Dette er respektløst, Røe Isaksen

Takk for innsatsen i 30 år, lærer. Nå er du ikke god nok lenger.

IKKE GODKJENT: I hele Skole-Norge finnes det flust av lærere som gjør alt for elevene sine. Men de har ikke nok studiepoeng, og stemples nå av regjeringen som udugelige. Illustrasjonsfoto: Scanpix
  • Magnus Weggesrud
    Magnus Weggesrud
    Nestleder, Senterungdommen og lærer i ungdomsskolen
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Jeg har en kollega. La oss kalle henne Ellen. Ellen har jobbet som lærer i over 30 år, og har hatt gleden av å gjøre en forskjell for flere tusen elever så langt i karrieren. Ellen er den læreren som kommer en time tidligere på jobb, og sitter en time etter at hun egentlig kunne gått hjem. Tiden bruker hun på å pønske ut hvordan undervisningen skal treffe alle de 30 elevene hun skal ha i algebra dagen etter.

Magnus Weggesrud

Når Ellen kommer hjem, spiser hun middag, tar seg en lur, før hun setter seg ved kjøkkenbordet og åpner fagbøker og nettsider. Hun oppdaterer seg på hva som er nytt. Elevene elsker henne. Hun er alltid positiv, smiler og har engasjerende timer som treffer dem. Ifølge regjeringen er Ellen udugelig.Ellen er ikke alene. På skolen jeg jobber og i hele Skole-Norge finnes det flust av sånne som henne, som gjør alt for elevene sine. De har alle til felles at de har jobbet i skolen i mange år, noen i bare noen få år. De har alle til felles at de nå har fått beskjed av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen om at de ikke er gode nok. Ellen og mange lærere over hele landet, ble endelig avskiltet av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og Frppå Stortinget 12. april 2016.

Jeg var heldig. Jeg ble ferdig med min grunnskolelærerutdanning i 2014, som en del av det første kullet på den nye grunnskolelærerutdanninga fra 2010, og fikk de nødvendige 60 studiepoengene i norsk, som var ett av faga jeg spesialiserte meg i. Jeg er litt flau. På papiret er jeg en bedre lærer enn Ellen, i realiteten er jeg dårligere.

Status i mars:

Les også

Bare en brøkdel av lærerne i Bergen har fått ja til utdanning til neste år.

Alle er enige om at det er viktig å sette krav til hva slags kompetanse vi lærere skal ha. Alle er også enige om at etter— og videreutdanning er bra. Jeg har ikke møtt en eneste lærer som er imot å oppdatere seg faglig. Det er ikke noe rart. Det er yrket vår. Vi vil alltid etterstrebe å gjøre en bedre jobb, fra morgen til kveld. Problemet til regjeringen, Arbeiderpartiet og Venstre er at antall studiepoeng alene ikke avgjør hvor god lærer du er. J

Jeg er enig i at det er riktig å sette et krav om å ha 60 studiepoeng i norsk, engelsk og matematikk for lærere i ungdomsskolen, 30 studiepoeng i barneskolen. Men jeg sterkt uenig i at det er riktig å gi tilbakevirkende kraft. Lærere som Ellen har med et pennestrøk fått underkjent realkompetansen de har opparbeidet seg.

Førskolelærer:

Les også

Ikke fortell meg at jeg ikke duger

Erfaring er gull verdt, spesielt for oss nye. Rådene, veiledningen og kunnskapen jeg har fått fra de erfarne på jobb, har gjort meg til en mye bedre lærer. Jeg følte meg som verdensmester da jeg gikk ut fra lærerutdanningen. Fasiten er at ingen blir verdensmestre før de begynner å lytte til dem med erfaring — de gode mentorene.

Over 30.000 lærere har over natten ikke godkjent grunnutdanning lenger. Ellen og mange andre vil nå få problemer med å bytte skole hvis de skulle ønske det. Hvem vil vel ansette en lærer som må påkostes utdanning? Hvor mange vil velge å pensjonere seg ved fylte 62 fordi de vil spare kommunene for penger? Om bare få år mister vi et kull med lærere på grunn av utvidet lærerutdanning, og det jobber allerede 9000 ufaglærte i skolen. Om bare få år spås det å mangle over 20.000 lærere i skolen, og det var prognoser før endringene om kompetansekrav og lenger lærerutdanning ble vedtatt. Ellen og jeg lurer veldig på hvordan du skal drive en skole uten lærere, Torbjørn.

Hele vedtaket bygger på et premiss om at lærere som har jobbet i skolen en del år, men som ikke har mange nok studiepoeng, ikke oppdaterer seg faglig. Det er feil, og vitner om lite kunnskap om hverdagen og livet i skolen. Hele forslaget er derfor respektløst, og viser en grunnleggende mangel på forståelse for at erfaring er like mye verdt som studiepoeng.

Takk for innsatsen i 30 år, Ellen. Nå er du ikke god nok lenger.

Publisert: