er direkte løgn de ordene som kom fra politikerne. De kunne spart seg energien de brukte på å fremstille seg selv som om de brydde seg. Ingen tror på det de sier lenger. Det de skapte av tillit den gangen har de fjernet med et pennestrøk etter tirsdagens presentasjon.

Aksjonisten utelukker ikke flere aksjoner for å markere misnøyen mot forslaget som ble presentert.

– Vi har ikke snakket om det ennå. Akkurat nå er det forferdelig mye sinne blant folket og dem som bruker veiene. Men det blir ikke særlig vanskelig å motivere til en aksjon, og bli ikke overrasket om den blir vesentlig større enn sist gang. Befolkningen skal ikke stå stille og se på dette.

STENGTE E16: Ras ved Risnestunnelen, vest for Trengereid, stengte sambandet Bergen-Voss i 2013.
Les også

Sjampanjen lot vente på seg på Arna stasjon

Varsler aksjoner

Forventningene om snarlig byggstart ble skapt da samferdselsministeren besøkte Arna i desember 2015. Der varslet han at regjeringen ville bygge en ny og moderne vei og jernbane til Voss, med Arna-Stanghelle som første byggetrinn.

Riktignok lovet Solvik-Olsen aldri byggestart i første periode, men la ikke skjul på at han var utålmodig. Flere grept ble tatt i bruk for å få halvert planleggingstiden, blant dem statlig plan. Målet er at prosjektet skal være byggeklart i 2021.

Noen få måneder senere kom også Jernbaneverket og Statens vegvesen med sine forslag til NTP. Her var E16 Stanghelle-Arna inne som et bundet prosjekt. Det vil si at prosjektet er definert som så viktig at det skal bygges uansett. Hovedårsakene er EUs krav til tunnelsikkerhet.

Det ble også tydeliggjort at jernbanen skal bygges parallelt, men at det forutsatte en middels eller høy økonomisk ramme.

Tirsdag meldte TV 2 at regjeringen går inn for høy ramme. Til tross for det hadde altså ikke regjeringen funnet plass til prosjektet før etter 2024.

– I valgkampmodus

Stortingsrepresentant Helge Andre Njåstad (Frp) reagerer på den store misnøyen lokalt.

– Vi har fått tilbakemeldinger på at byggestart i 2021 ikke er realistisk. Da måtte alt av jernbaneressurser i Norge settes inn i dette prosjektet, sier Njåstad.

– Regjeringen har innført statlig plan for å få ned planleggingstiden. Hvordan samsvarer det med byggetid etter 2024?

– Jeg synes ikke det er raskt, men en ser at ting tar tid i dette landet, sier Njåstad, som synes lite om klagesangen fra de to Ap-ordførerene i Voss og Vaksdal.

– Vi registrerer at de er i valgkampmodus og ikke vil gi de fire borgerlige partiene drahjelp, sier Njåstad.

Uttalelsene får Vaksdal-ordfører Eirik Haga (Ap) til å se rødt.

− Alvorlig talt. Det er jo direkte usaklig. Dette har ingen ting med valgkamp å gjøre.

Publisert: