For ett år siden innførte Kronstad skole en helt ny time. Nå har alle elever følelser på timeplanen i timen «Livet».

Hver uke forteller lærer og elever etter tur om sine erfaringer med dagens tema.

– I starten tenkte jeg mer på hva jeg turte å si. Men det er ikke flaut å snakke om følelser. Egentlig kjente jeg ikke alle så godt selv om vi hadde gått i samme klasse i fem år. Nå gjør jeg det, sier Endre.


       KRONSTAD SKOLE: Kronstad skole ligger i nærheten av Danmarksplass.
KRONSTAD SKOLE: Kronstad skole ligger i nærheten av Danmarksplass.
Reinhardheydt (ARKIV)

– Gøyere på skolen

Bergens Tidende får bli med sjette trinn i en «Livet»-time som starter med spørsmålet: «Når kjente du deg modig sist?» Etter en runde med fortellinger om mot, går temaet over i hvordan man takler konflikter.

– Når læreren forteller om sin følelse og spør om det er noen andre som har følt det slik, rekker minst halvparten opp hånden. Da kjenner man seg ikke alene, forklarer Noor, og legger til:

– Det er mindre negative kommentarer nå, og jeg er blitt tryggere på de andre elevene etter at vi begynte med disse timene.

Medelev Sverre er enig.

– Før var det faste gjenger i friminuttene. Nå snakker vi med flere, forteller han.

– Det er gøyere å gå på skolen nå, og lettere å jobbe når det ikke er noe dumt som henger over en.

Alle er med

Elever, lærere og assistenter skal alle delta i samtalen.

Det er lov å melde pass hvis man ikke vil si noe, men det er ikke lov å gå ut i skolegården og fortelle hva som ble sagt i timen.

– I starten var det litt skummelt. «Tør jeg fortelle dette», tenkte jeg, og visste ikke om det jeg fortalte ble i ringen. Nå er jeg er trygg på det, jeg stoler på de andre, sier Frida.


       KLOKE: – Barn har mye kunnskap om livet sitt. Det er viktig at de blir tatt på alvor og ansett som ressurser, sier rektor Bjørg Irene Hagen. – Elevene sier mye klokt og gir gode råd til hverandre. Men dette må ikke bli en konkurranse i livsmestring, sier avdelingsleder Bjørg Liseth Pedersen.
KLOKE: – Barn har mye kunnskap om livet sitt. Det er viktig at de blir tatt på alvor og ansett som ressurser, sier rektor Bjørg Irene Hagen. – Elevene sier mye klokt og gir gode råd til hverandre. Men dette må ikke bli en konkurranse i livsmestring, sier avdelingsleder Bjørg Liseth Pedersen.
RUNE SÆVIG

Holder tett

Det er lov å snakke om det som skjer i «Livet»-timene hjemme.

Endre Grindvik Sirevaag forteller at han i starten pleide å si til foreldrene hvem som sa hva. Det er han sluttet med.

– Det er jeg også. Jeg sier bare hva som var temaet, men ikke hva de andre forteller, sier Noor.

Dagens tema kan være noe klassen ønsker å ta opp, eller noe læreren bestemmer eller plukker ut fra eske der det ligger spørsmål tilpasset alderen til dem i klassen.

Forrige time snakket de om mobbing og mobbeloven. Om at det ikke er lov med krenkende ord eller handlinger, og at det er viktig å inkludere alle (At alle får være med).

Motvirke mobbing

Mange skoler gjør ikke nok mot mobbing. På Kronstad er «Livet» på sett og vis en del av anti-mobbearbeidet.

De fleste kontaktlærerne leder timen med sin klasse, men de kan også overlate ansvaret til andre lærere om de ønsker det. Alle har fått opplæring i det.

Noor, Frida, Endre og Sverre sier de liker å snakke om følelser i «Livet»-timene.

– Hvis vi har kranglet, er det en god time å åpne seg og snakke ut, sier Frida.

Les også:

Gjør din skole noe spesielt for å bedre skolemiljøet? Tips oss gjerne! (e-post: btjunior@bt.no – eller kontakt oss på sosiale medier)

Steven Colin Chilvers