I rushet svinger hver femte sjåfør ulovlig fra venstrefeltet
Vegvesenet mener likevel at den ulovlige svingen ut fra Lagunen ikke er noe vesentlig problem for trafikksikkerheten.
BT har i flere saker omtalt rundkjøringen ved Lagunen i Bergen. Eksperter mener mange sjåfører plasserer seg feil når de skal ut fra kjøpesenteret og mot Bergen – og at det skaper trafikkfarlige situasjoner og nestenulykker.
- Kan du kjøre rundkjøringer? Ta testen her!
— Noen hver har vel lagt merke til at det har utviklet seg et rent anarkistisk kjøremønster der. Mange som kommer ut fra Lagunen legger seg ukritisk til venstre før rundkjøringen, og vrenger så til høyre mot byen, sa Erik Tvedt, mangeårig sensor i Vegvesenet, til BT i januar i år.
Har talt tusenvis av biler
På bakgrunn av BTs saker bestemte Statens vegvesen seg i januar for å starte overvåking av Lagunen-rundkjøringen. Samtidig ville de også sjekke ut kjøremønsteret i rundkjøringen like ved, mot Rådalen.
Noe av hensikten var å vurdere om det er så uryddige forhold at det er behov for å skilte om og innføre ny merking i veibanen.
- Krystallklar politisjef i Fana: Krever ny skilting ved Lagunen-rundkjøringen
Overvåkingen skjedde over flere dager i februar. Nå er resultatene klare. Folk fra Vegvesenet har talt tusenvis av biler og hvordan de kjører inn i og ut av rundkjøringene.
Ett resultat er at feilkjøring ut fra Lagunen og videre mot Bergen er noe som skjer om ettermiddagen, når det er stor trafikk ut fra kjøpesenterområdet.
Tellingene viser også at de aller fleste, godt over 90 prosent, kjører etter boken.
Basert på registreringer i ettermiddagsrushet (klokken 14-16) over to dager er dette tallenes tale:
- Totalt 2015 biler lå til høyre ut fra Lagunen for å svinge til høyre mot Bergen, altså slik det skal gjøres.
- Totalt 744 biler la seg i venstrefilen ut fra Lagunen.
- Av de 744 i venstrefeltet var det 136 sjåfører som svingte mot byen. Altså svingte cirka hver femte bil i venstrefeltet ulovlig.
- Av alle biler ut fra Lagunen og videre mot Bergen var det altså 6 prosent som plasserte seg feil.
- Fra Rådalen er andelen bilister med ulovlig høyresving mot Bergen noe lavere enn i Lagunen-rundkjøringen, rundt 4 prosent.
«Ikke alvorlige konflikter»
Oppsummert konkluderer Vegvesenets senioringeniør Tor Høyland slik: «Vi så ikke alvorlige konflikter de dagene vi observerte trafikken. Ut fra at de aller fleste trafikantene velger riktig felt, kommer vi ikke til å endre på reguleringene i disse rundkjøringene nå.»
Høyland, som jobber med trafikksikkerhet i Bergen distrikt, viser også til at Lagunen storsenter skal utvide, og at det da vil bli endringer i rundkjøringen.
- Store utbyggingsplaner: Slik vil Lagunen bli en fullverdig by
— Det blir feil å bruke tid og penger på ny skilting og merking, når det kan være kun måneder før det skjer endringer der. Men vi vil følge opp de undersøkelsene vi har gjort, også etter utbyggingen, sier Høyland.
- Dette er Bergens verste rundkjøring
Slik mister du lappen
Før overvåkingen var Vegvesenets folk spente på hvordan kjøremønsteret faktisk er. Med fasiten i boks sier Høyland dette:
— Vi ønsker selvfølgelig at alle skal kjøre etter reglene. Men det vi nå har sett, er at det ikke er veldig mange som kjører feil. Samtidig skaper den ulovlige manøveren i svært liten grad trafikkfarlige situasjoner.
- Lite omfang
Politisjefen i Fana, Morten Ørn, har tidligere sagt at han ønsker å gjøre den omdiskuterte høyresvingen lovlig gjennom skilting.
Når han nå har sett Vegvesenets målinger, mener han problemet er mindre enn BTs artikler har gitt inntrykk av.
— Målingene sammenfaller med våre erfaringer, skriver Ørn til BT.
- Hvor god er du egentlig? Ta vår store rundkjøringstest.
Han ønsker ikke å kommentere at Vegvesenet ikke går inn for omskilting. Ørn sier politiets hovedønske er at trafikken avvikles sikkert og miljøeffektivt.