Vognførere på Bybanen: – Vi sitter med hjertet i halsen

Vognførerne forteller om farlige situasjoner hver eneste dag. Ifølge Skadepoliklinikken er mai måneden med flest skader med elsparkesykler.

Vognfører Kristoffer Nornes forteller om en stressende hverdag. Mandag morgen var det en dødsulykke i Kaigaten, ved Nonneseter-stoppet.
Publisert: Publisert:

– En veldig trist ulykke, og en trist dag på jobben for alle oss vognførere, sier Kristoffer Nornes.

Han er selv bybanefører, og nestleder i Fellesforbundets Vognførerklubb.

Sammen med flere andre førere møter han BT dagen etter at en mann i 30-årene hadde et fatalt sammenstøt med Bybanen like ved Jernbanestasjonen.

Tide skjermer føreren

Mannen, som kjørte elsparkesykkel, havnet under vognen og ble erklært død på stedet.

Føreren av den aktuelle vognen har status som mistenkt, men politiet har vært opptatt av å poengtere at det ikke betyr at de ser grunn til å klandre føreren.

BT har ikke snakket med vognføreren som var involvert i dødsulykken. Tide sier de ønsker å skjerme føreren.

– Påkoblet hele tiden

Førerne som møter BT påpeker at de ikke uttaler seg om hva som konkret skjedde mandag.

Men de ønsker å få frem hvordan hverdagen deres ser ut, og å advare de som ferdes i nærheten av Bybanen.

– Det er spesielt i sentrum problemene er. Fra Wergeland og ned til sentrum går det fra å være en egen bybanetrasé med tunneler, til blandet trafikk der biler krysser sporene. Og du har de myke trafikantene, sier Kristoffer Nornes.

Han forteller om en hverdag der vognførerne må være fullt påkoblet.

– Du leser trafikkbildet hele dagen. Det er en hverdag full av stress, og mange som ikke overholder trafikkreglene. Du har elsparkesyklister og syklister som krysser sporet uten å se seg for, der det passer dem. Vi har ikke sjans til å stanse. Og så har du dem med headset som ikke hører.

Marcin Ihnatowicz (fra v.), Solveig Gilje Andresen, Tone Tertnes og Kristoffer Nornes.

– Ikke en dag uten

Mandagens dødsulykke var den tredje der Bybanen har vært involvert siden åpningen i 2010.

Det er farlige situasjoner daglig, ifølge førerne.

– Spesielt når det er fint vær og folk kommer ut med sykler, elsparkesykler og barnevogner.

Nornes tror det er mørketall når det gjelder ulykker med elsparkesykler. Til elsparkesyklistene har han en klar oppfordring:

– De må unngå å bruke bybanetraseen. Den brukes i dag på en uforsvarlig måte. Vi sitter med hjertet i halsen på grunn av dem.

Han sier at Skyss og Bybanen har prøvd seg med holdningskampanjer, uten å lykkes.

– Lysreguleringer har heller ikke fungert – folk går rett foran oss. Det må en holdningsendring til.

Opplever manglende respekt

Han får støtte fra de andre førerne, blant andre Tone Tertnes som har vært vognfører i ti år.

– Det er ganske mange elsparkesyklister som kjører i bybanesporet. Og når de ikke ligger i sporet, er de gjerne like ved siden av. Så sneier de gjerne fotgjengere på fortauet, og kommer nærmere bybanesporet. Får de da en liten vri på sykkelen, kan det bli fatalt, sier Tertnes.

Hun sier at mange elsparkesyklister kjører fort og tar for lite hensyn.

Erling Pedersen og Nora Garnes er vognførere på Bybanen.

Nora Garnes merker at våren er kommet. Det betyr blant annet flere elsparkesyklister.

– De er vanskelig å lese. De kan være på vei i en retning, og så plutselig hopper de ut av fortauet for å slippe å senke farten, sier hun.

Førerne peker på at du og jeg alltid har vikeplikt for Bybanen, med mindre det er grønn mann.

– Det virker ikke som alle respekterer oss. Man plinger, men i stedet for å gå ut av sporet, stanser de opp og ser dumt på deg. Folk må også tenke over at Bybanen bruker litt mer enn en meter på å stanse. Det er et tog, sier Garnes.

Åtte skader på én dag

Skadepoliklinikken i Helse Bergen sier at innførselen av elsparkesykler har gitt dem mer å gjøre.

Ifølge avdelingsoverlege Torbjørn Hiis Bergh pleier måneden vi snart går inn i å være den verste.

– Om vinteren er det gjerne én skade med elsparkesykkel involvert pr. uke. På vår og sommer er det en til to skader for dagen. Det verste vi har hatt på én dag er vel åtte.

– Ha alle sanser åpne, sier avdelingsoverlege Torbjørn Hiis Bergh.

Han sier at det er flest unge som skader seg. Menn er i flertall.

– Mai er ofte verst. Jeg husker 17. mai for noen år siden, da var det enormt mange skader på elsparkesykkel.

Bergh peker på flere faremoment. Det brukes ikke hjelm. Hjulene er små, som gjør det lettere å skade seg. Noen kjører med headset. Noen har passasjer bakpå. Noen er beruset. Og elsparkesyklene kan kjøres overalt.

– Generelt vil jeg oppfordre folk om å ha alle sanser åpne når de er ute i trafikken.

Tide inviterer til møte

Tide er arbeidsgiver for vognførerne. Direktør Jørgen Haukås forteller at de holdt et allmøte samme dag som dødsulykken.

– Vi snakket blant annet om ferdselen i Kaigaten, utfordringene med elsparkesykler og hvilke bekymringer våre vognførere har, sier Haukås.

I dette krysset skjedde ulykken.

Han sier at Tide har invitert Bybanen AS og Skyss til et møte.

– Vi ønsker fokus på trygg ferdsel for alle i trafikken, både harde og myke trafikanter, vognførere, bussjåfører og medmennesker.

Publisert: