Meny Lukk

I 2012 vant de MGPjr. Nå er de klar for å erobre Europa.


       PÅ SCENEN: Marcus & Martinus spilte for 11.000 mennesker i Hartwall Arena i Helsingfors i november 2017.
PÅ SCENEN: Marcus & Martinus spilte for 11.000 mennesker i Hartwall Arena i Helsingfors i november 2017.
Paal Audestad

Mange fakta om Mac&Tinus som du ikke visste fra før!

– Jeg liker Marcus aller best. Han er 15 minutter eldre enn Martinus og litt mer frempå. Han er kjempesøt, snill og veldig morsom. Vi to har lik humor! sier Josefina Lindberg.

13-åringen sitter på venninnens seng i Finlands hovedstad, Helsingfors. På dynetrekket er det et stort bilde av de norske poptvillingene. Det er to år siden finske Josefina og venninnene Saga Winqvist og Anna Wackström oppdaget Marcus & Martinus (M & M) på Instagram. Siden har de tenkt på guttene hver dag og lært seg alle sangene deres utenat. Jentene har aldri møtt tvillingene, men følger dem daglig på Snapchat, Musical.ly, Instagram og Youtube.

I kveld skal de på sin første store popkonsert noensinne – sammen med 11.000 andre MM-ere.

– Jeg tipper det blir masse mennesker og mye skriking i kveld, sier Saga, som har dekorert en hel vegg på rommet sitt med plakater av de norske idolene.


       KJENNER DEM NESTEN: De finske venninnene Saga Winqvist (12), Josefina Lindberg (13) og Anna Wackström (12) lader opp til kveldens konsert med Marcus & Martinus på Sagas rom. Jentene har laget T-skjorter der det står #21. Det viser til guttenes fødselsdag, 21. februar. De føler nesten at de kjenner dem.
KJENNER DEM NESTEN: De finske venninnene Saga Winqvist (12), Josefina Lindberg (13) og Anna Wackström (12) lader opp til kveldens konsert med Marcus & Martinus på Sagas rom. Jentene har laget T-skjorter der det står #21. Det viser til guttenes fødselsdag, 21. februar. De føler nesten at de kjenner dem.
Paal Audestad

Norges største stjerner

Av norske artister er det bare a-ha og Kygo som selger like mange konsertbilletter som Marcus & Martinus. I år har de solgt 200.000 bare i Norden.

I år blir popsirkuset enda større: I februar og mars skal M & M spille 21 konserter i 12 europeiske land. Nye spillesteder legges fortløpende til turneen, etter hvert som entusiastiske fans krever at ungguttene kommer til deres land.

Det unge publikumet til Marcus & Martinus er vant til å konsumere musikk gratis på Youtube, men vil gjerne ha et fysisk minne om idolene sine. Dagen før konserten i Helsingfors skrev tvillingene autografer og ble tatt selfies av i tre og en halv time på et kjøpesenter. Det lokket med «tidenes største pop-up-store», der fansen kunne kjøpe M&M-klær og effekter.

– Da jeg kom dit, var det minst 500 foran meg i autografkøen, så jeg ga opp å møte dem, forteller Josefina Lindberg.

– Mangler hits

Marcus & Martinus’ tredje album, «Moments», ble sluppet i november i fjor. Anmelderne mente at ungguttene synger bra, men mangler hitlåter. Ingen av sangene på albumet har nådd høyere enn en 16.-plass på VG-lista, Norges offisielle hitliste for musikk.

Men Saga, Josefina og Anna lader opp til konserten med å lytte til det nye albumet på Sagas rom. De snakker svensk, og forstår M&Ms norskspråklige sanger og har allerede forelsket seg i to av låtene.

– Jeg håper de synger «To dråper vann» i kveld. Den er faktisk kjempebra, sier Josefina, og sikter til sangen M&M skrev da de var ti år gamle.

Låten de vant Melodi Grand Prix Junior med.


       JUNIOR: Marcus og Martinus vant MGP Junior i 2010.
JUNIOR: Marcus og Martinus vant MGP Junior i 2010.
NTB scanpix

Fotballfrelste vinnere

Da Aftenposten Junior intervjuet Marcus & Martinus dagen etter MGPjr-seieren i 2012, fortalte de at de drømte om å bli profesjonelle fotballspillere, men at de kom til å satse på musikk det neste året.

– Vi må jo bare fortsette nå! Det er veldig kult at vi kan stå sammen på scenen. Det er trygt å stå nær hverandre, sa ti år gamle Marcus den gangen.

I et par år var brødrene fra Nordland bare kjent som «Marcus og Martinus fra MGPjr», men så skjedde det noe. Sommeren for to år siden slapp de sin hittil største hit, Elektrisk, og interessen for dem eksploderte i Norge.

Da de for ett år siden ga ut sitt første engelskspråklige album, «Together», skjedde det samme i Sverige, Danmark og Finland.

Tvillingfeber i Europa

– Vi hadde hørt at Marcus & Martinus var veldig populære i Norge, men vi hadde ingen planer om å skrive om dem. Så ble vi bombardert med e-post og meldinger på Facebook og Instagram fra leserne våre som krevde at vi skrev om dem. Da måtte vi bare gi dem det de ville ha, sier Svend Skytte.

Han er redaktør i det danske Egmont-bladet Olivia, som har jenter mellom 8 og 13 år som hovedmålgruppe.

I år har alle utgavene av Olivia bilde av M&M. Bladet nevner dem så ofte som mulig på sin hjemmeside, Facebook- og Instagram-konto. 80–90 prosent av alle leserhenvendelsene bladet får, handler om to norske tenåringer fra Trofors.

– Jeg tror de er blitt så populære først og fremst fordi musikken deres er topp profesjonelt utført. Når man får Red One (musikkprodusent bosatt i Los Angeles, red.anm.) til å produsere for barnestjerner, har man nådd veldig langt, sier den danske redaktøren (sejf for bladet).

Guttene er også omgitt av masse stjernestøv, påpeker han.

– De er velformulerte, ser bra ut og har det lille ekstra fordi de er tvillinger. Bladet vårt har tidligere opplevd hvordan tvillingfeberen har rast med Mary-Kate og Ashley Olsen og Cole og Dylan Sprouse.


       TRYKK: – Enkelte land har vi jobbet målrettet og strategisk mot en god stund, mens interessen i land som Hellas og mange av landene i Øst-Europa har kommet av seg selv, sier Leif Ribe i M&Ms plateselskap Sony. – Det var få av oss som hadde forutsett det vanvittige trykket da de besøkte Hellas (bildet) og Polen på sensommeren i år.
TRYKK: – Enkelte land har vi jobbet målrettet og strategisk mot en god stund, mens interessen i land som Hellas og mange av landene i Øst-Europa har kommet av seg selv, sier Leif Ribe i M&Ms plateselskap Sony. – Det var få av oss som hadde forutsett det vanvittige trykket da de besøkte Hellas (bildet) og Polen på sensommeren i år.
Robin Boe Photography

Vil ha siste M&M-nytt

– Jeg tror mange undervurderer hvor dyktige Marcus & Martinus er til å synge og danse. Sammenlignet med andre 15-åringer er de på et ekstremt høyt nivå, sier Bahare Viken, som inntil nylig var redaktør i det norske jentebladet Julia.

Det siste året har M&M-fans fra hele verden begynt å følge det norske bladet i sosiale medier fordi de vil ha siste nytt om M & M. De utenlandske fansene spør blant annet om det norske bladet kan tekste videointervjuene med stjernene på flere språk.

– Før man møter dem, tror man kanskje at guttene bare er så blide og energiske på TV, men de er sånn hele tiden. De trenger ikke gjøre seg til for å lage show, sier Viken.

Hun har inntrykk av at mange tror at 15-åringenes suksess skyldes at de har et stort apparat rundt seg med profesjonelle voksne som jobber for dem.

– Men i starten hadde de jo ikke det. Da var de bare veldig, veldig flinke til å synge og opptre, minner Viken om.

Forstår verdien av sosiale medier

I februar 2015 skrev Marcus & Martinus kontrakt med plateselskapet Sony. Samtidig begynte interessen for dem å ta av i sosiale medier. Før P4s «Vinterlyd»-turné til norske storbyer i 2015, som M & M var med på, hadde guttene 35.000 følgere på Instagram. Etter turneen hadde de 75.000. De la ut tre-fire bilder av seg selv hver dag. Nå kommuniserer popstjernene daglig med fans over hele verden via sosiale medier.

Kathrine Synnes Finnskog, leder i Music Norway, en organisasjon som vil øke eksporten av norsk musikk til utlandet, tror det er en av årsakene til at Marcus & Martinus har lyktes ute.

– I dag står slaget i sosiale medier hvis du vil ha suksess som artist. Utfordringen er å flytte interessen derfra over til tradisjonelle medier som TV og aviser for å få fenomenet til å vokse, sier Finnskog.

Hun trekker frem Karpe Diem, Astrid S og Kvelertak som andre norske artister som er dyktige i sosiale medier.

– Skal du lykkes der, må du ha noe å si, og du må velge å se på det som en del av jobben med å være artist.


       VANSKELIG: Tvillingenes far, Kjell-Erik Gunnarsen, er utdannet lærer og reiser alltid med sønnene når de er på jobb som popstjerner. Han synes det er vanskelig når noen skriver stygge ting om sønnene på sosiale medier. Bildet er fra konserten på Voldsløkka i Oslo i sommer.
VANSKELIG: Tvillingenes far, Kjell-Erik Gunnarsen, er utdannet lærer og reiser alltid med sønnene når de er på jobb som popstjerner. Han synes det er vanskelig når noen skriver stygge ting om sønnene på sosiale medier. Bildet er fra konserten på Voldsløkka i Oslo i sommer.
Robin Boe Photography

Styrer Instagram selv

Faren Kjell-Erik Gunnarsen er daglig leder og eier av firmaet som forvalter sønnenes karriere, M&M Artister AS. Han er utdannet lærer og reiser alltid med guttene når de er på jobb.

Marcus & Martinus bestemmer over sin egen Instagram-konto, men faren eller manageren legger ut meldinger hvis det er en spesiell nyhet eller informasjon som skal ut.

– Vi er bare oss selv i sosiale medier, sa Martinus til Aftenposten Junior i fjor.

Selv om de fleste sender hyggelige meldinger, får de også hatmeldinger hver dag fra mennesker de ikke kjenner.


       VIRKELIG: – Er du virkelig? spør finske Anna (12). Hun har vært fan av Marcus & Martinus siden hun oppdaget dem på Instagram for to år siden. To timer før konserten i Hartwall Arena fikk hun og venninnene møte sine idoler.
VIRKELIG: – Er du virkelig? spør finske Anna (12). Hun har vært fan av Marcus & Martinus siden hun oppdaget dem på Instagram for to år siden. To timer før konserten i Hartwall Arena fikk hun og venninnene møte sine idoler.
Paal Audestad

Lei turnélivet

Marcus og Martinus Gunnarsen går nå siste året på ungdomsskolen på hjemstedet Trofors i Nordland. Det er et tettsted med 800 innbyggere, som ligger fire og en halv times bilkjøring fra nærmeste store flyplass.

Hit får ingen journalister komme for å intervjue dem. Familien ønsker å skjerme dem når de er hjemme.

Da Marcus og Martinus som 12-åringer ble enige med foreldrene om å satse på en musikkarriere, innebar det at de måtte velge bort andre ting de likte å drive med. Ikke bare fotballtreninger og drømmen om å bli fotballspillere, men også fredagstacoen med familien. Guttene har mange reisedøgn hvert år, og i starten opplevde de litt sjalusi på skolen fordi de var mye borte og fikk oppmerksomhet i mediene.

Tvillingene gjør lekser halvannen time hver dag med faren når de er på turné. På skolen tar de prøver før eller etter at de har vært på reise.

Vinteren for snart to år siden var Marcus & Martinus lei av å stå på scenen. Da hadde de opptrådt på kulturhus og kjøpesentre over hele Norge siden 2014, var slitne og ville bare være hjemme og sove. De var lei av de gamle sangene og kranglet hele tiden.

– Jeg er sliten, men jeg kan ikke skuffe fansen, sa Martinus i dokumentarfilmen Sammen om drømmen, som skildrer nedturen.

Noen måneder senere fikk guttene oppturen de trengte. 12. november 2016 oppnådde de sin store drøm: å fylle Oslo Spektrum.


       SCENESHOW: Konserten i Hartwall Arena varte i 1 time og 20 minutter. Marcus & Martinus har med seg ni musikere og åtte dansere på scenen.
SCENESHOW: Konserten i Hartwall Arena varte i 1 time og 20 minutter. Marcus & Martinus har med seg ni musikere og åtte dansere på scenen.
Paal Audestad

Kan bli store i Tyskland

Mens suksessduoen selger ut de største konsertarenaene i Norden på rekordtid, spiller de foreløpig på langt mindre scener i andre land. Men akkurat nå er noe i ferd med å skje i Tyskland.

– Globale trender bruker ofte lang tid på å nå det tyske markedet. Men når gjennombruddet først kommer, er tyske barn og tenåringer blant verdens mest lojale publikum, sier den tyske ungdomsblad-redaktøren Jörg Risken.

Han forteller at interessen for M & M i landet med 80 millioner innbyggere hittil har vært relativt lav.

– Men denne uken er de faktisk hovedoppslag på forsiden av Tysklands aller største tenåringsblad, Bravo. Det som gjør dette spesielt, er at det er leserne som har stemt frem at de skal være på forsiden. Derfor er det svært sannsynlig at hypen nå er i ferd med å starte i Tyskland, sier Risken.


       AUTOGRAFER: Marcus & Martinus skriver autografer i Helsingfors til Ina Hofer (9) fra Østerrike. Hun har vunnet sangkonkurransen Kiddy Contest i hjemlandet. Premien var å få reise til Helsingfors og møte idolene.
AUTOGRAFER: Marcus & Martinus skriver autografer i Helsingfors til Ina Hofer (9) fra Østerrike. Hun har vunnet sangkonkurransen Kiddy Contest i hjemlandet. Premien var å få reise til Helsingfors og møte idolene.
Paal Audestad

Smart å satse i Europa

Så hvor kommer Marcus & Martinus til å være om ett år?

– Jeg er sikker på at hvis de holder koken, kommer de til å toppe alle slags hitlister. Frem til de blir 18–20 år, kommer de bare til å bli større og større internasjonalt, spår den norske Julia-redaktøren Bahare Viken.

– I fjor var de på forsiden av et ungdomsblad i Hellas. Etterpå dro de dit og holdt konsert og møtte fans. Jeg synes de er smarte som ikke tenker at «nå vil vi slå igjennom i USA», men heller satser på å bli store i land der de allerede har mange fans.

Radiokanalen P3 spiller for tiden ingen av låtene til Marcus & Martinus. De mener musikken er uinteressant for deres målgruppe, som er mellom 15 og 29 år.

– Men jeg er ikke overrasket over at de gjør det så bra i utlandet. Marcus & Martinus er glimrende vokalister, gode dansere og har noe salgbart og unikt ved at de er tvillinger. Jeg er imidlertid i tvil om verdensmesterskapet er deres mesterskap, sier musikksjef Mats Borch Bugge.

– De har nådd vanvittig langt som barnestjerner. Nå inntar de en annen liga, der også Justin Bieber deltar, påpeker han.


       UTSOLGT: Nesten ingen norske artister selger like mange konsertbilletter som Marcus & Martinus. 11.000 så dem i Hartwall Arena i november. Deres neste konsert på samme sted, 14. februar, er allerede utsolgt. Fansen kalles MM-ere.
UTSOLGT: Nesten ingen norske artister selger like mange konsertbilletter som Marcus & Martinus. 11.000 så dem i Hartwall Arena i november. Deres neste konsert på samme sted, 14. februar, er allerede utsolgt. Fansen kalles MM-ere.
Paal Audestad

Foreldrevennlige stjerner

I Helsingfors blir Saga Winqvist, Anna Wackström og Josefina Lindberg kjørt til konsertarenaen av foreldrene.

– Men selve konserten skal de få gå på alene. Den er «foreldrefri sone», smiler Josefinas mamma, Carina Andersson, som mener Marcus & Martinus er «foreldrevennlige» idoler.

– De er søte og snille. Det er ikke noe tull med dem. Da får vi som foreldre lyst til å kjøpe konsertbilletter og T-skjorter til barna, forklarer hun.

Men før konserten begynner, får de tre jentene komme backstage.

– Er du virkelig?

Anna tar seg til ansiktet og stirrer på Marcus. 12-åringen får ta selfies med de norske tvillingene og kan nesten ikke tro at det er sant.

– Hva er det beste med å være på turné?

– Det er at vi får fansen til å smile. Uansett hvor vi reiser, synger alle med på norsk, forteller Marcus til Aftenposten.

Det kjipe er all reisingen.

– Vi er ikke så fan av å sitte på fly. Men vi har alltid med oss en fotball og kobler av så ofte vi kan med å spille, forteller Martinus.

Hilste fansen på finsk

Ute sildrer novemberregnet, men i Hartwall Arena er det elektrisk stemning og fullt fyrverkeri idet brødrene litt senere stiger opp på scenen.

11.000 fans lager et hyl det er umulig ikke å få gåsehud av.

– Kiitos! Rakastan sinua! roper M & M til publikum.

Det betyr «takk» og «jeg elsker deg».


       UTVALGT: En 14 år gammel jente blir plukket ut til å sitte på scenen mens Marcus & Martinus synger låten «First Kiss» i Hartwall Arena i Helsingfors.
UTVALGT: En 14 år gammel jente blir plukket ut til å sitte på scenen mens Marcus & Martinus synger låten «First Kiss» i Hartwall Arena i Helsingfors.
Paal Audestad

1 time og 15 minutter senere avslutter de showet med hiten Elektrisk, før de senkes ned gjennom scenegulvet. Det som startet med To dråper vann for fem år siden, har vokst til en bølge av entusiastiske fans over hele Europa.

Etter konserten sitter mange jenter igjen på gulvet, oppløst i tårer. Det er tre måneder til guttene kommer tilbake for å spille en ny konsert i samme arena, på selveste valentinsdagen. Den er allerede utsolgt.

– Konserten i kveld var fantastisk! utbryter Saga.

– Vi har selvfølgelig kjøpt billetter til den neste.

(Kilder: Biografien «Marcus & Martinus – vår historie», filmen «Marcus & Martinus – Sammen om drømmen» og Sony Music Norway)

Hva synes du?

Laster reaksjoner…
Hva mener du? Klikk her for å kontakte BT Junior.