Her kjører lastebåten feil under Nordhordlandsbrua

En lastebåt fikk knust deler av styrehuset da den natt til torsdag kjørte inn i Nordhordlandsbrua. - Jeg hørte at det smalt, sier kapteinen.

I NATT: Naboer i området forteller at de hørte sammenstøtet like før klokken 03 i natt.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

BT traff kapteinen på «Framfjord» på Steinestø torsdag morgen. Mannen, som ikke ønsker å oppgi navnet sitt, forteller at han hørte et smell da båten var ved Nordhordlandsbrua på vei inn Byfjorden.

Kapteinen ønsker ikke å si noe om hva som skjedde på broen på lastebåten da den 80 meter lange og ti meter brede båten traff broen. Han viser videre til politiet. Kapteinen og styrmannen på lastebåten er norske.

En engelsktalende person om bord forteller at han var under dekk da båten traff Nordhordlandsbrua. Også han forteller om et kraftig smell.

– Glad ingen ble skadet

Daglig leder Roy Fonnes i rederiet Fonnes Shipping sier at situasjonen er under kontroll.

– Jeg har selv vært på båten etter at den kom til kai. Det var syv personer om bord. Jeg er bare glad for at ingen av dem er kommet til skade. Vi samarbeider med politiet for å finne ut av hva som har skjedd. Ut over det har jeg ikke flere kommentarer, sier Fonnes.

Politiet ble varslet om hendelsen klokken 2.56 natt til torsdag. Ifølge data fra Marine Traffic har skipet holdt en fart av rundt ni knop da det kolliderte med flytebroen.

– Båten har gått på siden av seilingsleden, sier operasjonsleder Per Algrøy i Vest politidistrikt.

– Har tatt utåndingsprøve

Politiadvokat Trygve Ritland ved Vest politidistrikt sier at man begynner å danne seg et bilde av hva som har skjedd, men at man vil trenge mer tid. Andre instanser som Sjøfartsdirektoratet og Statens vegvesen skal også kontaktes.

– Er en av teoriene at noen har sovnet ved roret?

– Jeg vil ikke spekulere i noen teorier. Vi har foretatt noen avhør. Blant annet av kapteinen, men noen avhør gjenstår før vi kan si noe om hva som skjedde på broen, sier Ritland.

– Hvilken status har mannskapet?

– Ingen er siktet, men noen av dem har status som mistenkt.

– Og det er ikke snakk om promille?

– Vi har tatt utåndingsprøve av mannskapet. Pliktmessig avhold gjelder om bord, og det er ingen grunn til mistanke om promille. Vi er fortsatt i en tidlig fase av etterforskningen, og kan i dag ikke komme med noen årsak til at skipet bommet på broåpningen, sier Ritland.

FULL STOPP: Her er det full stopp på vei under broen i natt.

Uskadet bro

Det er tilsynelatende ingen skader på Nordhordlandsbrua. E39 ble ikke stengt etter hendelsen. Trafikken på broen har gått som normalt etter hendelsen.

Klokken 04.12 hadde båten kommet seg løs på egen hånd.

Der seilingsleden under Nordhordlandsbrua går, er det om lag 30 meter høyt, men ifølge operasjonslederen er det ikke der bulkskipet befant seg da sammenstøtet med broen skjedde.

POLITI: Her er politiet på broen i morgentimene ved 05-tiden i morges. De foretar formelle avhør om bord.

Våknet av et smell

Klokken 06.44 drev politiet fortsatt med avhør av besetningen.

– Vi har vært på stedet og gjort innledende undersøkelser. Etterforskningen er i gang og vi håper den vil kunne si noe om årsaken til ulykken, sier politiinspektør Frode Karlsen ved Vest politidistrikt.

SKADER: Skadene kan sees blant annet på styrehuset.

Folk som bor i området forteller at sammenstøtet kunne høres. Kåre Frøland var blant dem som våknet.

– Jeg hørte et smell og lurte på om det tordnet. Men jeg fant ut at det kunne det ikke være. Så sto jeg opp og fikk se det som skjedde på broen, sier han.

Han bor på Flatøy, rundt en kilometer i luftlinje fra Nordhordlandsbrua. Da han skjønte at det var en ulykke ringte han nødetatene.

Andre kom for å hjelpe

Etter 15–20 minutter kom det andre båter til. Oppe på lastebåten så han at en gravemaskin var ødelagt og lå veltet etter sammenstøtet.

– Jeg så mye lys på broen og en politibil som kom til. Min første tanke var at enten har noen sovnet på broen eller så har de hatt teknisk svikt, sier Frøland.

Det er ikke vanlig at så store båter passerer på det stedet hvor lastebåten gikk.

– Mindre fritidsbåter går kanskje der. Ikke andre, sier han.

LEGGER TIL: Her har skipet lagt til ved Steinestø kai.

Skader på lastebåten

Båten gikk i 05-tiden inn til Steinestø. Der kan en se en rekke skader på lastebåten. Deler av styrehuset er knust, en mast er trykket ned og en gravemaskin på dekk er veltet og har fått hard medfart.

BROEN: Det er ingen synlige skader på Nordhordlandsbrua etter uhellet.
PRESSET NED: Her er noe av skadene på båten.

Statens vegvesen hadde i natt folk ute for å se på broen. Da så det ut som kosmetiske skader.

– Nå sender vi ut spesialister for å se grundig på dette. Om det var konstruksjonsforskyvinger eller andre skader var vanskelig å se i natt, sier trafikkoperatør John Andreas Omdal ved Vegtrafikksentralen.

Klokken 04.20 meldte brannvesenet om at det ikke er noen større oljelekkasje fra båten.

VENTER: Ørjan Hatlestad venter på å transportere sand fra kaien.

Ørjan Hatlestad er blant flere lastebilsjåfører som står på kaien og venter på å transportere sand fra en annen båt som ligger ved kai på Steinestø.

– Disse skipene kommer jevnlig med sand til Steinestø. Vi frakter lasten videre til Norbetong på Flatøy, sier Hatlestad.

Lastebilsjåføren fikk vite om hendelsen tidlig torsdag morgen.

- Det er utrolig rart at det skal gå an å bomme på åpningen i Nordhordlandsbrua. Med det utstyret som finnes i dag burde noe slikt være umulig. Etter «Helge Ingstad» er det imidlertid ingen ting som forundrer på sjøen, sier Hatlestad.

Nordhordlandsbrua består av en 1246 meter lang flytebro i stål og en 346 meter lang bro med hovedspenn på 172 meter. Total lengde på broanlegget er 1610 meter.

Publisert: