Fløen kan reddes

Slik kan Bergen kommune løse sine problemer, og redde Fløen fra rasering.

TRUET: Parsellhagene i Fløen er truet av Bybanens nye spor til Fyllingsdalen. Astrid Sirnes har forslag til hvordan interessene i området kan forenes.
  • Fløen
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

For tiden arbeider Bergen kommune med å løse tre saker samtidig i Fløenområdet. Slik jeg har forstått det, er dette et av kommunens forslag til løsning:

  • Bybanetrasé gjennom Fløen.
  • Sykkeltunnel i det gamle Kronstadsporet.
  • Nytt uttrekksspor for godstog, i fast fjell øst for Kronstadsporet.

Disse forslagene vil rasere Fløen, ødelegge parsellhagen her, rive flere hus og bli ekstremt dyrt. Her er et alternativt forslag:

  1. Hvis ikke Kronstadsporet kan brukes til Bybanen, bør traseen bygges der uttrekkssporet nå planlegges. Her er fast fjell og gir bybanestopp både til Kunsthøgskolen og under området til Haukeland sykehus. Uttrekkssporet kan bli svært dyrt. Fløen og Årstadområdet blir spart.
  2. Sats på videre utbygging av eksisterende sykkeltrasé fra sentrum via Nygårdsbroen, Solheimsviken og videre sørover med sykkelbro over hovedvei til Kronstad. Denne sykkeltraseen er omtrent like lang fra sentrum som ny sykkeltrasé gjennom Kronstadtunnelen. Syklister fra Natland og Landås vil uansett sykle raskeste vei gjennom Fløen og langs Fløenstien til sentrum. Kostnadene blir minimale sammenlignet med sykkeltunnel i Kronstadsporet.
  3. Godstogene kan bruke samme spor som i dag, altså Kronstadsporet, som uttrekksspor. Uten kostnader.
  4. Når ny godsterminal er ferdig, blir Kronstadtunnelen frigjort og Bergen kommune kan vurderer sykkeltunnel om nødvendig.
Publisert: