Dette har du krav på hvis bagasjen er forsinket
I fjor ble det utbetalt over 11 millioner kroner i erstatninger i forbindelse med bagasje.
Hvis bagasjen er forsinket ved utreise har du krav på å få erstattet utlegg til for eksempel klær og toalettartikler.
– Utgiften må skyldes et nødvendig behov, og hvis forsinkelsen bare er på noen få timer, er det begrenset hva du kan få erstattet, sier Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.
Det er verdt å merke seg at du ikke får dekket slike utgifter dersom bagasjen er forsinket på returreise – det er fordi det regnes med du har det mest nødvendige hjemme.
Hvis du er så uheldig på reisen så må du gjøre følgende:
– Fyll ut et PIR-skjema (Property Irregularity Report) – det må du bruke tiden din på. Det finner du hos handlingsagentene, det er de som tar imot bagasjen. Det er veldig viktig å ta seg tid til, for da har du verdens beste kvittering. Hvis du handler klær og toalettsaker, sparer du på kvitteringene og PIR-skjemaet og kan kreve ekstrautgiftene igjen av flyselskapet i ettertid, sier Halsos.
Fikk du med deg denne?
Stor test av reiseforsikringer: Disse kommer best og dårligst ut
Du må gi flyselskapet beskjed ved bagasjeutleveringen dersom den innsjekkede bagasjen ikke kommer frem. Flyselskapet skal avtale med passasjerene om hvordan bagasjen skal gjenforenes med eier og hva som er mest gunstig.
– Bagasjen kommer ofte dagen etter eller et par dager etterpå. Den skal transporteres til hotellet. Du har rett til å få bagasjen levert på døren uavhengig om det er ute eller hjemme, sier han.
SAS: Nesten ingen opplever å miste bagasje
SAS opplyser får nær sagt alle passasjerene bagasjen sin igjen hvis den blir forsinket.
– Vi kan ganske bastant hevde at bagasje som forsinkes ikke er tapt for alltid. Statistikken vi opererer med, er at kun 0,3 prosent av de reisende opplever en uregelmessighet med bagasjen når de reiser. 99,6 prosent av den forsinkede bagasjen gjenforenes med sin eier. Dette kan kanskje berolige passasjerer som blir både frustrerte og bekymret når bagasjen ikke kommer ut på bagasjebåndet. Som regel kommer den med neste fly, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
Over fire timer forsinket
Det ble utbetalt over 333 millioner kroner i forbindelse med tap eller tyveri av reisegods i 2015, ifølge tall fra Finans Norge.
I fjor ble det innmeldt 3951 saker som gjaldt kun forsinket bagasje til Norges største reiseforsikringsselskap, Europeisk. Det ble utbetalte 11,4 millioner kroner i erstatninger.
- Rettighetene kan være annerledes utenfor EU: Ble fem døgn forsinket fra Bali – har ingen rettigheter
Sjekk vilkårene i reiseforsikringen knyttet til tapt eller forsinket bagasje. Du har krav på å få dekket utlegg hvis innsjekket bagasje er mer enn fire timer forsinket til reisemålet.
– Meld bagasjen savnet til transportøren umiddelbart, og få skriftlig bekreftelse på det. Oppgi nøyaktig ferieadresse, slik at bagasjen blir ettersendt til korrekt adresse på feriestedet. Gjør nødvendige innkjøp, og spar på kvitteringene, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring.
Hvert år sliter flere hundre med psykiske problemer på reisen:
Utdeling av vann og egne «Sydenvettregler» skal hjelpe partyungdom i utlandet
Avhengig av hvilken type forsikring og hvilken forsikringsselskap du benytter varierer dekningen fra 4000 kroner til 5000 kroner pr. person eller 20.000 kroner og opptil 500.000 pr. familie.
Hun råder alle til å tenke smart på hva de pakker i håndbagasje og innsjekket bagasje.
– Det du ikke kan være foruten ved ankomst bør pakkes i håndbagasjen, som medisiner, nøkler, mobiltelefon, PC, nettbrett og annet elektronisk utstyr. Smykker, penger og klokker og andre verdigjenstander bør også pakkes i håndbagasjen, oppfordrer hun.
- Ville du bodd med en fremmed på hotellrommet? Dette risikerer du ved å bo uspesifisert
Har du sjekket datoen på dette?
Er du en av 800.000 som må fornye dette kortet?
Bagasjen regnes som tapt etter 21 dager
Får du bagasjen tilbake etter noen timer eller dager, så har du 21 dager på deg til å reklamerer til flyselskapet og kreve erstatning for utgiftene forsinkelsen har medført.
Bagasjen regnes som tapt etter tre uker, og da kan du kreve erstatning for det du har mistet. Men unngå å legge dyre gjenstander i innsjekket bagasje.
– Hvis bagasjen ikke blir funnet innen 21 dager kan du få dekket ting du har hatt i bagasjen for opptil 11.000 kroner fra flyselskapet innenfor Europa. Alt utover det går på reiseforsikring, sier Halsos i Forbrukerrådet.
- Visste du dette? Dette er de dyreste landene å bli syk i
Hva har skjedd med bagasjen?
Forbrukerrådet har utarbeidet en oversikt over hva du gjør hvis det skjer noe med den innsjekkede bagasjen din:
Forsinket:
Du får erstattet utlegg til for eksempel klær og toalettartikler hvis bagasjen er forsinket ved utreise. Utgiften må skyldes et nødvendig behov og bagasjen må være forsinket over et visst antall timer.
Tapt:
Hvis flyselskapet mener at bagasjen er mistet, eller om den ikke har kommet til rette 21 dager etter flyvningen, har du krav på erstatning tilsvarende verdien på bagasjen.
Skadet:
Dersom bagasjen din er blitt skadet på reisen, kan du kreve erstatning fra flyselskapet. Du er selv ansvarlig for at bagasjen er pakket på forsvarlig måte. Du må reklamere til flyselkapet så snart du har oppdaget skaden.
For mer informasjon: www.forbrukerradet.no/fly
- Henrik (19) ble en del av storskadeerstatningen: Havnet på sykehus i Thailand – prislapp: 355.000 kroner
Les mer om forbrukerrettigheter på reisen:
Strandet i USA – fikk ingen hjelp av flyselskap eller reisebyrå
Vet du om barnet ditt er forsikret på reisen?
Sydenturen endte på sykehuset for Nicoline (10 mnd)
Skal du leie bil i sommerferien?
Forsikringsselskap advarer mot overbehandling på ferie