Tide og Bybanen får kritikk etter bybaneulykken ved Oasen

Men Havarikommisjonen har ikke klart å avdekke hvorfor vognen ikke stoppet.

Bybanen dundret inn i endestoppet på Oasen i Fyllingsdalen. Flere av passasjerene ble skadet.
Publisert: Publisert:

Det har gått et drøyt år siden bybaneulykken i Fyllingsdalen.

Tirsdag 28. mars i fjor fikk nødetatene melding om at Bybanen hadde krasjet i endemuren på Oasen. Elleve passasjerer ble skadet.

Siden har Havarikommisjonen undersøkt ulykken. De har ikke funnet en konkret årsak til hvorfor vognen ikke stoppet, ifølge en rapport.

Men vognen hadde ikke tekniske feil, skriver de. Samtidig har de avdekket at Tide Buss og Bane AS og Bybanen AS har et «systematisk sikkerhetsproblem».

Bybanen kjørte inn i endestoppet og fikk store skader.

Ikke god nok opplæring

Problemet ligger i opplæringen av førere i Tide og Bybanen, ifølge rapporten. De understreker samtidig at det ikke er en klar sammenheng mellom manglende opplæring og akkurat denne ulykken.

– Men sikkerhetsproblemer er en karakteristikk ved organisasjonen, heter det i rapporten.

Havarikommisjonens råder Statens Jernbanetilsyn om å be Tide og Bybanen AS om å evaluere og eventuelt endre opplæringssystemet sitt.

Nødetatene og Bybanen på ulykkesstedet kort tid etter sammenstøtet.

Geir Østerfeldt er fungerende administrerende direktør i Bybanen AS.

– Vi tar rapporten alvorlig, og vil ta med oss anbefalingene i det løpende forbedringsarbeidet vårt, sier han.

Han sier funnene samsvarer med det Bybanen selv har funnet etter ulykken: At det ikke var tekniske feil ved vognen eller feil i deres systemer ulykken. Han sier han ikke vil spekulere i hvorfor det likevel gikk galt.

– Jeg kan ikke uttale meg på vegne av Tide, som har all opplæring av førere, men vi vil følge dette opp i samarbeid med dem. Vårt ansvar er infrastrukturen og systemene, og alt det fungerer. Det er trygt å ta Bybanen, sier han.

– Det aller viktigste er det som ble skadet. Vi er glade for at det ikke ble en større ulykke.

Bybanen har allerede innført tiltak som følge av ulykken. Blant annet har de satt ned hastigheten på vei inn til endestoppet på Oasen.

Politiet og Havarikommisjonen har gjort omfattende undersøkelser av den aktuelle vognen etter ulykken.

– Vil gjøre en grundig evaluering

I en SMS til BT skriver kommunikasjonsdirektør Marianne Frønsdal i Tide at rapporten er grundig og god, og at Tide allerede har satt i gang tiltak i tråd med anbefalingene.

«I tillegg kommer vi nå til å gjøre en grundig intern evaluering av opplærings- og etterutdanningsløpet for vognførere», skriver hun.

Hun påpeker at opplæringsprogrammet deres er godkjent av Statens jernbanetilsyn.

«Vi er glade for at rapporten understreker at opplæringen ikke er en medvirkende årsak til ulykken, men vi er innstilte på å undersøke om programmet kan ha rom for forbedring siden sikkerhet har vår høyeste prioritet», skriver hun.

De ødelagte delene av bybanevognen ble demontert og sendt til Tyskland og produsenten Stadler.

Alvorlig skadet

En av dem som ble skadet i ulykken var Turid Kvinge. Hun og flere av de andre passasjerene ble fraktet til akuttmottaket på Haukeland universitetssjukehus i ambulanse. Der tilbrakte hun nesten en uke.

Kvinge brakk nesen og forslo ansiktet kraftig da hun ble kastet fremover.

Slik så Turid Kvinge ut etter å ha kommet hjem fra sykehuset.

Føreren siktet

Føreren av den aktuelle bybanevognen har vært siktet siden ulykken, slik at politiet skulle kunne ta blodprøve av vedkommende kort tid etter ulykken.

Nå sier politiadvokat Kristoffer Rosenlund at politiet vil gå gjennom rapporten.

– Så avstemmer vi innholdet i den med det politiet har lagt frem i løpet av etterforskningen. Vi tar sikte på å være ferdig med etterforskningen før sommeren, sier han.

Publisert: