Smadret taket i to tunneler: Nå har det første erstatningskravet kommet

Regningen fra Vegvesenet er på 217.880 kroner. Neste regning er ventet å være dobbelt så høy.

STORE SKADER: Både Fløyfjellstunnelen og Hordviktunnelen fikk store skader etter at et vogntog var oppi takene.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

17. september i fjor var det milelange køer i Bergen.

Trafikken sto i stampe fra Knarvik til Sentrum, fordi en lastebil hadde smadret deler av taket i Fløyfjellstunnelen og Hordviktunnelen.

Nå har sjåførens forsikringsselskap, Gjensidige, mottatt det første erstatningskravet fra Vegvesenet.

Venter flere kostnader

Kravet er på 217.880 kroner, og beløpet vil bli mye høyere når neste krav kommer.

Sjåføren hadde ikke tatt hensyn til at lastebilen var for høy og ble fratatt førerkortet av politiet.

Kort tid etter kunne Vegvesenet slå fast at det var store skader på vifter, ventilatorer og høydehindre i tunnelene.

REPARERER SKADER: Bildet er hentet fra Vegvesenets rapport til Gjensidige.

Venter fortsatt på vifter

Grunnen til at hele erstatningskravet ikke er klart ennå, er at arbeidet med å bytte ødelagte vifter ikke er ferdigstilt. Vifter er bestillingsvare og tar tid å få på plass.

– Nå har vi andre vifter i beredskap, men vi ønsker å få opp den samme typen som var der før, sier Helge Gilberg, prosjektleder for Tunnel og Elektro i Vegvesenet.

Gilberg anslår at det andre kravet de skal sende vil være på rundt 440.000 kroner. Dermed vil den totale regningen komme på godt over en halv million.

SKADER: Bildene viser skader i taket i Fløyfjellstunnelen og Hordviktunnelen.

Sjåføren kan måtte betale

Nå må forsikringsselskapet vurdere om sjåføren selv skal betale kravet.

Kommunikasjonssjef Arne Voll skriver følgende i en e-post til BT:

«Normalt sett vil vi i slike situasjoner vurdere om det er grov uaktsomhet, i så fall vil det fremsettes regress mot sjåføren».

Han kan ennå ikke trekke en konklusjon i denne saken, fordi forsikringsselskapet ikke har hatt tid til å gjennomgå all informasjon – deriblant politiets dokumenter.

KØ: Slik så køen ut på E39 over Flatøy og Nordhordlandsbrua etter at tunnelene stengte.

Omfattende arbeid

Gilberg i Vegvesenet har gitt BT følgende liste over hvilke kostnader det ennå gjenstår å kreve erstatning for:

Hordviktunnelen:

  • Utrykning etter skade, sjekke skader, verifisering av oppheng etc.
  • Demontasje av fire stk. lydfeller til vifter.
  • Demontasje av en stk. vifte med skade på oppheng.
  • Utstyr sendt til reparasjon/utbedring
  • Remontasje av reparert utstyr.

Fløyfjelltunnelen:

  • Utrykning til skadested, vurdering av skader, demontering av vifte.
  • Bolting til ny vifte.
  • Innkjøp og montering av ny vifte.
ØDELAGT HINDER: Sjåføren skadet blant annet høydehinderet i Fløyfjelltunnelen. Bildet er hentet fra Vegvesenets rapport til Gjensidige.
Publisert: