To ulykker - samme feil

Havarikommisjonen slår alarm om tretthetsbrudd i girkassen på ulykkeshelikopteret. Den samme feilen førte til en styrt i 2009 der 16 mennesker omkom.

TRAGEDIER: Både ved ulykken i 2009 og Turøy-ulykken løsnet rotoren fra helikopteret. Den britiske granskingsrapporten og den norske havarikommisjonen peker på feil i samme del av girboksen.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Onsdag kveld sendte Havarikommisjonen ut en ny foreløpig rapport om ulykken ved Turøy 29. april. 13 mennesker mistet livet i styrten.

Etter å ha gjennomført metallurgiske undersøkelser av deler i girkassen, mener Havarikommisjonen å ha funnet klare tegn på tretthetsbrudd i et planetgir.

Tretthetsbrudd i 2009

Kommisjonen mener det er fare for at det samme kan skje i andre girbokser av samme type, og har bedt europeiske luftfartsmyndigheter (EASA) om å iverksette «umiddelbare tiltak».

Den katastrofale feilen tyder på at de gjeldende metodene for å avdekke svikt, ikke er effektive, heter det i rapporten. Noen timer senere besluttet Luftfartstilsynet å sette samtlige helikoptre på bakken, også ved søk— og redningsoppdrag.

Også i 2009 løsnet rotoren fra et Super Puma-helikopter i Nordsjøen. 16 mennesker mistet livet i styrten utenfor Skottland. Granskingsrapporten peker på samme svikt som i helikopteret som styrtet ved Turøy: Tretthetsbrudd i øvre sett av planetgir i girboksen.

SUPER PUMA: Slik ser de to settene av planetgir i hovedgirboksen ut.

Turøy skjedde raskere

Girboksen inneholder to sett med til sammen 16 planetgir. Funksjonen deres å redusere antall omdreininger når kraften overføres fra motor til rotor.

Ved begge de to ulykkene mener granskerne at tretthetsbruddet oppstod i tannhjulet i et av de åtte øverste planetgirene.

BRUDD: Til venstre et ødelagt planetgir fra helikopteret som styrtet ved Turøy. Til høyre ringgiret fra helikopteret som styrtet utenfor Skottland i 2009.

En viktig forskjell mellom de to ulykkene er at Turøy-styrten skjedde mye raskere. I løpet av ett sekund brøt girboksen sammen, og mannskapet fikk ikke noe forvarsel.Ved ulykken i 2009 gikk det av en alarm som varslet om lavt oljetrykk i girboksen. Ifølgegranskingsrapportenoppsto det en gnissende lyd som tydet på at girkassen var i ferd med å gå i oppløsning. Lyden fortsatte så lenge ferdsskriveren var i funksjon.

I løpet av to sekunder lystret ikke helikopteret spakene. Etter 20 sekunder løsnet hovedrotoren fra maskinen.

Advarte mot sammenligning

Den britiske havarikommisjonen anbefalte flere tiltak i sin sluttrapport. Blant annet ble det anbefalt at produsenten Airbus gjennomførte inspeksjoner av girboksene i samtlige AS332 L2— og EC225-maskiner, altså Super Puma.

Også i 2012 hadde Airbus problemer med girboksene på Super Puma-helikoptrene. Den gang oppstod det sprekker på hovedakslingen.

— Det er altfor tidlig, men også upassende, å dra noen som helst konklusjoner rundt dette. Bare etterforskningsarbeidet vil gi oss informasjon hvor vi kan konkludere, har kommunikasjonssjef Alvaro Beteta Meredith i Airbus Helicopters tidligere sagt til BT.

Samtidig har selskapet trukket frem en annen forklaring som den mest sannsynlige: At et av de utvendige løftestagene sviktet.

Havarikommisjonen understreker at det ikke er trukket noen endelig konklusjon når det gjelder årsaken til Turøy-ulykken. De finner likevel grunn til å varsle om at tretthetsbrudd kan ramme også andre helikoptre med girboks av samme type.

Airbus Helicopters har ikke kommentert den siste rapporten fra Havarikommisjonen.

Publisert:
 
BRUDD: Til venstre et ødelagt planetgir fra helikopteret som styrtet ved Turøy. Til høyre ringgiret fra helikopteret som styrtet utenfor Skottland i 2009.