En av byens bratteste sykkelveier har fått fartshumper: – Virker nærmest farlig

Nå gjør kommunen endringer i bakken.

Håkon Skagen fra bymiljøetaten var på befaring for å teste fartshumpene.
Publisert: Publisert:

Fra Haukelandsbakken til Johan Blytts vei går det en bratt gang- og sykkelsti gjennom skogen. Veien er asfaltert, og stigningen er på rundt 20 prosent – noe som har gitt den kallenavnet «anginabakken».

Veien er mye brukt av både syklende og gående, men nå er det montert seks fartshumper i bakken. Det får flere til å reagere.

– Dette virker nærmest farlig. Spesielt om man glir på dumpene, sier Bergens sykkelsjef, Einar Grieg.

– Flaks at ingen har blitt skadet

Det er Helse Bergen som nylig har montert fartshumpene. Årsaken er protonsenteret som blir bygget i Haukelandsbakken. Planen er at fartshumpene skal bli fjernet mai neste år.

– Vi er redde for at noen skal bli skadet, forteller prosjektleder Lars-Petter Smidt.

I tillegg til byggaktiviteten på stedet, forteller Smidt at området er mye trafikkert med biler, busser og myke trafikanter.

– En ting er personer som sykler forsiktig på lastesykkel, men flere ser ut som at de skulle vært kastet ned bakken, sier Smidt.

Syklistene kjører rett ut i området hvor det pågår bygningsarbeidet. Fartshumpene er oppført fordi de er redd for at folk skal bli skadet på grunn av alle byggeaktiviteten.

Helse Bergen opplyser på sin egen nettside at det ikke er registrert noen ulykker knyttet til gang- og sykkelveien.

– Jeg vil påstå at det bare er flaks at ingen har skadet seg. Hvor lenge skal man belage seg på flaks, spør Smidt.

Prosjektlederen forteller at dersom alle syklistene hadde hatt en lavere fart, så ville man unngått problemet.

– Vi gjør dette fordi vi ønsker at farten skal gå ned, slik at ingen blir skadet.

Smidt forteller at de har vært i dialog med bymiljøetaten om tiltaket, og at man sammen har funnet løsningen.

– De som har laget dette, har ikke syklet

Torsdag formiddag var sykkelsjef Grieg på befaring i området med flere kollegaer. Han og kollega, Håkon Skagen, er enig i at man må gjøre tiltak for å sikre området med tanke på bygningsarbeidet.

Likevel mener de tiltaket kunne vært bedre utformet. Sammen har de syklet opp og ned bakken for å teste fartshumpene sin funksjon.

– De fire øverste fartshumpene har ingen funksjon. Den bratte bakken er en bremse i seg selv, mener Grieg.

– De som har laget dette, har nok ikke syklet her, legger han til.

Det er først når Grieg og Skagen når bunnen av bakken, at de mener fartshumpene har en nytte.

– De fleste syklistene har lav fart hele veien, men noen slipper nok bremsene mot bunnen av bakken, sier Grieg.

Skagen (t.v.) og Grieg holder bremsene inne hele veien ned den bratte bakken.

Reaksjoner på sosiale medier

Onsdag kveld la en syklist ut en innlegg på Facebook-gruppen «På sykkel i Bergen».

Der var syklisten kritisk til humpene, og mente at disse kunne være farlige for syklistene.

Reaksjonene har ikke latt vente på seg, og flere har meldt seg på debatten i kommentarfeltet.

«Enig med kritikerne. Dette er en dårlig sikring og bør fjernes!», skriver en.

«Bremse på de her med regn ute, må vel gå gale», skriver en annen.

Anleggstrafikk og biler som snur, er noe som møter syklistene i enden av bakken.

Gjør endringer

Rune Kjenes, leder for sikring og varsling i bymiljøetaten, forteller at de godtok tiltaket på grunn av bekymringsmeldinger.

Ifølge Kjenes ble det først forsøkt å begrense farten med skilt og vakter, men dette hadde lite effekt.

Bymiljøetaten er enige med Grieg om at de fire øverste humpene er uten nytte. Etter dialog med Helse vest og entreprenør, er det nå bestemt at disse skal fjernes.

De to nederste skal beholdes, men det blir gjort forbedringer.

– Entreprenøren prøver å finne et belegg for å legge oppå de eksisterende humpene slik at det ikke blir glatt.

Dersom det ikke lykkes, vil det bli laget asfalthumper istedenfor.

– Humpene som ligger der i dag har den beste funksjonen, men er veldig ubehagelig for syklister, sier Kjenes.

Publisert: