Reagerer på fakturagebyr på parkering: – Kommer til å følge det helt ut rettslig

(E24) Selskapet Riverty beklaget at en kunde måtte betale 49 kroner i fakturagebyr. Nå er en annen kunde klar til å kampen til retten.

Rune Moe fikk faktura med 49 kroner i administrasjonsgebyr. Ti minutter senere leste han at Riverty beklager å ha krevd 49 kroner i fakturagebyr.
Publisert: Publisert:

Palmesøndag leste Rune Moe at selskapet Riverty beklager at de insisterte på at en kunde skulle betale et gebyr 49 kroner for å motta en faktura

Ti minutter tidligere hadde det tikket inn en regning i nettbanken hans.

Han hadde parkert ved Jessheim Storsenter 22. mars og ble fakturert 70 kroner.

Parkeringen kostet 16 kroner. Administrasjonsgebyret kostet 49 kroner og tjenesteavgiften kostet 5 kroner.

– Beløpet i seg selv er ikke så stort, men her er det litt prinsipper ute og går, sier Rune Moe til E24.

Riverty omtaler det hele som en «krevende tematikk», og viser til at flere aktører ikke er enige i myndighetenes vurderinger.

– Det har over lang tid vært en bransjepraksis å operere med gebyr ved utstedelse av faktura på 49 kroner og oppover. Det er først de siste månedene at Forbrukertilsynet og Finanstilsynet har kommet med tydelige føringer knyttet til dette, skriver kommunikasjonssjef Kristina Hunter Nilsson i Riverty til E24.

  • Les hele svaret fra Riverty lenger ned i saken.

«I tråd med finansavtaleloven»

E24 fortalte nylig historien om Pål Tønder fra Andebu i Vestfold som nektet å betale fakturagebyret til Riverty på 49 kroner.

Da han truet med å ta selskapet til retten, trakk de seg.

– I denne saken burde vi ha innsett på et tidligere stadium at kravet ikke burde vært gjenstand for inkasso eller rettslig pågang – det er beklagelig og det har vi tatt konsekvensen av gjennom å frafalle kravet, skrev Riverty i en e-post til E24.

Hun skrev også at «fakturagebyrene vi og oppdragsgiverne våre opererer med fremover vil være i tråd med finansavtaleloven».

Vil ta det til retten

Rune Moe – som leste dette ti minutter etter å ha fått en faktura med administrasjonsgebyr på 49 kroner – er klar på hva han skal gjøre med fakturaen.

– Parkeringen skal jeg selvfølgelig betale for, men jeg skal ta kontakt med dem og si at gebyret kommer jeg til å følge helt ut.

– Helt ut?

– Ja, jeg kommer til å følge det helt ut rettslig hvis det kommer dit, sier Moe.

Det er nødvendigvis ikke selskapet Riverty som bestemmer størrelsen på fakturagebyret. De overtar fakturahåndteringen fra sine kunder.

– Riverty bør imidlertid være godt informert om regelverket. Derfor er det underlig at selskapet bistår kundene med å drive inn ulovlig høye fakturagebyrer, sier Gunstein Instefjord, leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet.

– Forbilledlig klare

– Vi ser at kreativiteten er høy i bransjen når det gjelder å kalle fakturagebyrer for noe annet, sier Instefjord.

Han sier flere selskaper i bransjen har endret navnet på fakturagebyr og krevd inn det samme beløpet.

Parkeringsselskapet Apcoa, som også bruker Riverty til å ta seg av faktureringen, har innført et produkt de kaller Park & Go. Forbrukerrådet har kalt det «fakturagebyr i fåreklær». Apcoa avviser kritikken.

– Ellers er administrasjonsgebyr en annen omskrivning, sier Instefjord til E24.

Forbrukerrådet har hatt en tipskampanje der forbrukere kan melde fra om høye fakturagebyrer. Fire av fem henvendelser om ulovlige gebyrer handler om fakturagebyrer på bompasseringer og parkeringer. Seks av ti tips handler om selskaper i Rivertys kundeportefølje, sier Instefjord.

– Finansavtaleloven, Forbrukertilsynet og Finanstilsynet er alle forbilledlig klare, sier han.

– Vi vil bli svært overrasket hvis parkeringsselskapene og Riverty ikke har fått med seg at det de gjør er ulovlig.

– Forskjellige benevnelser

E24 spurte pengeinnkrevingsselskapet Riverty om de bare har endret navnet på gebyret på 49 kroner fra «fakturagebyr» til «administrasjonsgebyr».

– Forskjellige aktører, inkludert våre oppdragsgivere, benytter forskjellige benevnelser på de gebyrer de opererer med. Vi er ikke kjent med at dette er endret som følge av de diskusjonene som har pågått de siste månedene, svarer kommunikasjonssjef Kristina Hunter Nilsson i Riverty.

E24 stilte også spørsmål om:

  • Hva de tenker om Forbrukerrådets kritikk.
  • Hva de tenker om at så mange klager på dem gjennom Forbrukerrådets tipskampanje.
  • Dokumentasjon for hva som ligger til grunn for de 49 kronene som kreves i administrasjonsgebyr.
  • Om de sender ut fakturaer de ikke er villig til å forsvare i retten.

Selskapet svarte ikke konkret på disse spørsmålene.

– Klag

Dersom man får en faktura med en avgift på 49 kroner fra et parkeringsselskap, er rådet til Forbrukerrådet å klage til selskapet og bestride kravet.

– På våre hjemmesider finner du en enkel fremgangsmåte på hvordan du kan klage. Får du ikke medhold, bør du tipse Forbrukertilsynet, sier Instefjord i Forbrukerrådet.

Publisert: