Dokken kan bli solgt

Havneområdet på Dokken bør selges for å finansiere ny havn ved Flesland.

KAN BLI SOLGT: De største cruiseskipene legger ofte til kai på  Dokken. Det kan det bli slutt på. Havneområdet kan bli solgt for å finansiere ny havn på Flesland, men fortsatt er det langt frem før ting blir bestemt.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ti år gammel

Det kommer frem i en ny strategiplan for Bergen. I «Sjøtransportstrategi 2013-2020 Bergen, en sjøfartsby i verdensklasse» listes flere tiltak opp for at Bergens stilling som internasjonal havneby styrkes.

Havneområdet på Dokken.

«Bergen har et sterkt maritimt miljø og er den største, komplette maritime klyngen i landet. Skal dette miljøet forbli i verdenstoppen, må det tilrettelegges for utvikling og økt samspill mellom næring, forskning og myndigheter», heter det i planen.

Her kan du lese strategiplanen (PDF-dokument)

Båt, tog, fly og bil

I planen nevnes fire hovedområder. Godstrafikk, persontrafikk, cruisetrafikk og kompetanse.

— Vi har hatt en styringsgruppe og en arbeidsgruppe som har jobbet med denne ambisjonsplanen for næringen. Et av tiltakene som foreslås er å bygge en ny havn på Flesland. Den vil bli et intermodalt knutepunkt, der tanken er å samle all transport som kommer med båt, tog, fly og bil, sier Gunnar Bakke.

Han er byråd for kultur, næring, idrett og kirke i Bergen kommune.

Ny aktivitet på Dokken

Før et salg av Dokken skjer, må det avklares om det er havnevesenet eller Bergen kommune som eier havnene i Bergen. Havnevesenet mener de besitter eiendommene, mens kommunen mener at kaiene er deres.

— De pengene et slikt salg innbringer må brukes på havneformål, ifølge loven. Derfor kan kapitalen fra et salg av Dokken brukes til ny havn, sier byråd Bakke.

- Hva vil skje på Dokken hvis den selges?

— Det er det jeg er minst bekymret for. Mulighetene er mange. Det kan være en blanding av boliger og næring. Vi vet jo at andre byer i verden har flyttet havnevirksomheten ut av sentrum og åpnet for andre aktiviteter langs sjøen i bykjernen. Aker Brygge er jo et eksempel på dette.

Langt frem

— Jeg har vel ikke behov for å kommentere dette så mye utover det som står i planen, sier Inge Tangerås, havnedirektør for Bergen Og Omland Havnevesen.

- Men dere foreslår salg av Dokken for å finanisere ny havn på Flesland?

— Ja, en ny storhavn på Flesland vil bety at vi ikke trenger å drive godshavn på Dokken. Nå må det sies at dette vil ligge langt frem i tid, svarer Tangerås.

Fortsatt cruise i sentrum

Cruisetrafikken er også tema i den nye strategiplanen. Det slås fast at cruiseskipene fortsatt bør komme inn til kaiene i sentrum.

— Et av våre fortrinn er jo at passasjerene kan spasere langs Bryggen og inn til sentrum. Derfor mener vi at cruiseskipene fortsatt må legge til kai i sentrum og ikke på den nye havnen, sier Bakke.

I planen poengteres betydningen av at Bergen får status som snuhavn for cruiseskipene. Det betyr at passasjerer starter og avslutter sine cruise i Bergen, noe som medfører større inntekter til byen ved at de reisende reiser til og fra Flesland.

Også persontrafikken med båt til Bergen er tema.

— Vi må legge til rette for et attraktivt tilbud gjennom regulering og avtaler for persontransport på sjø, sier Bakke.

«Blå» utdanning i Bergen

Kunnskap er det siste punktet i planen og man ser for seg «et blått universitet» her i byen. Man må «gjennom samarbeid og tilrettelegging kunne tilby et komplett maritimt utdanningsløp for næringen i denne regionen.»

Bergen Maritime videregående og Fagskole, Norges Handelshøyskole, Universitetet i Bergen, Høgskolen i Bergen, Sjøkrigsskolen, Handelshøyskolen BI Bergen er utdanningsinstitusjonene som trekkes frem.

— Næringen er verdensledende og sitter på betydelig kunnskap. Derfor må vi sette oss mål om at unge som vil satse på en karriere, må kunne tilbys utdanning i vår egen by, sier Gunnar Bakke.

Strategiplanen skal behandles i Bergen bystyre 30. oktober.

Publisert: