Statens vegvesen kritiseres for manglende vintervedlikehold etter kjedekollisjon

Mangler ved utførelse og oppfølging av vinterdrift på veinettet bidro til kjedekollisjonen i Lærdal. I en rapport fra Statens Havarikommisjon får Statens vegvesen kritikk.

Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

I kjedekollisjonen var tre vogntog, en lastebil og en varebil involvert. En fører ble alvorlig skadet og en annen lettere skadet.

– Jeg prøvde å bremse, men det skjedde ingenting. Vogntoget gikk bare rett frem, sa vogntogsjåfør Kai Roger Gjelsvik til NRK Sogn og Fjordane, som først omtalte den dramatiske dashbordvideoen (over).

Mangelfull oppfølging

– Undersøkelsen avdekket at kvaliteten på entreprenørens beslutninger for driftstiltak, gjennomføring av driftstiltak, dokumentering av veibanetilstand og kontrollerende tiltak har vært mangelfull, heter det i en rapport fra Statens havarikommisjon for transport. Den ble offentliggjort i dag.

Havarikommisjonen (SHT) bemerker at Statens vegvesen som byggherre både ved denne, og tidligere undersøkelser av veitrafikkulykker, ikke i tilstrekkelig grad har fulgt opp og kvalitetssikret vinterdrift som er utført av kontraherte entreprenører.

ÉN ALVORLIG SKADET: Slik så det ut etter kjedekollisjonen i Lærdal.

Ble stående på tvers

En 45 år gammel mann ble alvorlig skadet da bilene kolliderte på glatt føre ved Jutlamannen på E16 i Lærdal klokken 01.55 natt til 6. april 2018.

En av vogntogførerne ble alvorlig skadet. Føreren av varebilen ble lettere skadet.

Bilene var på vei vestover da det ene vogntoget skled og ble stående på tvers i veibanen.

Ifølge Statens Havarikommisjon var det varslet synkende lufttemperatur utover ettermiddagen og kvelden 5. april 2018.

Presis Vegdrift AS, som hadde drifts- og vedlikeholdsansvaret på veistrekningen hvor ulykken inntraff, var kjent med at det kunne komme nedbør på kvelden.

Lite restsalt i veibanen

I forkant av ulykken benyttet entreprenøren værprognoser fra «Yr» som beslutningsgrunnlag for driftstiltak på veinettet, men det ble ikke innhentet værdata fra «Halo», «Vegvær» eller bilder fra Statens vegvesens Webkamera.

Entreprenøren iverksatte tiltak i form av 15 g/kvm saltløsning på ulykkesstedet på ettermiddagen 5. april.

Effekten av tiltaket og utviklingen av veibanetilstanden ble ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp av entreprenøren utover kvelden og natt til 6. april, skriver SHT.

– I forkant av ulykken ble veinettet ikke inspisert, og det ble ikke iverksatt tiltak de siste ni timene før ulykken. På ulykkestidspunktet var det svært lav veibanefriksjon på ulykkesstedet som følge av for lite restsalt på veibanen. Det var også spesielt lav veibanefriksjon på ulykkesstedet sammenliknet med tilstøtende veistrekninger, ifølge Havarikommisjonens rapport.

Sikkerhetstilrådning

Undersøkelsen av denne veitrafikkulykken har, ifølge SHT, avdekket ett område hvor Havarikommisjonen anser det som nødvendig å fremme en sikkerhetstilråding som har til formål å forbedre trafikksikkerheten.

SHT mener at det bør sees på nye tiltak og løsninger, hvor også akkreditering av entreprenørene gjennom en tredjepartskontroll bør vurderes for å heve kvaliteten på driftsarbeidet.

Publisert: