Foreslår å rive boliger i Fløen

Fagfolkene i kommunen konkluderer med den sørlige traseen gjennom Fløen. Den har størst konsekvens for boligbygg som må rives. – Søkt argumentasjon, sier flere beboere.

RIVES: Parsellhagen og tolv boenheter i Fløen blir revet dersom fagfolkene får det som de vil i spørsmålet om trasévalg mot Haukeland.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Det handler om Bybanens trasé fra sentrum til Haukeland sykehus. Gjennom Fløen har man to forskjellige trasévalg.

  • Det nordligste alternativet, nærmest sentrum, går gjennom tunnel og under bebyggelsen.
  • Det sørligste alternativet, går gjennom kulvert og vil medføre at tolv boliger må rives i tillegg til at parsellhagen må midlertidig fjernes.

Beboerne har gitt klart uttrykk for sin motstand mot det sørlige alternativet, og har fremmet flere alternative forslag. Kommunen på sin side har gjort flere grunnundersøkelser i området for å vurdere om det finnes alternativ.

Onsdag ettermiddag ga fagfolkene i kommunen beskjed om at de ønsker å gå videre med den sørlige traseen. Den beskjeden fikk beboerne på et informasjonsmøte på Rådhuset. Nå går anbefalingen videre til bystyrepolitikerne som skal fatte endelig vedtak i saken.

TRASEER: De to alternativene. Kommunen ønsker å gå for det sørligste, som medfører riving av en rekke hus.

Ikke godt nok argument

Beboer i Fløen, Åshild Havro, sier fagfolkenes innstilling er som forventet. På forhånd hadde hun lest fylkeskommunens argumentasjon og konklusjon i saken.

– Når jeg ser hvilke argumenter som legges frem her, så blir det vanskelig å kjøpe dette. Det virker søkt.

Hun påpeker at man har argumentert mot det nordlige alternativet, fordi det medfører at stoppeplassen kommer lenger bort fra den nye Kunsthøgskolen og sentrum av Møllendal. Tidligere har det vært snakk om 65 meters forskjell på de to alternativene. Nå sier Havro at avstanden er enda mindre.

Et annet motargument mot å bygge tunnelen, er at tunnelåpningen vil forringe kulturlandskapet i området. Det vil forrige «leseligheten» av Årstadgeilen, hvor de eldste bosettingene i Bergen stammer fra.

– Det er jo bare tull. Det er nesten så vi ikke kan forholde oss til det. Som det kom frem på møtet har noen nylig fått dispensasjon til å rive en av de eldste murene i området. Det er satt opp en blokk nederst i Fløen, og det er en annen tunnelåpning rett i nærheten av der de skal bygge nå. Dette går bare ikke an.

KJEMPER VIDERE: Åshild, Arild, Josefine (1) og Leonard (4) flyttet inn i ny leilighet i september. En måned senere fikk de vite at huset de bor i kanskje må rives. De gir ikke opp kampen mot bybanetraseen.

Teknisk avklart

Havro har fremdeles håp om at politikerne snur denne innstillingen.

– Vi har hatt masse kontakt med de politiske partiene og fått masse positiv feedback. Selv om de ofte tenker de må følge de faglige rådene, så må de se på om disse rådene virker troverdig, og om fagfolkene har vurdert det som er viktig.

Prosjektleder for Bybanen i Bergen kommune, Solveig Mathiesen, sa på informasjonsmøtet at det sørligste alternativet er det som var mest avklart teknisk sett. Hun sier har vurdert det nordlige alternativet som beboerne ønsker seg grundig.

Det har vært supplerende grunnundersøkelser for den nordlige traseen som viser at det er masse løsmasser og mangel på fast fjell i området. Det kan få store konsekvenser for terrenget og boligene i området.

INFORMERES: Her får beboerne beskjeden om at tolv boliger må rives får å gjøre plass til Bybanen gjennom Fløen. Det er fagfolkenes anbefaling.

Andre alternativer

Blant de fremmøtte beboerne på informasjonsmøtet var Astrid Sirnes. Hun reagerte sterkt på det bare var disse alternativene som er vurdert. En rekke beboere har pekt på at det ligger en jernbanetunnel nedenfor området i dag, Kronstadtunnelen. De har vært i møter med både hordalandsbenken på Stortinget og Bergen næringsråd, og ifølge Sirnes er alle disse undrende til kommunens trasévalg.

– Hvorfor er ikke denne nevnt? Bruker man den vil alle husene bevares, parsellhagen bevares og traseen kommer ikke i konflikt med andre områder, spurte hun.

Prosjektleder Mathiesens svar var at disse tingene ville komme frem når alle dokumentene i saken blir kjent til uken. Temaet for dette informasjonsmøtet skulle bare være hvilken trasé de hadde valgt.

Publisert: