Ber russebilsjåførene sette klare krav

Øyvind Andersen har vært russebilsjåfør i fem år. Da satte han tydelige krav til russen han skulle kjøre.

STRENG: Øyvind Andersen driver et busselskap og har selv vært sjåfør på russebusser i fem år. Han har satt strenge krav til hvordan det skal være om bord når han kjører.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Natt til torsdag ble en russ kritisk skadet.

Nyheter hele døgnet:

Les også

Lik BT på Facebook

Russebussen var på vei fra et treff på Osterøy da ulykken skjedde – den unge mannen har trolig blitt truffet av noe inne i en tunnel før Øyrane Torg. Da russebilen kom dit ble han funnet skadet på taket av russebussen.

Nå er sjåføren fra Litauen siktet for brudd på veitrafikkloven. Fredag skal han avhøres.

Hadde skriftlig kontrakt

Øyvind Andersen har selv vært sjåfør på ulike russebusser i fem år.

— Jeg synes på mange måter synd på sjåføren. Det er ikke lett å ha full oversikt på hva som skjer i en russebuss når det er nesten 30 russ om bord. Skal man ha kontroll som sjåfør må man sette krav og ha visse regler, sier Andersen.

Han har selv opplevd at russ har vært i ferd med å gå opp på taket mens russebussen har vært i fart.

For å få kontroll over bussen har han skrevet kontrakt med medlemmene på russebussen. Han har krevd at to av dem skal være edru og hjelpe ham med å holde kontroll på antallet russ om bord og oppførselen om bord.

Han har krevd at det ikke skal være flere enn tillatt om bord. Og han har også nulltoleranse for narkotika på bussen.

— Jeg har laget en skriftlig kontrakt med dem på forhånd. Hvis de bryter den har jeg rett til å parkere og gå der ifra, sier Andersen.

- For strenge regler

— Går russen med på kravene?

— Nei, seks av ti ville ikke ha meg på grunn av strenge regler. De fant andre sjåfører, sier Andersen.

— Bryter de kontrakten taper de pengene. Dette vet de om, sier Andersen.

Sjåføren sier at han har hørt at en del utenlandske sjåfører tar 20-30.000 kroner i betaling for å kjøre i russetiden.

— Norske kan ta opp mot det dobbelte, forteller han.

Møtte ikke på politimøte

Før russetiden hadde politiet et møte med russebilsjåførene. Men mange av de utenlandske sjåførene kom ikke. Grunnen skal ha vært at flere av dem ikke var kommet til landet.

Politioverbetjent Endre Gorm Laukeland sier at etter det han kjenner til, møtte kun tre av totalt 24 russebussjåfører.

- Det er jo ikke så mange, hva tenker du om det?

— De er utenlandske og kommer til Bergen for å kjøre russen, da er det naturlig at de ikke er der en måned på forhånd. Utover det har jeg ikke noen kommentar til det, sier han.

Han påpeker at det er svært utfordrende å være russebussjåfør.

— Vi vet at det er rus inne i bildet, høy musikk og mange ungdommer samlet på et lite sted. Sikkerhet er veldig viktig. Det hviler et stort ansvar på sjåførene, sier han.

Foreldre bør følge med

Andersen mener at russeforeldre bør følge nøye med på hvilke sjåfører som velges.

— Foreldrene bør være med når de lager avtaler, her bør de voksne være med og ta ansvar. Det finnes mange flinke sjåfører som passer på alle og kan ha en god dialog med foreldrene på forhånd. De kan fortelle om sine rutiner, sier Andersen.

— Det virker som om de har mer fokus på disse tingene i år enn tidligere. Men mitt inntrykk er også at det er langt flere store russebusser ute på veiene i år enn i fjor, sier Andersen.

Han har opplevd mye rart i årene som russebilsjåfør. I år kjører han ikke. Han har fått nok.

— Jeg har opplevd at russ heller bensin på seg selv og deretter går inn i bussen hvor folk sitter og røyker. Enkelte er ikke kloke. Jeg må si jeg synes synd i den sjåføren som kjørte russebussen. Det er ikke lett å holde kontroll, sier Andersen.

Publisert: