– Dette er ikke en pris man skal feire, men en verstingpris man bør skamme seg over å få, sier leder i Press, Mina Vinje.

Hvert år kårer ungdomsorganisasjonen til Redd Barna, Press, årets Gullbarbie. De nominerte i år er treningsmerket Gymshark, Snapchat og undertøysmerket Victoria’s Secret.

– Noen av kandidatene har utmerket seg som versting over lang tid, mens andre er relativt nye og ukjente for mange av oss. Alle er nominert på grunn av reklame som bidrar til at ungdom ikke er fornøyde med eget utseende. Akkurat det er lite å være stolt over, sier Vinje.


       KROPPSPRESS: Alle tre nominerte utsetter ungdom for press, mener Redd Barna Ungdom og Mina Vinje, leder i Press.
KROPPSPRESS: Alle tre nominerte utsetter ungdom for press, mener Redd Barna Ungdom og Mina Vinje, leder i Press.
Press

Tall fra Ungdata – en ungdomsundersøkelser der skoleelever over hele landet svarer på spørsmål om hvordan de har det – viser at mange ungdom i dag sliter med press rundt kropp, skoleprestasjoner og følgere på sosiale medier.

I undersøkelsen som ble gjort i 2018 svarte 40 prosent at de opplevde «en del press», «mye press» eller «svært mye press» om å se bra ut eller ha en fin kropp.

– Det er ikke prisen i seg selv som er det viktigste, det er mer beskjeden de får om å skjerpe seg. Vi forsøker å overleve prisen til vinneren, men det er ikke alle som ønsker å ta den imot, sier hun, og innrømmer at det kan bli vanskelig å få kontakt med de utenlandske selskapene.

Her er begrunnelsene for hvorfor de nominerte Gymshark, Snapchat og Victoria’s Secret:

Gymshark

Skjermdump / Instagram

«Gymshark fremstiller svært ensidige idealer innenfor fitness, skaper et urealistisk syn på hva sunnhet og trening handler om, og gir inntrykk av at man kun er «fit» og sunn dersom man ser ut som modellene.»

Victoria's Secret

Skjermdump / Instagram

«Har lenge vært det største moteshowet i verden, hvor de illustrerer en «fantasi». Direktøren har selv gått ut og sagt at transpersoner og «tjukke» personer ikke er velkommen i deres moteshow. Deres gammeldagse syn på kjønn, og ensidige skjønnhetsideal utestenger mangfoldet i samfunnet.»

Snapchat

Skjermdump / Snapchat

«Snapchat finansieres gjennom annonser og reklamer som brukere ufrivillig får opp på skjermen mens de bruker appen. Disse reklamene kan være for fettreduksjon, lipfillers, retusjeringsapper og liknende. Snapchat har også filterfunksjoner som kan bidra til å skape et ensidig bilde av skjønnhet.»

En talsperson fra den populære appen skriver i en e-post at Snapchat har retningslinjer for annonsering som forbyr reklame for plastisk kirurgi til personer under 18 år. Utenom dette har de ingen kommentar til nominasjonen.

Gymshark og Victoria’s Secret har også blitt kontaktet, men har ennå ikke svart på kritikken.

Steven Colin Chilvers