Airbus: Girkassen ikke årsak til Turøy-ulykken

Airbus Helicopters avviser en av Havarikommisjonens teorier om at feil knyttet til girkassen førte til helikopterstyrten ved Turøy som kostet 13 mennesker livet.

FALT AV: Helikopteret styrtet etter at rotorhodet falt av. Rotoren ble funnet på land, mens helikopteret først traff en holme og deretter falt i sjøen noen hundre meter unna. ARKIVFOTO: RUNE NIELSEN
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Den sannsynlige årsaken til styrten er knyttet til en svikt i en festeanordning til et stag som forbinder rotorsystemet med skroget, kjent som «suspension bars», heter det i uttalelsen fra Airbus Helicopters. Det melder nyhetsbyrået Reuters lørdag.

Alle 13 om bord mistet livet da Super Puma-helikopteret styrtet ved Turøy i Hordaland 29. april. Helikoptertypen ble satt på bakken etter styrten.

Les også

Likevel har de siden flydd 25 turer.

Foreløpig rapport:

Les også

Disse vrakdelene kan løse gåten om helikopterulykken

Sju teorier

Airbus Helicopters skriver i uttalelsen at selskapets egne undersøkelser har kommet fram til sju mulige teorier.

— Ut av disse sju scenarioene er det bare én - svikt i festeanordningen til et stag - som blir sett på som sannsynlig av Airbus Helicopters, basert på informasjonen som er tilgjengelig nå, heter det i uttalelsen.

VRAKRESTENE: Alle vrakdelene fra Super Puma-helikopteret som er funnet ble samlet på Haakonsvern. Bare haledelen var noenlunde intakt. ARKIVFOTO: MARITA AAREKOL

— Undersøkelser av helikopterets vedlikeholdshistorikk har nettopp begynt og vil trolig gi en bedre forståelse av de mest sannsynlige årsakene, skriver selskapet videre.

Analyserer funn:

Les også

Sender store deler av ulykkeshelikopteret til England og Frankrike

Spredte vrakdeler:

Les også

Har funnet flere tusen deler etter helikopterstyrten

— For tidlig å konkludere

Statens havarikommisjon (SHT) vil ikke kommentere Airbus' uttalelse.

— SHT gjennomfører uavhengige undersøkelser. Airbus må stå for egne uttalelser, sier direktør William Bertheussen til NTB.

I en oppdatert, foreløpig rapport om helikopterstyrten som ble publisert fredag,

Les også

har Havarikommisjonen sett seg ut tre scenarioer

.

Det ene er feil i sluttsteget på girkassen (omtalt som epicyclic failure). Nummer to er feil ved stagene som forbinder rotorsystemet med skroget, mens nummer tre er feil ved veksel mellom girkasse og rotormast. Det er teori nummer to som Airbus Helicopters mener er den mest sannsynlige årsaken til helikopterstyrten.

Girboksen har vært helikopterets akilleshæl. På ulykkeshelikopteret var både girboks og rotorhode skiftet i løpet av de fire siste månedene.

Det har også vært flere andre tilfeller av feil på girboksen på Super Pumaene. I 2012 ble de satt på bakken i påvente av en modifisering i girboksen, etter flere hendelser med havarert hovedgirboks. Ifølge Teknisk Ukeblad hadde de sprekker på samme sted på akslingen

KAN GI SVAR: Statens havarikommisjon (SHT) har lagt ut bilder av vrakdelene det letes etter. Det øverste er et stag, mens de to under er såkalte 1. trinns og 2. trinns reduksjonsgir.

.

Tidligere har Airbus slått fast at Turøy-ulykken ikke kan skyldes brudd i hovedakselen. Påstanden ble avvist av

Les også

Luftfartstilsynet

.

Les også:

Les også

Airbus frikjenner Super Puma-modellen

Mangler deler

For en drøy uke siden avsluttet Havarikommisjonen søkene etter vrakdeler fra helikopterulykken ved Turøy utenfor Bergen, men de ønsker fortsatt hjelp.

Kommisjonen har ikke funnet alle delene fra helikopteret — deler som kan gi hjelp i arbeidet med å finne årsaken til ulykken.

— Alle funn av vrakdeler som eventuelt gjøres og kan spores til helikopterulykken, bør umiddelbart skylles med ferskvann og påføres en konserverende olje, heter det i en pressemelding.

Publisert: