Boeing betaler 21 milliarder etter 737 Max-ulykkene

Av disse går 4,2 milliarder kroner til de pårørende som erstatning etter de to fatale ulykkene. Boeing opplyser selv torsdag kveld at de har godtatt summen.

Flytypen 737 Max fra Boeing krasjet to ganger i løpet av i løpet av fem måneder i 2018 og 2019.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Bøtene og erstatningen tilsvarer 21 milliarder kroner, i en avtale om såkalt «utsatt rettsforfølgelse» med det amerikanske justisdepartementet.

Den treårige avtalen vil ende med at siktelsene mot flyprodusenten frafalles, ifølge en pressemelding fra Boeing.

Rettsdokumentene viser at avtalen inkluderer 243,6 millioner dollar i bøter, 1,7 milliarder dollar i kompensasjon til flyselskapene og 500 millioner dollar til pårørende og etterlatte etter flyulykkene.

Summen som skal betales i kompensasjon til flyselskapene (nær 15 milliarder kroner) motregnes erstatningsutbetalinger som allerede er gjort av Boeing.

Flyprodusenten har tidligere inngått en rekke konfidensielle avtaler rundt erstatning med flyselskaper. En gjennomgang viser at disse har en totalverdi på minst 9,5 milliarder, men summen er trolig betydelig høyere da de fleste selskaper kun har gjort kjent deler av erstatningssummen.

Norwegian anklager Boeing for svindel og kontraktsbrudd

To ulykker på fem måneder

Nyhetsbyrået AFP skriver at påtalemyndighetene mener Boeing «valgte profitt over ærlighet» når det gjaldt flytypen.

Boeing bekrefter opplysningene i en egen pressemelding torsdag kveld, norsk tid.

«Avtalen er basert på adferden til to tidligere Boeing-ansatte og deres bevisste unnlatelse i å informere [FAA] om endringer i [flyets manøvreringssystemer], skriver blant annet flyprodusenten i meldingen.

– Jeg mener bestemt at å gå inn i denne avtalen er det rette for oss å gjøre – et steg som på hensiktsmessig vis anerkjenner hvordan vi kom til kort i våre verdier og forventninger, skriver Boeing-sjef David Calhoun i meldingen.

Boeing-aksjen er ned 1,16 prosent i etterhandelen.

Boeing-ansatte følte seg presset til å godkjenne flyMedier: Boeing-ansatte skal ha villedet om Max-flyene

Det er mer enn 20 måneder siden Boeings 737 Max-fly ble satt på bakken etter to fatale ulykker.

I løpet av fem måneder mistet til sammen 364 mennesker livet da et av Lion Airs 737 Max-fly styrtet utenfor kysten av Indonesia i oktober 2018, og et fly av samme type fra Ethiopian Airlines styrtet utenfor Addis Abeba i mars året etter.

Først like før jul tok et 737 Max-fly igjen av med passasjerer. Flyturen i USA ble den første i landet siden flyene ble satt på bakken.

Historien om Boeing 737 Max forklart i 11 punkter

Saksøkt av Norwegian

Norwegian er blant flyselskapene som tok i bruk 737 Max-flyene før de måtte settes på bakken etter ulykkene.

Flyselskapet anklaget i fjor sommer Boeing for svindel og kontraktsbrudd etter kanselleringen av en ordre på 97 fly, og sendte inn et søksmål mot flyprodusenten.

Norwegian varslet søksmålet i forbindelse med at flyselskapet kansellerte en ordre på 97 fly, som ifølge Boeing har en listepris på 12,65 milliarder dollar, eller 122,34 milliarder kroner.

Flyselskapets advokat skriver i søksmålet at søksmålet kommer på grunn av Boeings «grove uaktsomhet, svindel og kontraktsbrudd» knyttet til kjøpet av 737 Max- og 787 Dreamliner-flyene.

«I stedet for å levere det de har lovet, har Boeing bevisst villedet og utelatt informasjon, utvist grov uaktsomhet og rufsete produksjon, og laget fly med vesentlig svekket verdi og nytte, hvor det i Max-flyenes tilfelle fikk tragiske og dødelige konsekvenser,» skrev Norwegians advokat i søksmålet.

E24 har vært i kontakt med Norwegian som ikke har noen kommentar til saken.

– Dersom vi har nyheter å melde om Boeing vil det bli meldt til Oslo Børs, skriver pressesjef Tonje Næss i en tekstmelding.

Les flere saker om 737 Max-ulykkene herBoeing og Norwegian i juridisk hengemyr: Ber dommeren avklare veien videreBoeing 737 Max tilbake i lufta
Publisert: