Slik så det ut sist tog ble rammet av en alvorlig ulykke på høyfjellet. Nå skal ny beredskapsvogn redde liv.

– Ved tidligere ulykker har vi hatt problemer med å få inn hjelpemannskaper i høyfjellet. Nå har vi fått en beredskapsvogn som går på skinner, sier sivilforsvarsinspektør Eivind Hovden.

 TOGBRANN: Da det brøt ut brann i et snøoverbygg på Hallingskeid i 2011, kjørte et åtte vogner langt Signaturtog inn i flammene.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Tirsdag ettermiddag ble vognen vist frem under en demonstrasjon på Voss stasjon.

Brannen på Hallingskeid og togavsporing ved Kleivane for noen år tilbake viste klare svakheter ved beredskapen. Heldigvis var det ikke store personskader ved de to ulykkene, men vi erfarte at vi hadde store problemer med å få frem nok mannskaper til redningsarbeid, sier Hovden, som selv satt i redningsstaben i Bergen under Hallingskeid-brannen.

Det var i 2011 at et åtte vogner langt tog kjørte inn i et snøoverbygg på Hallingskeid. Signaturtoget fikk store materiell skader i brannen.

INNE I TOGET: Vogn med mannskap langs langveggene og utstyr i midten. Faggruppeleder for linjen over Hardangervidda i Bane NOR, Jon Hermann Rivenes i bakgrunnen orienterer.

Livreddende utstyr

Den nye beredskapsvognen vil bli satt inn der veiene tar slutt, og man kun har skinner å forholde seg til.

– Etter Reime og Mjøfjell har vi tidligere brukt helikopter eller snøskuter for å nå inn i høyfjellet. Nå kan vi komme frem langs skinnegangen. Vi designer vognen etter formålet. Er det brann i høyfjellet blir utstyr til brannslukking plassert lengst fremme. Er det ulykke med passasjerskader plasserer vi livreddende utstyr fremst i vognen, sier Hovden.

Det er et spleiselag mellom brann, politi, helse, sivilforsvar, BaneNOR og Røde Kors som har ført til at man nå får etablert en beredskapsvogn.

KLAR:  Når «flaket» med brannbil er koplet til, er faggruppeleder Jon Hermann Rivenes utrykkingsklar. Toget er lastet med brannbil, vanntank, mannskap og materiell.
Les også

Brannen gir panoramautsyn på Hallingskeid

Styres fra Bergen

– Vognen blir stasjonert på Voss stasjon. I løpet av en time etter en alarm skal vi være på vei mot åstedet. Hvordan vognen skal utstyres blir koordinert av mannskapene som er i beredskap. Styringen av aksjonen blir ledet fra operasjonsleder i Bergen og innsatsleder på Voss, forklarer Hovden, som leder operasjoner i Hordaland sivilforsvarsdistrikt.

I redningssammenheng snakker nødetatene og hjelpeorganisasjonene om bølger av hjelp til åstedet.

– Med denne skinnegående farkosten kan vi få flere mannskaper inn samtidig. Med snøskuter og helikopter var det mer begrenset hvor mange vi kunne få inn til et ulykkessted. En kan gjerne si at høyfjellet blir tryggere ved at vi har denne beredskapen, sier Hovden.

SJEFEN: Når alarmen går på Voss er politibetjent Jens Petter Gravning som regel sjefen for de som rykker ut.

200 ulltepper

Ved siden av medisinsk utstyr vil det også være 200 ulltepper, bårer og fastmonterte liggeplasser i beredskapsvognen.

– Planen er at vi skal kunne ta folk inn i vognen fra en tenkt togulykke. Vi har en stor dieselvarmer som skal gi varme til evakuerte.

Tirsdag ga nødetater og hjelpeorganisasjoner informasjon og demonstrasjon om prosedyrer og planer. Neste fase blir øvelser i fjellet.

SPØKEFUGLER: Det er ikke toalett på utrykkingstoget. Spøkefugler i Bane NOR minner om saken ved å rigge til denne pissoaren.  «Besj & carry» kommer, bak et forheng, forsikrer Jens Pwetter Gravning.
Publisert: