Kritiserer brannsikkerheten i tunneler
Havarikommisjonen: Automatikken i tunnelen utsatte trafikantene for større fare.
Fire personer måtte på sykehus med røykskader etter at det begynte å brenne i en turistbuss i Gudvangatunnelen 11. august 2015.
Også i 2013 var det en alvorlig bussbrann i Gudvangatunnelen.
Nå har Statens havarikommisjonen for transport levert en rapport om fjorårets brann, der de kritiserer brannsikkerheten. Her er hovedpunktene:
- Automatikken i brannslokkingsapparatene og ventilasjonssystemet fungerte på en slik måte at det utsatte trafikanter for større fare.
- Statens vegvesen mangler utstyr og rutiner ved brann i tunnel. Kommisjonen etterlyser teknologi som gir oversikt over antall kjøretøy og personer i tunnelen, og et system som kan varsle dem om brann.
- Brannvesenets innsats ble forsinket fordi det manglet direkte kommunikasjon mellom brannvesenet på stedet, 110-sentralen og Vegtrafikksentralen.
Havarikommisjonen mener Aurland brannvern viste at de har lært av brannen i 2013, ved at de snudde røykventilasjonen i motsatt retning.
32 kinesere om bord
Turistbussen hadde 32 kinesiske turister om bord. De var på vei til Gudvangen for å ta fergen til Flåm. En sjåfør som lå bak bussen så at det kom røyk fra den. Han prøvde å varsle bussjåføren, men bussen fortsatte 360 meter inn i tunnelen. Sjåføren så flammer i sidespeilet og prøvde å slukke, men lyktes ikke.
Det automatiske ventilasjonssystemet i tunnelen gjorde at røyken ble ventilert i den lengste retningen, mot Gudvangen, hvor flest trafikanter oppholdt seg. Automatikken er i bruk i flere av de lengste tunnelene i Norge. Kommisjonen mener systemet utsetter trafikantene for større fare.
Snudde røyken
Den automatiske ventilasjonen begynte da sjåføren fjernet et brannslukkingsapparat i tunnelen. Men det gikk åtte minutter før operatøren på Vegtrafikksentralen oppdaget dette og fikk aktivert stopplys på Gudvangen-siden.
Aurland brannvern kom til brannstedet etter ca 15 minutter. Da de fikk informasjon om at folk var fanget i røyken, besluttet de å snu ventilasjonsretningen. Det er trolig første gang dette er gjort i løpet av tunnelbrann. Slukkearbeidet blir beskrevet som svært vanskelig, med mye nedfall fra taket.
Under brannen i 2013 ble en rekke personer gående i lang tid i tett røyk. Dette ble unngått under fjorårets brann, fordi det tilfeldigvis kom forbi en tom varebil som tok med seg busspassasjerene.
- Hotelleier ble dagens helt: Han reddet passasjerene
Mangler nødnett
Folk som var fanget i røyken fikk senere hjelp fordi brannvesenet og Vegtrafikksentralen manglet direkte kommunikasjon. Vegtrafikksentralen er ikke tilknyttet nødnettet, og da mobilnettet ble ustabilt måtte beskjeder gå via 110-sentralen i Bergen.
Ifølge rapporten har det ikke vært mulig å komme frem til en klar brannårsak.
Kommisjonen mener brannen kunne vært unngått hvis sjåføren hadde tatt en sikkerhetssjekk av bussen før han kjørte inn i tunnelen. De mener det må legges til rette for at sjåfører kan sjekke lekkasjer eller varmgang før de kjører inn i utsatte tunneler.
Havarikommisjonen kommer med fem sikkerhetstilrådninger som følge av undersøkelsen.