Slik begynte Norges største tunnelbrann

Ett år siden infernoet i Skatestraumtunnelen. Tilhengerdraget på tankbilen var rustet i stykker.

INFERNO: Dette er alt som var igjen av hengeren etter brannen. Kostnadene med å reparere tunnelen er anslått til over 60 millioiner kroner.
Publisert: Publisert:
  1. juli i fjor løsnet en tankbilhenger med 15.000 liter bensin inn i Skatestraumtunnelen i Bremanger. Da hengeren traff tunnelveggen, ble det slått hull i tanken og bensinen ble antent.
RUSTET I STYKKER: Slik så resten av tilhengerfestet ut etter at det hadde røket ved innfestingen.

Ingen skadet

iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Tankbilsjåføren kom seg ut av tunnelen, og ingen personer ble alvorlig skadet. Brannen er den største noensinne i en norsk veitunnel, ifølge NRK.

Statens Havarikommisjon for transport holder fortsatt på med granskingen, men det ble tidlig klart at tilhengerdraget var sterkt angrepet av rust.

Det er Havarikommisjonen som sammen med Forsvarets laboratorietjenester har gjort metallurgiske undersøkelser av dragstengene. Konklusjonen er at materialstyrken var sterkt redusert på grunn av langt fremskredet innvendig korrosjon.

— Skulle vært avdekket

— Korrosjonen skulle vært avdekket ved kontrollrutiner, og det skjedde ikke, sier avdelingsdirektør Rolf Mellum i Havarikommisjonen. Han vil ikke kommentere granskingen ytterligere siden kommisjonen ennå ikke har levert sin endelige rapport.

Brannen spredde seg over en strekning på ca 475 meter ned mot bunnen av tunnelen. Skatestraumtunnelen er 1902 meter lang og har en stigning på ti prosent på det meste.

Publisert: