Staten fikk 10 milliarder ekstra fra Vinmonopolet gjennom pandemien

Vinmonopol-sjef Elisabeth Hunter er overrasket over hvor raskt grensehandelen har tatt seg opp igjen etter gjenåpning.

De foregående årene har Vinmonopolet hatt monopol på vinsalg. Med åpne puber, barer og grenser har salget falt noe tilbake.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

De ekstraordinære tidene da nordmenns eneste tilgang på vin og brennevin var polet, er over. Det synes på Vinmonopolets tall.

Gjennom første halvår av 2022 solgte polet 20 prosent mindre enn samme periode i fjor.

– Det er helt i tråd med gjenåpningen av samfunnet, sier administrerende direktør Elisabeth Hunter.

Samtidig er salget 22 prosent høyere enn første halvdel av 2019, det siste «normale» året før pandemien.

– Det tror vi at vil vare en stund til, sier Hunter.

Les også

2021 ble rekordår for Vinmonopolet – solgte 115 millioner liter

Takker Teams for stadig høyt salg

Hun peker på taxfree, grensehandel og uteliv som de fremste årsakene til polets avvikende salg gjennom pandemien.

– Vi var overrasket over hvor fort grensehandelen tok seg opp igjen. Der var man nesten tilbake på 2019-nivå så snart det ble åpnet. Og når det gjelder utelivsbransjen er det nok en del som føler de fremdeles har litt å ta igjen.

Antall internasjonale flyreiser er imidlertid ikke tilbake til den gamle normalen.

Administrerende direktør Elisabeth Hunter i Vinmonopolet.

I mai var det 1,6 millioner passasjerer ved avgang og ankomst til norske flyplasser, 22 prosent mindre enn mai 2019.

– Det er nok flere som har skjønt at det går an å ta et forretningsmøte på Teams. At færre handler på taxfree er blant hovedgrunnene til at vi fremdeles er godt over 2019-nivå, sier Hunter.

Les også

Landbruksministeren med beskjed: – Ikke øk prisen mer enn nødvendig

Et tankekors

Økt salg på Vinmonopolet før til økte inntekter for staten på flere måter:

Først og fremst gjennom alkoholavgift og merverdiavgift, men også gjennom selskapsskatt, emballasjeavgift, miljøavgift og statens overskuddsandel.

Tradisjonelt har staten og polet fordelt årsresultatet 50/50 seg imellom, men i fjor ble statens overskuddsandel vedtatt å være 80 prosent.

Fra mars 2020 til mars 2022 har Vinmonopolet sørget for over 30 milliarder kroner til statskassen, opplyser Elisabeth Hunter.

Det er nesten 10 milliarder kroner mer enn vanlig.

– Jeg tenker det er et tankekors at så mange milliarder sendes ut av landet nå, men det er opp til politikerne å bestemme om de vil gjøre noe med saken.

Les også

Dagligvare dro ned varehandelen

Limi ikke overrasket

Finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi i Fremskrittspartiet sier han ikke er overrasket over tallene.

– Til tross for at Fremskrittspartiet har fått gjennomslag for å fjerne og redusere avgifter på typiske grensehandelsvarer, er prisforskjellene fortsatt altfor store. Derfor må avgiftene videre ned til svensk nivå som Frp har foreslått, sier han.

– Dessverre øker avgiftene med Vedum i Finansdepartementet og gjør det enda mer lønnsomt å handle i Sverige med tap av arbeidsplasser og verdiskaping i Norge som resultat.

Finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi i Fremskrittspartiet.

Statssekretær Erlend Grimstad (Sp) svarer at det er for tidlig å si hvordan grensehandelen vil utvikle seg etter at grensene har åpnet igjen.

– Hurdalsplattformen varsles det at regjeringen vil gjennomgå grensehandelproblematikken, med mål om å redusere grensehandelen.

Grimstad påpeker at årsakene til grensehandel er sammensatt, og at det derfor er viktig med en grundig utredning før det foreslås eventuelle tiltak.

– Regjeringen vil komme tilbake til saken, sier han.

Les også

Tilsyn mener vinetiketten kan oppfordre til vold: – Folk er ikke dumme

Hvitt over rødt

I tiden fremover forventer Vinmonopol-sjefen et fortsatt godt salg, at det vil ta litt tid før forretningsreiser eventuelt kommer tilbake på 2019-nivå.

Når det gjelder hvilke typer varer som selges, er det særlig rødvinssalget som faller mot i fjor.

– Vi fortsetter å se trenden i retning av å ville drikke lyst og lett – både hvitvin, musserende og rosé. Og alkoholfritt-salget øker 20 prosent i samme periode som det generelle salget faller det tilsvarende, sier Hunter.

Det tror hun at kan henge sammen med at flere velger å leve sunnere.

– I tillegg til at vi mener vi har et alkoholfritt-sortiment med høy kvalitet.

Publisert: