Det er en grunn til at vi vinner

Vi synes det er gøy å konkurrere om å tilby kundene de beste forsikringene, men da bør konkurransen skje på de mest relevante dekningene, og på vilkår og dekninger som er sammenlignbare.

TESTET: Vi er glade for at Tryg viser interesse for Norges beste reiseforsikring, og oppklarer gjerne hvorfor DNBs reiseforsikring er bedre enn Trygs, skriver Vidar Dalsbø i DNB.
  • Vidar Korsberg Dalsbø
    Kommunikasjonsrådgiver, DNB Forsikring
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring hevder i BT 23. juni at DNBs reiseforsikring, som har blitt kåret til markedets beste tre år på rad av Norsk Familieøkonomi, er testvinner på feil premiss. Vi er glade for at Tryg viser interesse for Norges beste reiseforsikring, og oppklarer gjerne hvorfor DNBs reiseforsikring er bedre enn Trygs.

Alle DNBs best-forsikringer har dekningsgaranti. Vårt kundeløfte er at DNB garanterer deg at ingen forsikringsselskap i Norge gir deg bedre dekning enn oss. Dekker noen det, dekker vi det.

Det gjør at kundene slipper å forholde seg til vilkårene når de skal kjøpe forsikring fordi de vet at de får de beste dekningene. Det må da være mye mer oppklarende enn at kundene må gå igjennom alle vilkårene i forsikringene til de ulike selskapene og prøve å måle disse opp mot hverandre?

Test av reiseforsikringer:

Dekningsgarantien sørger ikke bare for at kunden har en trygghet for at forsikringer de kjøper av oss har gode vilkår. Garantien fører også til at vi utvikler våre egne vilkår i tråd med markedet. Vi har blant annet endret våre reisforsikringsvilkår slik at de har markedets høyeste forsikringssummer/dekninger, og måler oss kontinuerlig opp mot markedet for å være best. Det har ført til at reiseforsikringen har blitt så god at DNBs kunder kan være fornøyde, uavhengig av om de benytter seg av dekningsgarantien eller ei.

Tryg trekker opp av hatten enkelte nisje-produktegenskaper (som for øvrig har lite med reiseforsikring å gjøre) når de argumenterer for sitt produkt. Det kan DNB også gjøre: Vi har for eksempel en rekke dekninger som Tryg ikke har, i tillegg til at vi tilbyr dekningsgaranti. DNB tilbyr blant annet blant annet maskinskadedekning, egenandelsdekning for leiebil, avbestilling med dyrehotell, kjøpsforsikring på reiseforsikring, dobbel boligforsikring, og nøkkelforsikring. Tryg mangler eller har betydelige lavere summer på disse dekningene.

Vi synes det er gøy å konkurrere om å tilby kundene de beste forsikringene, men da bør konkurransen skje på de mest relevante dekningene, og på vilkår og dekninger som er sammenlignbare. Derfor oppfordrer vi heller Tryg til å konsentrere seg om å sørge for at kundene får bedre og enklere produkter, fremfor å skrive villedende innlegg i avisa om DNB dekningsgaranti. Den har kommet for å bli – til kundenes beste – og kanskje til litt irritasjon for selskaper som ikke når helt opp i konkurransen om å tilby den beste forsikringen.

Publisert: