Airbus: Girkassen ikke årsak til Turøy-ulykken
Airbus Helicopters avviser en av Havarikommisjonens teorier om at feil knyttet til girkassen førte til helikopterstyrten ved Turøy som kostet 13 mennesker livet.
Den sannsynlige årsaken til styrten er knyttet til en svikt i en festeanordning til et stag som forbinder rotorsystemet med skroget, kjent som «suspension bars», heter det i uttalelsen fra Airbus Helicopters. Det melder nyhetsbyrået Reuters lørdag.
Alle 13 om bord mistet livet da Super Puma-helikopteret styrtet ved Turøy i Hordaland 29. april. Helikoptertypen ble satt på bakken etter styrten.
Likevel har de siden flydd 25 turer.
Foreløpig rapport:
Disse vrakdelene kan løse gåten om helikopterulykken
Sju teorier
Airbus Helicopters skriver i uttalelsen at selskapets egne undersøkelser har kommet fram til sju mulige teorier.
— Ut av disse sju scenarioene er det bare én - svikt i festeanordningen til et stag - som blir sett på som sannsynlig av Airbus Helicopters, basert på informasjonen som er tilgjengelig nå, heter det i uttalelsen.
— Undersøkelser av helikopterets vedlikeholdshistorikk har nettopp begynt og vil trolig gi en bedre forståelse av de mest sannsynlige årsakene, skriver selskapet videre.
Analyserer funn:
Sender store deler av ulykkeshelikopteret til England og Frankrike
Spredte vrakdeler:
Har funnet flere tusen deler etter helikopterstyrten
— For tidlig å konkludere
Statens havarikommisjon (SHT) vil ikke kommentere Airbus' uttalelse.
— SHT gjennomfører uavhengige undersøkelser. Airbus må stå for egne uttalelser, sier direktør William Bertheussen til NTB.
I en oppdatert, foreløpig rapport om helikopterstyrten som ble publisert fredag,
har Havarikommisjonen sett seg ut tre scenarioer
.
Det ene er feil i sluttsteget på girkassen (omtalt som epicyclic failure). Nummer to er feil ved stagene som forbinder rotorsystemet med skroget, mens nummer tre er feil ved veksel mellom girkasse og rotormast. Det er teori nummer to som Airbus Helicopters mener er den mest sannsynlige årsaken til helikopterstyrten.
Girboksen har vært helikopterets akilleshæl. På ulykkeshelikopteret var både girboks og rotorhode skiftet i løpet av de fire siste månedene.
Det har også vært flere andre tilfeller av feil på girboksen på Super Pumaene. I 2012 ble de satt på bakken i påvente av en modifisering i girboksen, etter flere hendelser med havarert hovedgirboks. Ifølge Teknisk Ukeblad hadde de sprekker på samme sted på akslingen
.
Tidligere har Airbus slått fast at Turøy-ulykken ikke kan skyldes brudd i hovedakselen. Påstanden ble avvist av
Luftfartstilsynet
.
Les også:
Airbus frikjenner Super Puma-modellen
Mangler deler
For en drøy uke siden avsluttet Havarikommisjonen søkene etter vrakdeler fra helikopterulykken ved Turøy utenfor Bergen, men de ønsker fortsatt hjelp.
Kommisjonen har ikke funnet alle delene fra helikopteret — deler som kan gi hjelp i arbeidet med å finne årsaken til ulykken.
— Alle funn av vrakdeler som eventuelt gjøres og kan spores til helikopterulykken, bør umiddelbart skylles med ferskvann og påføres en konserverende olje, heter det i en pressemelding.