Meny Lukk
Bli abonnent

Vi skriver om det som er viktig for unge i Bergen.

BT Junior er en abonnementstjeneste, men vi ønsker å gi deg en liten smakebit av innholdet. Derfor er denne artikkelen åpen for alle.

Allerede abonnent? Logg inn her.

Jente (14): – Jeg sliter med å få sove


       ILLUSTRASJONSFOTO: Les rådene til helsesøstrene Camilla og Lone når det gjelder det å klare å sovne på kvelden.
ILLUSTRASJONSFOTO: Les rådene til helsesøstrene Camilla og Lone når det gjelder det å klare å sovne på kvelden.
Shutterstock / NTB scanpix
?

Spør helsesøster

Jeg er en jente på 14 år. Problemet mitt er at jeg sliter sånn med å få sove. Jeg legger meg klokken ti, men bruker flere timer på å klare å sovne. Klokken blir gjerne ett eller to før jeg sovner. Dette gjør at det er vanskelig å stå opp om morgen og jeg strever med å konsentrere meg på skolen. Hva kan jeg gjøre?

Helsesøster svarer

Camilla og Lone

Dette er et viktig tema og vi vet at mange ungdommer strever med å få nok søvn. Det er normalt å sove dårlig en gang i blant, men når problemet vedvarer over lengre perioder påvirker det oss både fysisk og psykisk.

Som helsesøster på en ungdomsskole opplever jeg/vi at mange kommer til meg med lignende problemstillinger.

Hos mange ungdommer skyldes søvnvanskene ofte stress og bekymringer. Hverdagen til dagens ungdom er preget av store krav og mye press. I tillegg til dette har samfunnet mange søvntyver som mobil og sosiale medier.

Man presterer dårligere med lite søvn

Det er individuelt hvor mye søvn man trenger. Ungdommer trenger mer søvn enn voksne, og i snitt ni timer søvn per natt. Det vil si at står du opp klokken syv bør du legge deg klokken ti for å få nok timer søvn. Forskning viser at de fleste ungdommer sover mindre enn dette.

Det å få nok søvn er viktigere enn mange tror. For lite søvn har mange negative konsekvenser. Du blir ukonsentrert, får lite energi, humørforandringer, dårligere immunforsvar og presterer dårligere både på skolen og trening.

Man bør derfor ta søvn på alvor og prøve å endre noen rutiner dersom man opplever å få for lite søvn.

Hvis du fremdeles ikke får til å sovne etter å ha prøvd disse enkle rådene kan du ta kontakt med helsesøster på skolen for å få støtte og veiledning.

Lykke til!

Hilsen helsesøster Camilla og Lone

Hva synes du?

Laster reaksjoner…
Les hele saken med abonnement på BT Junior Hei, vi kan ikke se at du har et BT Junior-abonnement. Bytt konto

Jubileumstilbud!

Gi en smart gave til nysgjerrige barn!
Kjøp 1 måned for 1 krone Deretter kr 79 /mnd
For BT-abonnenter kr 49 /mnd
Ingen bindingstid.

Vi feirer ett år med engasjerende og underholdende journalistikk for barn og unge!

BT Junior er en nettside der barn og unge kan oppdatere seg på nyhetsbildet, bli underholdt og bidra med meninger og innhold.

Engasjerende
Spennende
Forklarende
Underholdende

Lurer du på noe?