Søker konkursbeskyttelse i Irland for å redde Norwegian

Flyselskapet Norwegian sender en hilsen til den norske regjeringen når de nå søker konkursbeskyttelse i Irland. Samtidig som flyene fortsatt skal gå som normalt, gir ledelsen nå alt de har for å redde selskapet og arbeidsplassene.

DRAMATISKE DAGER: Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian og resten av selskapet kjemper nå for å overleve.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Utviklingen i det kriserammede norske flyselskapet tok onsdag en dramatisk vending.

Norwegian varsler at nå at de søker konkursbeskyttelse for datterselskapene Norwegian Air International og Arctic Aviation Assets i Irland, under det som kalles «examinership».

Dette er ikke ulikt det man kjenner som Chapter 11 i USA.

«Norwegian Air Shuttle vil også søke og få beskyttelse fra den irske examinership-prosessen som en relatert part», skriver flyselskapet. Det skal ifølge selskapet sørget for at hele flykonsernet skal være beskyttet fra konkurs i prosessen.

Examinership-prosessen «kan vare i inntil fem måneder», påpeker flyselskapet.

Norwegian Air International var Norwegians første utenlandske datterselskap og var hjørnesteinen i selskapets ekspansjon internasjonalt, særlig når det gjaldt langdistanseruter. Selskapet er i realiteten et fullverdig flyselskap registrert i Irland med sin egen flylisens (AOC – Air Operator Certificate).

Norwegian har også datterselskaper med egne flylisenser i Norge, Sverige og Storbritannia.

Arctic Aviation Assets er Norwegians datterselskap i Irland som fysisk eier Norwegians egeneide fly. «Norwegian har valgt den irske prosessen siden selskapets fly eies i Irland», skriver Norwegian.

En konkursbeskyttelse vil innebære at det oppnevnes en «examiner» av retten som styrer prosessen og lar selskapet restrukturere gjeld, hente frisk kapital og sikre en bindende gjeldsordning.

Å redde flest mulig arbeidsplasser, samtidig som man nedjusterer flåten og selskapets størrelse «vil fortsette å være førsteprioritet for ledelsen», skriver selskapet.

PS! Norwegian har varslet en pressekonferanse klokken 18:00. E24 følger saken!

Norwegians børsmelding om konkursbeskyttelsenErna utfordret om fly i Stortinget: – Vi har ikke tatt lett på noen arbeidsplasser

Tror de har penger nok inntil videre

At Norwegian velger å gå til dette skrittet kommer ifølge selskapet «som følge av den norske regjeringens nei til å støtte flyselskapet i den pågående COVID-19-pandemien».

– Vi har tatt avgjørelsen om å søke om beskyttelse for å reorganisere etter irsk lov for å sikre Norwegians fremtid, slik at det kommer våre ansatte, kundene og investorene til gode, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian i en pressemelding.

– Målet vårt er å finne løsninger i samarbeid med våre interessenter som gjør at vi kommer gjennom dette som et finansielt sterkere og mer robust flyselskap, fortsetter Norwegian-sjefen.

Norwegian tærer på sparekontoen sin for hver dag som går. I tredje kvartal rant det i snitt 524 millioner kroner ut av kassen hver måned.

E24 har tidligere skrevet at Norwegians kasse kan være bunnskrapt til våren hvis ikke noe drastisk gjøres.

«Basert på Norwegians nåværende kontantbeholdning og prognosene fremover, så mener selskapet at det har tilstrekkelig likviditet for å gå gjennom» konkursbeskyttelsen i Irland, skriver flyselskapet.

Norwegian er sammen med resten av luftfarten svært hardt rammet av coronapandemien. Selskapet unngikk konkurs i våres da selskapet klarte å lande en omfattende finansieringspakke som sikret selskapet tilgang til tre milliarder kroner i statsgaranterte lån.

Utover sommeren og høsten har selskapet jobbet med en ny redningspakke. Den 9. november varslet regjeringen at de ikke vil stille opp med særskilt støtte til Norwegian, noe konsernsjef Jacob Schram beskrev som å få en «knyttneve i magen».

Vil fortsette å fly

Flere flyselskaper har opp gjennom historien vært gjennom en konkursbeskyttelse og kommet ut på andre siden. Et ferskt eksempel er det irske flyselskapet CityJet som nylig kom ut av prosessen, med kraftig redusert gjeld.

I USA har en lang liste med flyselskaper vært gjennom «Chapter 11»-prosessen, inkludert flygiganten American Airlines.

Kjennetegnet for prosessene er at flyselskapene utad fungerer omtrent som normalt for kundene. Det har Norwegian også planer om å gjøre:

«Norwegian vil fortsette å opererer rutenettverket sitt, og både obligasjonene og aksjene til selskapet vil handles som normalt på Oslo Børs», skriver selskapet og fortsetter:

«Norwegian Reward vil fortsette som normalt med å opptjene og kreditere poeng for sine medlemmer».

Selv om Norwegian vil fortsette å fly er det et svært redusert rutetilbud selskapet nå opererer.

Etter at regjeringen sa nei til mer støtte annonserte Norwegian at de satte 15 av de 21 flyene de har brukt i sommer og i høst på bakken. I tillegg ble ytterligere 1.600 ansatte permittert.

Bakgrunn: Norwegian permitterer 1.600 til etter regjeringens avslag

Markedet ventet i spenning

Det var i en børsmelding like etter halv to onsdag ettermiddag det ble kjent at aksjen i Norwegian ble pauset i påvente av en melding fra selskapet.

Norwegian-aksjen var ned 0,32 prosent til kurs 0,47 kroner før stansen. SAS-aksjen fikk seg samtidig et løft etter nyheten om børspause hos konkurrenten. SAS-aksjen var opp 6,4 prosent onsdag ettermiddag.

En børspause kan innføres av Oslo Børs hvis man har mottatt en beskjed fra det aktuelle selskapet, hvis det foregår «irregulære kursbevegelser», hvis det er mistanke om at det er ujevn informasjonsflyt til markedet eller «som respons til andre hendelser», ifølge Børsen.

Et selskap kan for eksempel be Børsen stanse handelen før man offentliggjør en melding som vil ha stor betydning for selskapet.

Les også:

Bakgrunn: Staten sier nei til mer Norwegian-støtte: – En knyttneve i magenNorwegian tærer på sparepengene: Svidde av 524 millioner i månedenDette skjer med Norwegian-cashpoints ved konkurs
Publisert: