Mange har flyskrekk, og så mange som en av fem føler en form for ubehag med å fly. Redsel er en hjelpefølelse som skal beskytte oss mot farer. Mye av det vi er redd for har mennesker lært av erfaring og ført videre i generasjoner, mens andre ting ligger i instinktene våre.

– Det er langt ned

Noen ganger blir vi redd for noe uten at det er nødvendig, for eksempel edderkopper. Når vi er oppe i et fly er det langt ned. Vi mennesker kan ikke fly slik som fuglene, og vi er avhengige av at flyet virker og styres av flinke piloter. Det kan også være vanskelig å forestille seg at et stort og tungt fly kan holde seg oppe i luften. Derfor setter kroppen på alarmknappen og prøver å advare oss om at det kan være farlig.

Kanskje har du lært om røde og grønne tanker før? De røde tankene gjør oss mer redd enn nødvendig, mens de grønne tankene er hjelpsomme tanker. Når det kommer til flyskrekk er det mange grønne tanker du kan tenke. På de store flyplassene i Norge er det over 100 avganger på en dag, og i de store byene rundt om i verden er flyplassene mye større. Det blir tusenvis av avganger daglig, men det er svært sjelden at det skjer ulykker. Fly er det sikreste transportmiddelet som finnes.

– Det er svært sannsynlig at flyturen skal gå bra

Flyet har to motorer og flere sett av instrumenter i reserve i tilfelle noe skulle svikte. Motorene og selve flyet blir sjekket grundig og ofte, og det er to piloter i tilfelle noe skulle skje med en av dem. Både pilotene og flyvertene er godt trent og flinke i jobben sin. I tillegg er det streng kontroll med hva som kan tas inn i flyet slik at ikke noen eller noe skal kunne bli skadet. Turbulens kan oppleves skremmende, flyet kan riste og det kan føles som om flyet faller litt. Turbulens er imidlertid ikke annerledes enn å kjøre på en hullete og dumpete traktorvei.

Alt dette til sammen gjør det svært sannsynlig at flyturen skal går bra. Det er lurt å tenke på det du gleder deg til på turen. Kanskje du skal på stranden, tivoli, badeland eller andre gøye ting? Eller kanskje du får møte familie og venner du ikke har sett på lenge? Noen ganger hjelper det å ha noe annet å være opptatt av enn de røde tankene.

– Ta med spill, musikk og annet

På flyet kan du snakke med dem du reiser med om alt det gøye dere skal gjøre når dere kommer frem. Du kan også ha med deg spill, musikk, tegnesaker, en bok eller et blad du liker. Hvis du forteller til flyverten at du er redd når du går ombord i flyet, er de ofte flinke til å hjelpe og berolige. Et annet tips er å besøke flyplassen på forhånd. Du kan se på flyene som letter og lander, og snakke med noen som jobber der. De kan for eksempel fortelle deg om hva som skjer på en flytur, hvordan flyet virker og hvilke lyder og bevegelser i flyet som er normale. Jo flere ganger du flyr og erfarer at det går fint, jo større sjanse er det for at du blir mindre redd.

Hvis disse rådene ikke hjelper kan det være lurt å snakke mer med helsesøster på skolen eller en psykolog.

Lykke til med flyturen!

Hilsen helsesøster Anette Thomassen

(PS: Det finnes også egne flyskrekkurs)