Derfor mente Airbus at det bare var én løsning på styrten

Nå har også USA satt Super Puma-helikoptre på bakken.

VED TURØY: Helikopteret fra CHC, av den nyeste Super Puma-modellen, styrtet ved Turøy 29. april. 13 mennesker omkom.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Hvordan skjedde ulykken på Turøy?

Spørsmålet har gitt flere lands luftfartstilsyn og havarikommisjoner, og produsenten Airbus Helicopters, hodebry.

Mens Havarikommisjonen i slutten av mai la frem tre mulige scenarier, svarte Airbus med å si at bare én av årsakene var sannsynlige.

Det høstet kritikk fra fagforeningene, som mente Airbus ikke opptrådte tillitsvekkende. Heller ikke Luftfartstilsynet var særlig fornøyde med det de kalte å forskuttere Havarikommisjonens konklusjon.

Bakgrunn:

Les også

Airbus-uttalelser irriterer fagforeningene

Trakk tilbake

Airbus har ikke ønsket å kommentere hvorfor de bare så på en mulighet som sannsynlig. De trakk etter få dager tilbake sin uttalelse.

Siden ble det stille om hvorfor. Men et referat fra et møte der sikkerhetssjef Gilles Brauniaux fra Airbus deltok, gir et lite innblikk.

Der mente Airbus at skaden ikke kan ha oppstått i girboksen, slik Havarikommisjonen mener kan haskjedd.

Selv mente Airbus at festene av løftestag var den eneste sannsynlige årsaken til helikopterstyrten. Tre stag holder helikopteret og rotoren festet sammen. Disse er festet med bolter til skroget, som ikke skal være strammet for hardt eller løst.

En slik årsak er også den som setter produsenten igjen med minst ansvar, siden operatørenes mekanikere vanligvis er dem som strammer til.

Girkassen, derimot, har mekanikerne ikke tilgang til, ifølge operatøren CHC.

«Ikke spor av overoppheting»

I referatet står det at Airbus «hevder at det ikke er funnet spor av overoppheting» i hovedgirboksen.

Av den grunn trodde ikke Airbus at problemet lå i girboksen, men at det måtte ligge utenfor.

«Det er derfor (Airbus Helicopters) mener at en ikke kan legge design av (hovedgirboksen) til grunn for at helikopteret ikke skulle vær luftdyktig», skriver samarbeidsforumet i referatet.

Møtet ble holdt 20. mai på et hotell i Stavanger, i det såkalte Samarbeidsforumet for helikoptersikkerhet. Airbus bruker ikke å delta, men var invitert til det ekstraordinære møtet for å fortelle om arbeidet etter helikopterstyrten på Turøy.

Samarbeidsforumet er en møteplass for Luftfartstilsynet, helikopteroperatørene, oljenæringen og fagforeningene.

13 mennesker døde da helikopteret av typen EC225 plutselig mistet rotoren, på vei fra Gullfaks B til Bergen lufthavn.

Les også:

Les også

Flyforbud etter at helikopternes bolter ikke var godt nok festet

Utelukket tilsvarende feil

I møtet utelukket Airbus også at hendelsesforløpet var som i 2009, da et helikopter av forrige versjon mistet rotoren.

Men ulykken i 2009 skjedde etter et tretthetsbrudd i et av de små planetgirene i girboksen.

Dette er tilsvarende som Havarikommisjonen har funnet etter ulykken på Turøy. De har ikke konkludert med at tretthetsbruddet denne gangen var den utløsende årsaken, eller en feil som kom som følge av noe annet.

Les også:

Les også

To ulykker - samme feil

Talsperson Guillaume Steuer i Airbus Helicopters vil ikke kommentere innholdet i møtet i Stavanger.

— Vi jobber nært med Havarikommisjonen, og vi utelukker ingen muligheter, sier han til BT.

Satt på bakken også i USA

To helikoptertyper ble satt på bakken i begynnelsen av juni, først av Norge, deretter av det europeiske luftfartstilsynet EASA.

Helikopterne var av typen EC225, som var samme som styrtet på Turøy, og AS332 L2, en tilsvarende, tidligere versjon.

Bakgrunnen var to årsaker: At det hadde kommet rapporter om feil festing av boltene til de tre løftestagene som holder helikotperet og rotoren sammen. Og tretthetsbrudd i et planetgir. Planetgirene sitter rett over hovedgirboksen, og er del av helikopterets girsystem.

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA fulgte etter og har også satt de to helikoptertypene på bakken i et eget direktiv.

For hele verden er det snakk om 225 helikopter av de to typene i kommersiell trafikk, ifølge Airbus.

85 av disse er i Europa og står på bakken på grunn av EASAs flyforbud.

Super Puma-variantene er blant de tyngste og største helikoptrene som blir brukt i sivil helikopterfart. I Norge har EC225 vært i bruk i Nordsjøen. De er i dag erstattet av den andre modellen som driver persontrafikk i Nordsjøen, Sikorsky S-92.

BT Brif:

Publisert: