Meny Lukk
Bli abonnent

Vi skriver om det som er viktig for unge i Bergen.

BT Junior er en abonnementstjeneste, men vi ønsker å gi deg en liten smakebit av innholdet. Derfor er denne artikkelen åpen for alle.

Allerede abonnent? Logg inn her.

Gutt (11): - Jeg blir ofte sint

Oksana Mizina / Shutterstock / NTB scanpix (illustrasjonsbilde)
?

Spør helsesøster

Jeg blir ofte sint både på skolen og hjemme. På skolen blir jeg fort sur på vennene mine, og hjemme krangler jeg mye med mamma og pappa. Hva er lurt å gjøre når jeg blir sint? Hilsen gutt 11 år

Helsesøster svarer

Susanne Mjøs

Det er normalt å bli sint og det er en følelse vi trenger for å beskytte oss selv. Sinne er en av våre vanlige følelser og like vanlig som å bli glad, trist og redd. Noen ganger kan en vise sinne når en er lei seg og enkelte blir sint når de føler seg misforstått. Når en ofte blir sint slik du beskriver, kan sinne bli et problem. Når en blir sint kjenner en det i kroppen. Hjertet banker fortere, man kan bli stiv i kroppen, varm og svett. Noen kjenner at det blir kaos i hodet og det blir vanskelig å tenke klart. De røde tankene tar stor plass i hodet. Det kan være tanker om at ingen liker meg, de gjorde det med vilje eller at de holder meg utenfor.

Unngå å gjøre noe dumt mot deg selv og andre

Det er viktig å finne ut hva du trenger når du blir sint. Noen barn trenger å være i fred, mens andre trenger hjelp til å roe seg ned. Hva hjelper deg når du blir sint? For noen kan det hjelpe å gå et sted for seg selv, trekke seg unna. Andre har behov for å snakke med noen og bli hørt. Noen ganger kan det være lurt å trekke seg unna situasjoner der du vet du blir sint, slik at du unngår å gjøre noe dumt mot deg selv eller andre. Når følelsene blir så sterke er det vanskelig å ta gode valg.

Skriv tankene ned

Det kan være lurt å skrive ned tankene i en grublebok på slutten av dagen, eller at du snakker med noen voksne. En trygg voksne kan være mamma, pappa, lærer eller helsesøster. Det er viktig å snakke om det som er vanskelig slik at du kan få hjelp til å rydde i tankene dine, og dette må du øve masse på. Akkurat som du øver til prøve eller trener på å bli bedre i fotball eller lignende. Vi er veldig flinke til å tenke røde tanker, tanker som er negative. Det er mer nyttig å tenke grønne tanker. Grønne tanker hjelper deg og får deg til å føle seg trygg og glad.

Jobb med deg selv

Se for deg en heis i en bygning på fire etasjer. Når du er i 1.etasje er du trygg og glad. Jo sintere du blir, jo høyere opp i bygningen kommer du. Hvilke «knapper» skal du trykke på for å komme ned i 1.etasje igjen. En slik «knapp» kan være at du teller til 10, finner de grønne tankene, går vekk, snakke med en voksen eller gjøre noe som du liker. Allerede når du er i 2. og 3. etasje er det viktig å finne «knapper» som fører deg ned igjen til 1.etasje.

For å klare dette trenger du støttespillere som hjelper deg. Det kan være foreldrene dine, læreren eller en god venn.

Helsesøstrene fra Laksevåg bydel

Hva synes du?

Laster reaksjoner…
Les hele saken med abonnement på BT Junior Hei, vi kan ikke se at du har et BT Junior-abonnement. Bytt konto

Jubileumstilbud!

Gi en smart gave til nysgjerrige barn!
Kjøp 1 måned for 1 krone Deretter kr 79 /mnd
For BT-abonnenter kr 49 /mnd
Ingen bindingstid.

Vi feirer ett år med engasjerende og underholdende journalistikk for barn og unge!

BT Junior er en nettside der barn og unge kan oppdatere seg på nyhetsbildet, bli underholdt og bidra med meninger og innhold.

Engasjerende
Spennende
Forklarende
Underholdende

Lurer du på noe?